ضربه مهلک به اعتماد سهامداران بورس

کدخبر: ۵۸۷۹۹۶
اگرچه سخنگوی دولت صریحا تغییر نرخ گاز خوراک صنایع را تکذیب کرده، اما این روزها شاهد انتشار اخبار و شایعاتی در خصوص تغییر نرخ گاز خوراک صنایع در رسانه ها هستیم که مشخصا هدفی جز سلب اعتماد سهامداران ندارد.در چنین شرایطی انتظار می رود تا سازمان بورس با دقت بیشتری نسبت به انتشار اخبار هایی که بدون منبع موثق منتشر شده واکنش نشان دهند.
ضربه مهلک به اعتماد سهامداران بورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، بازار سرمایه بالاخره پس از چند روز ریزش، معاملات روز جاری را مثبت آغاز کرد به طوری که شاخص کل در 90 دقیقه ی ابتدایی بازار با رشدی 16 هزار واحدی توانست خود را به ارتفاع 1 میلیون و 992 هزار واحد برساند. گفتنی است روز گذشته شاخص کل با ریزشی 6 هزار واحدی به کار خود پایان داده بوده و تا ساعات انتهایی بازار نشانه ای از برگشت در بازار به چشم نمی خورد. 

نکته ای که وجود دارد این است که انتشار اخباری مبنی بر ابطال نرخ 7 هزار تومانی خوراک بعد از ساعت بسته شدن بازار توسط هیئت تطبیق مجلس روند معاملات صندوق های سهامی را که تا ساعت 3 معاملات آن ها ادامه دارد عوض کرد و شاهد نوسان مثبت صندوق های مذکور بودیم.

لازم به ذکر است که برای اولین بار نیست که شاهد انتشار چنین اخباری که مستقیما بر روند بازار سرمایه اثر گذار است، هستیم بلکه در چند هفته ی گذشته نیز شاهد انتشار چنین اخباری بوده ایم که ضرر نوسانات آن را مستقیما سرمایه گذاران خرد پرداخت کرده اند. چند روز گذشته نیز شاهد انتشار بیانیه ای خودسرانه  از انجمن صنفی پالایشگاهی بودیم که طبق آن اطلاعیه نرخ تسعیر فراورده های ویژه نفتی از 28500 به 38500 تغییر کرد. اگرچه این اطلاعیه چند روز بعد اصلاح شد اما دقیقا بخاطر همان اطلاعیه سهام مرتبط با این صنعت ابتدا با نوسان مثبت روبرو شدند و پس از اصلاح آن مجددا وارد روند ریزشی شدند.

دولت حرف آخر را در خصوص نرخ گاز خوراک زده است

یکی از اخباری که در یکی دو هفته ی گذشته محل بسیاری خوبی برای جولان عده ای نوسان گیر شده است، بازی با نرخ گاز خوراک صنایع است. در چند روز گذشته مکررا شاهد انتشار اخباری مبنی بر تغییر نرخ خوراک یا ابطال نرخ 7 هزار تومان بوده ایم. اگرچه تمامی این اخبار بعد از چند روز تکذیب شده است اما متاسفانه برخی از افراد تازه وارد بازار سرمایه با توجه به چنین اخباری اقدام به خرید و فروش سهام کرده اند که در نهایت منجر به ضرر و زیان آن ها شده است.

گفتنی است چندی پیش سخنگوی دولت صریحا اعلام کرد که نرخ 7 هزار تومان نرخ ثابت پاز خوراک صنایع است و تصمیمی به تغییر این نرخ در هیئت وزیران گرفته نشده و با پیشنهاد تغییر نرخ نیز موافقت نشده است.

اعتماد سهامداران بزرگترین سرمایه بازار سرمایه است

ذکر این نکته الزامی است که بعد از اتفاقات عجیب سال 99 و ریزش سنگین بازار، اعتماد سهامداران خرد به بازار سرمایه بسیار کاهش یافت. برهمین اساس شاهد خروج گسترده ی نقدینگی از بازار سرمایه بودیم که مشخصا  بر التهاب بازار های غیر مولد و سفته بازانه ای همچون بازار ارز و طلا دامن زد و به دنبال همین اتفاق علاوه بر ایجاد نارضایتی های گسترده آسیب قابل توجهی به اقتصاد وارد کرد.

بنابراین در چنین شرایطی انتظار می رود تا سازمان بورس و سایر نهاد هایی که مستقیم و غیر مستیقیم با بازار سرمایه در ارتباط هستند با دقت بیشتری نسبت به انتشار اخبار هایی که بدون منبع موثق منتشر شده و معلوم نیست که قصد وغرض منتشر کنندگان آن چیست، واکنش نشان دهند. از طرفی اگر سازمان بورس به عنوان نهاد متولی بازار سرمایه نسبت به برخورد با برخی از عوامل انتشار اخبار بی پایه و اساس که بر وضعیت بازار سرمایه اثر گذار است اقدام بازدارنده ای کند دیگر شاهد انتشار چنین اخباری نخواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید