کمترین نرخ سود وام مسکن در هفته دوم آذر

ارزانترین هفته وام مسکن در دو ماه اخیر

کدخبر: ۳۷۷۲۵۰
تغییرات هزینه وام مسکن در هفته دوم آذر ماه در نهایت به همان میزان شنبه 8 آذر رسید. هزینه وام مسکن در هفته به طور متوسط 15 درصد کمتر از هفته پیش بود. کاهش هزینه ها و نرخ سود وام مسکن در این هفته، سبب شد تا ارزان ترین هفته پاییز در اخذ وام مسکن باشد.
ارزانترین هفته وام مسکن در دو ماه اخیر

به گزارش اقتصادنیوز، نوساناتی که روند قیمت اوراق در هفته گذشته تجربه کرد در نهایت به آنجا رسید که رقم نهایی قیمت اوراق در روز چهارشنبه مقداری معادل با این قیمت در روز شنبه پیدا کند. در نتیجه در طول یک هفته هزینه وام مسکن به همان رقم خود در ابتدای هفته رسید و تغییراتی  را ثبت نکرد. 

اما مهمترین نکته هفته گذشته رکوردی بود که در میانه هفته رقم خورد. در این خصوص در روز دوشنبه قیمت هر کدام از اوراق در نازلترین حد پاییزی خود قرار گرفت. این حد از ارزانی در وام مسکن موجب شد تا نرخ سود وام مسکن که درابتدای پاییز بالاتر از سطح 23 درصد قرار داشت به حدی کمتر از 21 درصد تنزل پیدا کند.

 قیمت اوراق برای دریافت وام مسکن از 64 هزار  و 500 تومان روندی نزولی داشته و تا روز دوشنبه به حدی معادل با 61 هزار تومان رسید در ادامه  افزایش مجدد اوراق سبب شد تا  در نهایت در روز چهار شنبه باز هم به همان رقم 64 هزار و 500 تومان برسد. مقایسه قیمت اوراق با روزهای مشابه خود در هفته قبل نشان از افتی 20 درصد داشته است. به همین علت می توان هفته دوم آذر را ارزانترین هفته پاییزی وام مسکن دانست.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

هفته نخست آذر پیش از این به عنوان ارزان ترین هفته در پاییز قلمداد می شد. اما هفته دوم با حجم ارزانی خود این عنوان را به نام خود ثبت کرد.  اما روند هزینه وام مسکن در این هفته چه تغییراتی را ثبت کرده است؟

هزینه خریداوراق مسکن

در ابتدای هفته اخیر قیمت متوسط هر ورق 64 هزار و 500 تومان به دست آمده بود که نهایتا در انتها در روز چهارشنبه 12 آذر نیز به همین رقم بازگشت.

باتوجه به آن که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها در روز شنبه 8 آذر ماه 18 میلیون و 96 هزار تومان و در روز چهارشنبه نیز 18 میلیون تومان محاسبه شد. به عبارت دیگر در هفته نخست آذر وام مسکن مجردها تغییری نداشته است این رقم در ابتدای هفته برای متاهلین نیز در روز شنبه 33 میلیون تومان به ثبت رسید که در نهایت نیز با همین مبلغ به پایان رسید.

مقایسه آمارهای هفتگی نشان می دهد که درهفته دوم نسبت به هفته نخست آذر ماه هزینه وام مسکن به طور متوسط 15 درصد کاهش داشته و رکورد ارزانترین هفته وام مسکن را به نام خود ثبت کرد.

روز دوشنبه اما قیمت اوراق به نازلترین حد خود رسید و رکوردی معادل با 17 میلیون و 200 هزار تومان برای مجردها و 29 میلیون و 600 هزار تومان برای متاهلین را به ثبت رساند.

اوراق تسه

نرخ سود موثر

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد؟

در شرایطی که برای اخذ وام هزینه خرید اوراق نیز متحمل میشود در محاسبه نرخ سود بایستی مبلغ هزینه را از کل مبلغ دریافتی وام کسر کرد. در اینصورت کاهش مبلغ دریافتی بر میزان سود بانکی وام خواهد افزود.

بنابر توضحیات یاد شده با کسر هزینه های هر روزه اوراق تسه از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای متقاضیان وام دیگر 17.5 درصد نخواهد بود. 

در همین خصوص نرخ سود در ابتدای هفته برای مجردین 21.14 درصد محاسبه شد و در انتهای هفته نیز به همین مقدار رسید. برای متاهلین نیز این مقدار 21.09 درصد به ثبت رسید.

کمترین نرخ سود وام مسکن در هفته گذشته متعلق به روز دوشنبه 10 آذر بود در این روز نرخ سود وام مسکن در کمترین حد خود یعنی 20.9 درصد ثبت شد. 

اوراق تسه

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته گذشته برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در روز شنبه 8 آذر ماه 180 میلیون و 900 هزار تومان بود و در انتهای هفته  همین مبلغ برآورد شد. این رقم برای متاهلین 330 میلیون تومان به ثبت رسید.

هزینه ای که در مجموع متقاضیان وام مسکن درازای دریافت وام می پردازند در روز دوشنبه به نازلترین حد خود رسید در همین خصوص این هزینه برای مجردین 172 میلیون و 700 هزار تومان و برای متاهلین 329 میلیون و 500 هزار تومان محاسبه شد.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید