بیشترین ساختمان پرخطر در این منطقه تهران قرار دارد

کدخبر: ۵۷۵۹۴۳
اقتصادنیوز: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: بیشترین تعداد ساختمان‌های ناایمن تهران در مناطق ۱۲ قرار دارد.
بیشترین ساختمان پرخطر در این منطقه تهران قرار دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، شب گذشته سرانجام لیست ساختمان های نا ایمن از سوی نهاد قضایی منتشر شد .  مهدی عباسی  با بیان اینکه ۱۲۹ ساختمان ناایمن تهران تنها از باب خطر در برابر حریق ارزیابی شده بود،گفت: مالکین به دلیل مسائل حقوقی و مسائل پیچیده فنی و اقتصادی، ایمن سازی را با کندی مواجه کردند.

خبر خوش برای بازنشستگان درباره وام ۳۰ میلیونی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تأکید کرد: خوشبختانه با همکاری و پیگیری همکاران ما در شهرداری و اقدام و ورود بسیار موفق و جدی مجموعه قضایی کشور به ویژه دادستانی اخطارهای لازم به ویژه به ساختمان‌های دولتی داده شد. با اقدامات صورت گرفته تعداد ساختمان‌های ناایمن شهر از ۱۲۹ به ۹۵ واحد رسید و امیدواریم به زودی این گزارش را ارائه دهیم که این ۱۲۹ ساختمان از ساختمان‌های ایمن شهر هستند و مشکلی از باب تردد شهروندان به این اماکن وجود نخواهد داشت.

عباسی با بیان اینکه بر اساس قانونی که در شورا مصوب شده سازمان آتش نشانی تکالیف دوره ای برای بازدید و بررسی ساختمان‌ها دارد، یادآور شد: علاوه بر بررسی های لازم، اخطار داده می شود و زمانی که به شرایط بحرانی می رسند اقدامات لازم را برای رفع خطر انجام می دهد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا گفت: وقتی از ۱۱ هزار ساختمان در تهران صحبت می کنیم مفهوم این نیست که این ساختمان‌ها در شرایط بحرانی هستند؛ اخطارهای سازمان آتش نشانی جنبه اعلام هشدار و خطر به مالکان ساختمان‌ها دارد و طبیعی است در کلانشهر تهران با این پیچیدگی وسعت و جمعیت، نمی‌توان با ۱۱ هزار ساختمان برخورد کرد و این منطبق با واقعیت نیست، آن هم وقتی که در ۱۲۹ ساختمان با مشکلات کسب، پیشه، مسائل اقتصادی، حقوقی و اجتماعی روبه رو هستیم.

وی با تأکید بر اینکه نیاز به فرهنگسازی داریم که ایمنی به عنوان رکن اولیه در بین ذی نفعان تعریف شود، خاطرنشان کرد: اولین مسئله ای که باید ذی‌نفعان در آن خیال آسوده داشته باشند، ایمنی ساختمان است و سپس باید به دیگر مسائل بپردازند.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر مصالح ساختمانی استاندارد باشند در برابر آتش سوزی تاب آوری خواهند داشت، اظهار کرد: در این شرایط حریق نباید توسعه پیدا کند و به گازهای سمی تبدیل شود و به همین دلیل در ساختمان هایی که حریق در آنها به دیگر بخش ها سرایت کرده، مصالح استانداردی نداشته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه شناسنامه ساختمان که در شورا مطرح شده اگر به یک فرهنگ تبدیل شود، دغدغه ها در خصوص نوع مصالح برطرف خواهد شد، تصریح کرد: این اتفاق به قانون محکم و مطالبات اجتماعی از سوی مردم و سازندگان نیاز دارد؛ برخی ضوابط در این خصوص تدوین شده و در همین راستا سازندگان ساختمان علاوه بر پیوست سند، شناسنامه را نیز به خریداران ارائه می دهند.

وی ادامه داد: بیشترین ساختمان‌های ناایمن در تهران در مناطق ۱۲ به دلیل بافت تاریخی و تجاری و همچنین گستردگی و وجود مراکز صنعتی قرار دارد.

خبر مهم «خاندوزی» در مورد دو تصمیم جدید در دولت

عباسی با بیان اینکه دستگاه قضایی وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دادند و با مالکین اتمام حجت کردند، یادآور شد: سازمان آتش نشانی این صلاحیت را دارد وضعیت ایمنی در برابر حریق را اعلام کند و وزارت راه نیز ایمنی سازه را از باب تاب آوری اعلام می کند.

همچنین قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی  درخصوص آخرین اقدامات برای شناسایی ساختمان‌های ناایمن گفت: پایش دو سال اخیر از ۷۷هزار ساختمان بازرسی شده نشان می‌دهد، ۳۴هزار ساختمان ناایمن هستند که با کمک دستگاه قضایی، ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر به ۹۳ ساختمان کاهش یافت. ۱۰۰۰ ساختمان پُرخطر نیز، عملیات ایمن‌سازی را شروع کردند.

محمدی با بیان اینکه برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها ناگزیر از همکاری همه دستگاه‌ها هستیم، تصریح کرد: اوضاع ۴ منطقه شهرداری تهران از حیث قرارگیری اماکن اداری-تجاری و انبارها، بحرانی است. 

وی بیان کرد: از وزارت بهداشت بابت همکاری سپاسگزاریم. همه درمانگاه‌ها امروز ملزم به ایمن‌سازی هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی  ادامه داد: ساختمان هایی که پایان کار ندارند یعنی تخلف دارند و مشکل آتش نشانی و یا شهرسازی خود را رفع نکردند. اغلب این ساختمان ها مشکل آتش نشانی دارند.

وی افزود: خط قرمز ما مسائل ایمنی است. آتش نشانی باید در صورت بروز حادثه در صحنه عملیات پاسخگو باشند.

قدرت الله محمدی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که ساختمان بدون پایان کار به بهره برداری می رسد.

 وی که در یک برنامه تلویزیونی حضور داشت، بیان کرد: آمارها نشان می دهد که ۳۰ تا ۴۰ درصد از ساختمان های شهر تهران پایان کار ندارند به این دلیل که ضوابط آتش نشانی را رعایت نکرده اند و راه حل این است که ورود کنیم و دستگاه های قضائی را درگیر کنیم.

ایران خودرو فراخوان داد

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم امروز در گفت و گویی با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن گفت: تعداد ساختمان‌های نا ایمنی که روز گذشته لیست آن منتشر شد ۱۲۹ عدد بود و باید تاکید کنم که این ساختمان‌ها فقط از نظر موضوعات مرتبط با آتش نشانی محل اشکال هستند.

وی ادامه داد: با اطلاع رسانی و پیگیری از طریق صاحبان ساختمان‌ها تعداد ساختمان‌های ناایمن کاهش یافت و سپس لیست آنها به دستگاه قضائی ارجاع شد و به دنبال مطالبات و تذکراتی که دستگاه قضائی می‌دهد صاحبان ساختمان‌ها در جهت ایمن سازی آنها اقدام خواهند کرد.

زاکانی با اشاره به سایر ساختمان‌های ناایمن تهران اظهار کرد: به طور کلی از ماه‌های قبل کاری میان هشت دستگاه از داخل و بیرون شهرداری آغاز شده است که خروجی آن بررسی بیش از ۱۶ هزار ساختمان بالای هفت طبقه در تهران بوده است.

شهردار تهران افزود: با پایشی که انجام می‌شود ایمنی ساختمان‌ها از منظر آتش نشانی، ایمنی سازه و سایر موضوعات بررسی خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا ایمن سازی ساختمان‌های شهرداری تهران نیز آغاز شده است یا خیر گفت: تضمین اولیه این است که ابتدا از خودمان کار را آغاز کنیم و ساختمان‌های شهرداری تهران نیز از لحاظ بررسی شده‌اند به طور کلی تمامی کارها از خودمان آغاز می‌شود.

سخنگوی شهردار تهران هم از تشکیل پرونده قضایی برای ساختمان های پر خطر تهران خبر داد. او گفت :‌ با پیگیری‌های صورت‌گرفته تعدادساختمان‌های ناایمن کاهش و به ۹۳ ساختمان رسید. لیست به دستگاه قضا ارسال شده و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه بدون همکاری دستگاه قضا نمی‌توان اقدام به ایمن‌سازی ساختمان‌ها کرد، ادامه داد: ساختمانی که سال گذشته دچار حریق شد و یکی از بهترین نیروهای آتش‌نشان ما در این حادثه به شهادت رسید، درواقع سال گذشته پلمپ هم شده بود!

محمدخانی تصریح کرد:۹۳ پرونده باز شکایت از مالکان ساختمان‌های ناایمن در دستگاه قضایی هم‌اکنون وجود دارد. وظیفه رسانه ها پیگیری از دستگاه قضایی برای به نتیجه رساندن شکایت‌هاست.

محمدخانی با بیان اینکه ما هم‌چنان هم موافق انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن نیستیم، گفت: البته حتماً دستگاه قضایی مصلحت را در انتشار این لیست دانسته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ما موافق حداکثری اطلاعات و شفافیت هستیم، افزود: فراتر از انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن، تبعیت از قانون است. انتشار اسامی این ساختمان‌ها در سالگرد متروپل رخ داد. اما این فاجعه از منظر حریق اتفاق نیفتاد.

وی گفت: خودمان را در شهرداری موظف به پاسخگویی به مردم می‌دانیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید