قیمت ساخت هر متر مسکن چقدر است؟ / بسته های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده

کدخبر: ۵۶۹۸۳۸
اقتصادنیوز: با توجه به مشکل مسکن در تهران شهرداری تهران در این زمینه ورود کرده و می خواهد این مشکل را در تهران برطرف کنند. اقداماتی صورت گرفته و قرار است مانع زدایی های لازم از سوی شهرداری تهران صورت گیرد
قیمت ساخت هر متر مسکن چقدر است؟ / بسته های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، دیگر خرید خانه در تهران به یک رویا تبدیل شده است. اجاره بها به شدت بالا رفته و برخی از شهروندان دیگر توان پرداخت کرایه نداشتند و مجبور شدند از تهران کوچ کنند.

هزینه ساخت مسکن با برآورد خدمات زیربنایی رو روبنایی در خارج از محدوده شهرها بیش از 46 میلیون تومان است

هزینه ساخت هر متر مسکن با خدمات زیربنایی و روبنایی در خارج از محدوده شهرها بسیار بالاست.مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که هزینه ساخت مسکن با برآورد خدمات زیربنایی رو روبنایی در خارج از محدوده شهرها بیش از 46 میلیون تومان است.

هدایت به خبرنگار فارس گفت: با توجه به مشکل مسکن در تهران شهرداری تهران در این زمینه ورود کرده و می خواهد این مشکل را در تهران برطرف کنند. اقداماتی صورت گرفته و  قرار است مانع زدایی های لازم از سوی شهرداری تهران صورت گیرد حتی کلنگ زنی ها شهرداری تهران در چند ماه اخیر انجام داده است.

نوسازی بافت فرسوده می تواند بخشی از مشکل مسکن را برطرف کند/حضور بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده

نوسازی بافت فرسوده می توانند بخشی از مشکلات کلان شهر تهران را برطرف کند. وجود زیرساخت‌های مناسب در بافت‌های فرسوده یک مزیت جدی تلقی می شود. نوسازی بافت‌ فرسوده  با کمک بخش خصوصی می تواند کارها را سرعت بخشد. دولت و شهرداری‌ باید در این زمینه  نقش حمایتی داشته باشند. 

 

رونق صدور پروانه ساختمانی/ بسته های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده

شهرداری تهران بسته های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته است و گفته می شود میزان پروانه های ساختمانی صادره هم رونق خوبی داشته است.

در حال حاضر با توجه به بسته های تشویقی تمایل سرمایه گذارن به ساخت و ساز در بافت فرسوده بیشتر شده است.

 ۵۱ درصد از مردم در تهران اجاره نشین هستند/زاکانی: ساخت مسکن  می تواند به مردم کمک کند و امیدوارم این همکاری هر روز بیشتر شود

علیرضا زاکانی شهردار تهران می گوید شیوه مدیریتی که از روز اول در مجموعه شهرداری بر آن تاکید شد، جنبه مشارکتی بود که ما بتوانیم با مشارکت کار را پیش ببریم.  با صنعتی سازی و شرایطی که سریع، محکم و ارزان مسکن ساخته شود، می توان گره از کار مردم باز کرد. ۵۱ درصد از مردم در تهران اجاره نشین هستند و بر همین اساس، ساخت مسکن  می تواند به مردم کمک کند و امیدوارم این همکاری هر روز بیشتر شود.

20 میلیون نفر در بافت های ناکارآمد زندگی می کنند/شاخص های بافت فرسوده تغییر کرد

در کل کشور نزدیک به 20 میلیون نفر در بافت های ناکارآمد زندگی می کنند و باید نوسازی در این بخش ها  صورت گیرد. افرادی که در  بافت‌های ناکارآمد زندگی می کند در برخی مواقع توان کافی برای نوسازی ندارند. شرکت بازآفرینی شهری وارد کار شد تا کارهای به صورت مشارکتی نوسازی شوند.

بر اساس این گزارش،در کل کشور حدود ۱۶۷ هزار هکتار بافت هدف از سه گونه بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی وجود  دارد. البته در حال حاضر شاخص های بافت فرسوده بیشتر شده و شاید این رقم هم افزایش یافته باشد.

 در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شد/ساخت مسکن رشد ۵۰ درصدی داشته است/ در تهران، سهم مسکن در سبد خانوار حدود ۶۵ درصد است

ساخت مسکن با توجه به بسته های تشویقی و باز شدن گره های کور در تهران رونق گرفته است. حمید رضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران می گوید که  در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شده و ساخت مسکن رشد ۵۰ درصدی داشته است. سهم هزینه های مسکن در سبد خانوار یکی از مهم ترین شاخصه‌های اقتصادی است. در تهران، سهم مسکن در سبد خانوار حدود ۶۵ درصد است که رقم بسیار بالایی را شامل می شود و همین موضوع کیفیت زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد.

در 10 سال گذشته ساخت واحدهای مسکونی در تهران کاهش چشمگیری یافته است.  در سال ۱۴۰۰  ساخت مسکن به کمترین میزان تولید واحد مسکونی  رسید. اما در سال گذشته رونق خوبی در این زمینه در کلان شهر تهران صورت گرفته است.

تعداد خانه های خالی کمتر از 300 هزار واحد است/قرارگاه جهادی مسکن  در تهران با رویکرد احداث مسکن استطاعت پذیر  ایجاد شد

یکی دیگر از مشکلات شهر تهران خانه های خالی از سکنه است البته به گفته برخی کارشناشان شاید تعداد خانه های خالی کمتر از 300 هزار واحد باشد و البته بیشتر آنها متراژ بالایی دارد و بیشتر در مناطق شمالی تهران قرار دارند البته گفته شده که قرار است از این خانه های خالی مالیات گرفته شود.

قرارگاه جهادی مسکن  در تهران با رویکرد احداث مسکن استطاعت پذیر  ایجاد شد و شهرداری تهران قصد دارد با دادن تسهیلات مشکل مسکن را در تهران برطرف کند.

البته یکی دیگر از برنامه های شهرداری تهران فروش متری مسکن است که البته قرار است مردم با خرید متر به متر خانه دار شوند و این مشکل دیرینه در تهران برطرف شود.

در سال ۱۴۰۱ تمایل برای سرمایه گذاری مردم در بخش مسکن بیشتر شده است و بیش از ۵۰ درصد افزایش صدور پروانه در شهر تهران  داشته ایم و به گفته مسوولان شهری  حدود ۱۰ هزار پروانه ساختمانی در سال گذشته صادر شد و امیدواریم آمار صدور پروانه در شهر تهران بیشتر از این عدد هم شود.

شورای ششم و شهرداری تهران به طور یکپارچه و منسجم به دنبال ایجاد بسترهای رفع مشکلات شهروندان هستند و ساخت مسکن نیز در راستای رفع یکی از بزرگترین مشکلات خانوارهای تهرانی است.کاهش فاصله شمال و جنوب در دستور کار مدیریت شهری است. موضوع نیاز به مسکن در کلان شهر تهران بسیار مهم است و به گفته پیرهادی عضو شورای شهر تهران،  در تهران یک میلیون مسکن کم داریم و در سالهای گذشته به نیاز مردم بی توجهی شده است و باید گفت که هزینه اجاره مسکن بیشترین هزینه در سبد خانوار به ویژه خانوار تهرانی است.

ساخت واحدهای مسکونی در دستور کار شهرداری تهران است و شهرداری در این زمینه تفاهم نامه های با سازمان های مرتبط بسته تا بتواند این مشکل پایتخت نشینان را برطرف کند. توجه به بازسازی بافت فرسوده  بسیار مهم است و شهرداری تهران این مهم را دستور کار دارد چرا که این امر باعث ارتقای کیفیت زندگی مردم می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید