قیمت ریال عربستان بعد از توافق مهم چقدر تغییر کرد؟

7 دلیل ریزش قیمت‌دلار/ردپای آمریکا در بازار پشت‌خط

کدخبر: ۵۶۰۹۲۸
معامله‌گران اعتقاد دارند بازار تا اطلاع ثانوی که اتفاق جدیدی نیفتاده با کف حمایتی 43 هزار روبرو است و سقف بازار را 47 هزار تومان عنوان می‌کنند.
7 دلیل ریزش قیمت‌دلار/ردپای آمریکا در بازار پشت‌خط

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات بازار ارز در روز یکشنبه خبری از کاهش قیمت بیشتر نبود.

درهم کاهشی شروع کرد، دلار هرات افزایشی

وعده رئیس اتاق ایران و چین که در روزهای گذشته با مانور زیاد خبری همراه بود، حداقل در روز یکشنبه تقریبا هیچ از آب درآمد.  تحت تاثیر ادعای رئیس اتاق ایران و چین درهم کاهشی شروع کرد اما  دلار هرات افزایشی بود.

بازار به نیمه روز که رسید با افزایش قیمت درهم  مواجه شد اگرچه هرات کمی اصلاح داد.

سقوط ۳۰۰ میلیونی قیمت این خودرو در 24 ساعت!

شوک وزیر خارجه به قیمت دلار

معامله‌گران می‌گفتند وقتی خبری از تزریق عظیم درهم نشد این بازار کمی تعدیل قیمت داشت. درمقابل خبر امیرعبداللهیان در خصوص توافق بر سر آزادی زندانی‌ها به  قیمت دلار  مجددا شوک وارد کرد، طوریکه هرات از حوالی 47 تا کف 43 هزار و 500 تومان عقب‌نشینی کرد.

ردپای آمریکا در بازار پشت خطی دلار

واکنش آمریکا به بازار پشت خطی رسید و چون این واکنش تاییدکننده توافق نبود  دلار هرات  را در پشت خط به بالای 45 هزار رساند.

کف و سقف جدید قیمت دلار

معامله‌گران اعتقاد دارند بازار تا اطلاع ثانوی که اتفاق جدیدی نیفتاده با کف حمایتی 43 هزار روبرو است و سقف بازار را 47 هزار تومان عنوان می‌کنند. البته یک گروه دیگر اعتقاد دارند دامنه 40 تا 45 هزار پر از نقاط حمایتی است و همین وضعیت در فاصله 45 تا 47 در قالب سطوح مقاومتی مطرح است.

7 دلیل ریزش قیمت در بازار ارز

در کنار ساز مخالف درهم و دلار هفت دلیل برای ریزش قیمت در  بازار ارز  عنوان شد؛

اولین دلیل فروکش کردن هیجان خرید در بازار است. دوم، ابتکار بازارساز در ازسرگیری فروش دلار با کارت ملی گفته می‌شود.

سوم، توافق ایران و عربستان روی انتظارات بازار تاثیر گذاشت بطوریکه عرضه ارز را هم تقویت کرد. پارک حجم عظیمی از نقدینگی برای پیش‌خرید  خودرو  از سرعت معاملات در بازار ارز کاسته است و دلیل چهارم این کاهش قیمت شده است.

 عدم صدور قطعنامه در شورای حکام هم پالس مثبت دیگری به معامله‌گران و تقاضای احتیاطی  بازار ارز  بود که می تواند دلیل پنجم باشد. ششم، نزدیک شدن به پایان سال و بستن حساب شرکت‌های بزرگ که در کاهش تقاضای ارز بی‌تاثیر نبوده است.

اما دلیل هفتمی که از سوی معامله‌گران عنوان می‌شد افزایش نظارت و رصد حساب‌های با تراکنش بالا بوده است.

TzQcD8j4wBJp

رصد تراکنش هایی که به بازار ارز می رسد

معامله‌گران در بازار مدعی بودند بازارساز با استفاده از اطلاعات سامانه «فاش» تراکنش‌هایی که یک سر آن به  بازار ارز  می‌رسد شناسایی و به صاحب حساب مهلت توضیح می‌دهد، درصورتی که صاحب حساب مستندی برای استفاده ارز نداشته باشد مشمول  قوانین مالیاتی و نظارتی در این حوزه می‌شود. این رصد که در هفته‌های اخیر جدی‌تر دنبال می‌شود در کاهش تقاضای معاملاتی بی‌تاثیر نبوده است.

روز گذشته معامله‌گران مقایسه جالبی داشتند. آن‌ها می‌گفتند بعد از اعلام توافق ایران و عربستان، دلار در تهران حدود 10 هزار تومان ارزان شده، یعنی ظرف سه روز 20 درصد پایین آمده است.

قیمت ریال عربستان بعد از توافق مهم

اما قیمت ریال عربستان قبل از توافق 3.75 بود بعد از توافق 3.75 است. آن‌ها سوال می‌کردند چرا نرخ در عربستان نوسان نداشته است؟ البته کارشناسان به این سوال بارها پاسخ داده‌اند. نظام ارزی عربستان، نظام میخکوب ارزیست که خیلی از اقتصاددانان این نظام را غیر بهینه می‌دانند. این سیاست حداقل در ایران تجارب خوشایندی نداشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید