مدیر عامل اتحادیه دامداران:

قیمت گوشت به زیر ۳۰۰ هزار تومان می رسد

کدخبر: ۵۶۰۷۹۱
مدیر عامل اتحادیه دامداران گفت: یکی از عادت های بازار گوشت قرمز استفاده از گوشت گرم است در حالی که برای افزایش بهره وری این رویه باید به سوی بازار گوشت های یخی تغییر کند.
قیمت گوشت به زیر ۳۰۰ هزار تومان می رسد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، گوشت قرمز، قیمت بالایی در بازار دارد و قرار است با واردات نرخ‌ها تعدیل شود. مجتبی عالی، مدیر عامل اتحادیه دامداران در گفت و گو با مهر عنوان کرد: بهای تمام شده گوشت در بخش دام‌های سبک و سنگین بالا بوده و در حال حاضر دامدار با ضرر محصول خود را به فروش می‌رساند.

وی افزود: از ابتدای مهر تمام محصولات افزایش قیمت داشتند اما نرخ گوشت افزایش نیافت.

عالی ادامه داد: زمستان تعداد دام کم است و دام‌های مولد آبستن بوده و تا اردیبهشت، زمان لازم است تا گوشت داخلی به میزان نیاز عرضه شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه امسال برای نخستین بار در کشور ۴۶ هزار تن دام سبک و سنگین ذخیره سازی شد، بیان کرد: سال‌های قبل وزارت جهاد کشاورزی برای ذخیره سازی استراتژیک، گوشت از برزیل وارد می‌کرد اما امسال شرکت پشتیبانی امور دام با خرید ۴۶ هزار تن گوشت دام از دامداران داخلی مبادرت به ذخیره سازی کرد.

وی با تاکید بر اینکه این گوشت یکی از بهترین محصولات تولید داخل است اظهار کرد: دام‌های کشتار شده جوان و با وزن مناسب بودند به عنوان مثال در بخش دام سنگین گوساله‌ها بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ کیلو وزن داشتند. گوشت خالص این گوساله‌ها ۲۵۰ کیلو بود. در دام سبک، گوسفندها بین ۳۵ تا ۴۰ کیلو وزن که ۱۲ تا ۱۴ ماه سن داشتند.

قیمت لاشه دام سنگین و سبک

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی درباره قیمت لاشه دام در کشور گفت: لاشه دام سنگین بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تومان قیمت دارد و لاشه گوسفند حدود ۳۵۰ هزار تومان است. همین قیمت در دام زنده گوسفند حدود ۱۷۰ هزار تومان است.

عالی در ادامه سخنان خود درباره قیمت بالای گوشت در بازار اظهار کرد: در حال حاضر بازارگردان ها قیمت را در بازار مدیریت می‌کنند.

نیاز بازار

مدیر عامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه مصرف روزانه گوسفند در کشور روزانه ۲ هزار تن است، گفت: اگر قیمت گوشت در کشورهای همسایه رصد شود در کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان و… قیمت جهانی گوشت قرمز ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان در هر کیلو است.

وی درباره گوشت‌های توزیعی در فروشگاه‌های زنجیره با مبلغ ۱۵۰ تا ۲۲۰ هزار تومان وارداتی عنوان کرد: این گوشت با دلار ۳۰ هزار تومان وارد شده است.

ضرورت تغییر عادات مصرفی

مدیر عامل اتحادیه دامداران با تاکید بر اینکه فرهنگ بازار مصرف گوشت در کشور نیاز به اصلاح دارد، گفت: یکی از عادت‌های بازار گوشت قرمز استفاده از گوشت گرم است در حالی که باید این رویه به سوی بازار گوشت‌های یخی تغییر کند.

عالی اضافه کرد: مردم با خرید گوشت آن را در فریز می‌گذارند. این گوشت در دمای ۱۴ درجه یخ می‌زند در حالی که در روش صنعتی گوشت در دمای ۴۰ درجه به شکل استاندارد و بهداشتی منجمد می‌شود. این امر سبب می‌شود تا ماندگار گوشت افزایش یابد.

عالی گفت: زمستان به دلیل بارداری دام‌ها گوشت به اندازه کافی موجود نیست از این رو باید در بهار، تابستان و پاییز کشتار انجام و گوشت ذخیره سازی شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران اظهار کرد: گوسفند بماند و کشتار نشود هزینه دارد زیرا در زمستان علوفه به اندازه کافی وجود ندارد و بهای جو، ذرت و… هم بالاست. نگهداری این دام در زمستان قیمت تمام شده را افزایش داده و بهره وری را کاهش می‌دهد.

او درباره تشکیل دهنده هزینه‌های تمام شده عنوان کرد: به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت گوشت به نهاده‌های دامی برمی‌گردد البته این عدد در استان‌های مختلف متفاوت بوده و در استان‌هایی که بارندگی بیشتر است این عدد به ۲۰ درصد و در استان‌های خشک‌تر به ۷۰ درصد می‌رسد.

عالی در پایان اظهار کرد: دام به اندازه کافی در کشور موجود است. اتحادیه دامداران بنا دارد با برنامه‌هایی که دارد قیمت گوشت قرمز را به زیر ۳۰۰ هزار تومان برساند در حالی که امروز قیمت تمام شده این محصول پروتئینی بیش از ۴۰۰ هزار تومان است.

 

قیمت گوشت قرمز در بازار

محصول قیمت هفته جاری قیمت هفته گذشته
شقه گوسفند ۴۰۰ ۳۹۹-۴۱۵
گوشت ران گوسفند-بدون چربی ۵۱۵ ۴۰۹-۵۳۰
گوشت ران گوسفند- با چربی ۴۸۰ ۵۰۰
گوشت گوساله ۳۴۰-۳۵۰ ۳۵۰
گوشت ران گوساله ۳۹۵ ۳۵۹
گوشت گوساله منجمد ۲۱۹ -
گوشت چرخ کرده مخصوص ۲۴۰-۳۲۰ ۳۱۰
گوشت چرخ کرده مخلوط (گوسفند و گوساله) ۲۲۰ ۱۹۹-۲۲۰
گوشت چرخ کرده طرح فجر تا فطر (تخفیف ۱۵ درصدی) ۲۴۲.۲۰۰ -
کله و پاچه ۳۶۰-۴۰۰ ۳۶۰-۴۰۰

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید