عشقی پولبک زد

یارانه خریداران اوراق ارزی حذف می شود؟ /رابطه فشار سیاسی و حباب سکه

کدخبر: ۵۳۶۳۹۸
با آغاز انتشار اوراق ارزی، بازارساز در حال جلب اعتماد و اعتماد سازی برای ورود خریداران ارز برای خرید اوراق ارزی است.
یارانه خریداران اوراق ارزی حذف می شود؟ /رابطه فشار سیاسی و حباب سکه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، معاون اداره صادرات بانک مرکزی اعلام کرد که اوراق ارزی ربطی به یارانه ها ندارد، یارانه خریداران اوراق ارزی قطع نخواهد شد و خریداران دلار سهمیه ای هم می توانند اوراق ارزی خریداری کنند.

ریسک سیاسی در بازار

رکود بر بازار ارز حکمفرمایی می کند، قیمت ها نوسان زیادی نمیکند، ریسک های سیاسی بازار مانع از کاهش قیمت می شود ولی بازار هم جان افزایش ندارد.

دلار متشکل پس از یکه تازی در بازار روز قبل موفق به ورود به کانال ۳۲ هزار تومانی نشد و پس از ثبت یک سقف مقاومتی در محدوده ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان عقب نشینی کرد و در محدوده ۳۱ هزار و ۴۵۱ تومان در پایان روز دوشنبه معامله شد.

دلار نیما و دلار توافقی بازارها صعودی روز گذشته بودند. پس از آنکه خریداران دلار توافقی به خاطر مالیات و احتمال قطع یارانه از بازار ارز عقب کشیدند، بهزاد لامعی معاون اداره صادرات بانک مرکزی روز قبل در ایبنا اعلام کرد که اوراق ارزی ربطی به یارانه ها ندارد، یارانه خریداران اوراق ارزی قطع نخواهد شد و خریداران دلار سهمیه ای هم می توانند اوراق ارزی خریداری کنند.

 با توجه به آغاز انتشار اوراق ارزی، بازارساز در حال جلب اعتماد و اعتماد سازی برای ورود خریداران ارز برای خرید اوراق ارزی است. با انتشار اوراق ارزی هر فرد می تواند سالانه تا شش هزار دلار،‌ارز دریافت کند که شامل دو هزار دلار توافقی و ۴۰۰۰ هزار دلار ازطریق اوراق ارزی و پرداخت حق الوکاله می باشد، درصورتیکه به خاطر افزایش فشارهای سیاسی این اوراق با افزایش تقاضا مواجه شود و قیمت دلار در آینده رشد کند این طرح منابع ارزی و ریالی را درگیر خواهد کرد چون با توجه به سررسید کوتاه مدت این اوراق، امکان سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی کشور وجود ندارد.

رابطه فشار سیاسی و حباب سکه

قیمت سکه امامی روز قبل رشد کرد و با ۱۵۰ هزار تومان افزایش در محدوده ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برگشت، با برگشت رو به بالای سکه امامی، فاصله قیمت سکه رفاه در بورس و سکه امامی در بازار آزاد کمتر شد، ولی سکه رفاه همچنان بالاتر از بازار آزاد است. ربع سکه ولی برای سومین روز متوالی بدون تغییر ماند. اونس جهانی طلا در میان هجمه بیم و امید ناشی از انتظارات برای نرخ بهره در ماه دسامبر در محدوده ۱۷۴۰ دلار متوقف شده است. در پایان روز قبل و پس از اتمام مسابقات فوتبال، پارلمان اتحادیه اروپا ارتباطات مستقیم خود را با ایران قطع کرد، آنطور که به نظر می رسد دامنه فشارهای سیاسی بر ایران در حال گسترش است و در صورتی که بازار ارز کنترل شود بازار سکه ممکن است مانند گذشته این فشار ها را با افزایش حباب منعکس کند.

 عشقی پولبک زد

بازار سرمایه روز قبل در انتظار اخبار مثبت از جلسه شورای‌عالی بورس سبزپوش شد، رییس سازمان بورس استعفا داد، خبر استعفا توسط خبرگزاری دولت منتشر شد وزیر اقتصاد موافقت اولیه را انجام دادند، جانشین او تعیین شد و بعد از آن اعضای شورای عالی بورس با استعفا مخالفت کردند و رییس سازمان بورس به جایگاه خود پولبک زد.

همین خبر موجب فرو‌کش کردن هیجانات خرید در بازار سرمایه شد، ناهماهنگی در خبر استعفای رییس سازمان بورس سیگنال خوبی برای بازار سرمایه تلقی نشد، نا هماهنگی ها در بازار سرمایه با استقبال رو به رو نمی شود زیرا اعتماد به بازاری که ریسک بالاتری دارد را کاهش می دهد، روز قبل عرضه پژو ۲۰۷ در بورس کالا رسماً کلید خورد ولی علیرغم حجم بالای معاملات نماد خودرو، در پایان معاملات روز قبل فشار عرضه در گروه خودرویی افزایش یافت. به نظر می رسد بازار سهام معاملات پر عرضه ای را در روز سه شنبه نسبت آغاز معاملات روز دوشنبه استارت بزند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید