واکنش بازار ارز به مسمومیت دانش آموزان /طناب کشی درهم امارات و دلار سلیمانیه

کدخبر: ۵۵۸۴۵۰
از آنجایی که بازار ارز کشور این روزها با یک قوره سردی می کند و پنج هزار تومان در یک روز میریزد و با یک مویز گرمی اش می شود و سقف قیمتی می شکند،به هر خبری که جنبه که جنبه سیاست خارجی پیدا کند واکنش نشان می دهد
واکنش بازار ارز به مسمومیت دانش آموزان /طناب کشی درهم امارات و دلار سلیمانیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، شاید در روز ۲۵ شهریور که مهسا امینی درگذشت کسی تصور نمی کرد که اتفاق رخ داده برای مهسا و حواشی به وجود آمده پس از آن ، می تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد ولی حال پس از گذشت بیش از پنج ماه خبرگزاری های بین المللی شروع نوسان دلار  برابر ریال را به زمان مرگ او نسبت می دهند.

 تحلیلگران داخلی و مسولان هم اتفاقات به وجود آمده در روزهای پس از مرگ مهسا امینی را موثر در جریانات بازار ارز می دانند. حال با شروع هفته دوم اسفند ماه نگرانی ها از مسمومیت دانش آموزان مدارس دخترانه شدت گرفته است و سرچ گوگل مسمومیت های دانش آموزان دختر از سرچ مهسا امینی پیشی گرفته است. 

مسمومیت های سریالی  از شهر قم شروع شده و به بروجرد هم رسیده است، مجلس و مسولان کشوری درباره اتفاق واکنش نشان داده اند و جلساتی برگزار شده ولی با این وجود بررسی شرایط نشان میدهد که گله خبرگزاری تسنیم به حق است.

خبرگزاری تسنیم با گله از جریان مسمومیت دوره بروز آن را هفتاد روز می داند و اعلام کرده که با توجه به شرایط جامعه و اهمیت موضوع مسولان مربوطه تا کنون صراحت و صداقت بیان لازم را برای توضیح این موضوع به مردم نداشته اند.

آنچه که می تواند نگرانی ها از بروز این اتفاق در تعدادی از مدارس دخترانه کشور را بیشتر توضیح دهد جستجو در میان خبرگزاری های بین المللی است. در سه روز گذشته، خبرگزاری گاردین، آسوشیتدپرس، ان بی سی نیوز، ایندیپندنت، عرب نیوز، العربیا، بی بی سی، سی بی اس نیوز،خبرگزاری های اسرائیلی و تلگراف تنها بخشی از خبرگزاری هایی بوده اند که خبر مسمومیت دانش آموزان را کار کرده و نشر داده اند. درصورتیکه تحقیقات داخلی ایران در این باره هنوز کامل نشده برخی از این خبرگزاری ها مانند گاردین نوع گاز استفاده شده و عوارض مسمومیت را هم توضیح داده است.

 برخی از خبرگزاری های بین المللی این اتفاق را به مرگ مهسا امینی ربط داده و در مطالب خود به دنبال مقصر جلوه دادن حکومت در این باره هستند این فضا در حالی شکل گرفته که تنها پنج روز با جلسه شورای حکام زمان باقی است.

اگرچه در نگاه اول شاید این مسئله به بازار ارز بی ربط باشد ولی از آنجایی که بازار ارز کشور این روزها با یک قوره سردی می کند و پنج هزار تومان در یک روز میریزد و با یک مویز گرمی اش می شود و سقف قیمتی می شکند،به هر خبری که جنبه که جنبه سیاست خارجی پیدا کند واکنش نشان می دهد  

به همین دلیل است که خبرگزاری فارس از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی می خواهد عوامل و دلایل مسمومیت های سریالی را شناسایی کنند و تعلل، فضای مسموم و ابهامات ایجاد شده در برهه کنونی را مانند فضای پس از مرگ مهسا امینی می داند.

 در حقیقت یک نگرانی واقعی از یک حادثه تلخ را بر اساس یک تجربه نزدیک روایت می کند که بر بازارهای کشور اثر گذاشت. 

طناب کشی درهم امارات و دلار سلیمانیه 

قیمت سکه رفاه که روز دوشنبه خیلی پایین تر از بازار آزاد بود دیروز به سکه بازار رسید و حتی آخرین قیمت سکه امامی کمتر از قیمت سکه رفاه شد که می تواند نشان دهنده ایستگاه اول توقف سکه قیمت سکه باشد.

ادامه روند قیمت دلار در دست درهم و دلار سلیمانیه است دلار سلیمانیه روز قبل لیدر کاهشی بازار بود که بر خلاف همیشه و با اختلاف کمتر از دلار هرات معامله می شد در برابر دلار سلیمانیه درهم امارات در برابر جریان کاهشی مقاومت کرده و فاصله خود را با دلار آزاد حفظ می کند، در این شرایط نتیجه طناب کشی میان درهم امارات و دلار سلیمانیه می تواند نتیجه روند فعلی دلار و سکه را برای معامله گران مشخص کند‌.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید