تغییرات 4 چرخ بازار پول

پول ترمز کرد؛ نقدینگی پرید

کدخبر: ۳۸۴۸۴۸
آمارها نشان می دهد گرچه در پایان پاییز رشد ماهانه پول و پایه پولی مهار شده اما رشد ماهانه نقدینگی در قله 7 ماهه ایستاده است. البته احتمال سقوط نقدینگی از قله در ماه های بعدی وجود دارد.
پول ترمز کرد؛ نقدینگی پرید

به گزارش اقتصادنیوز، پایه پولی، نقدینگی، ضریب فزاینده و حجم پول 4 متغیر عمده اقتصاد کلان بوده که به طور مستقیم و غیر مستقیم نمایانگر وضعیت اقتصادی کشور هستند

بانک مرکزی در کارنامه خود از متغیرهای پولی در آذر 99 رونمایی کرده و اعلام کرد این متغیرها هر کدام نسبت به موقعیت مشابه خود در سال قبل و نسبت به پایان سال چه رشدی را ثبت کرده اند؟

در آذرماه با اینکه متغیرهای پولی دچار ریزش ماهانه شده اما رشد نقدینگی نسبت به ماه قبل بیشترین رشد در 7 ماه اخیر بوده است. این عمل نشان می دهد تا پایان آذر هنوز قدرت خلق پول نقدینگی بانکها بالا بوده است. البته امکان دارد در دی ماه کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها، در این حوزه نیز تحولاتی رخ دهد.

نقدینگی

در این گزارش آمده است که نقدینگی 26.6 درصد نسبت به پایان سال 98 رشد داشته است . بر این اساس میزان این متغیر، 3 هزار و 130 میلیارد هزار تومان برآورد می شود که نسبت به این موقعیت 658 هزار میلیارد تومان بیشتر است.

این دومین ماهی است که میزان نقدینگی از حد 3 هزار هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. مقایسه آن با موقعیت مشابه خود در سال قبل نیز نشان میدهد میزان افزایش نقدینگی نسبت به آذر 98 نیز 868 هزار میلیارد تومان بوده است.

رشد ماهانه نقدینگی در این ماه 3.2 درصد بوده است. این رقم پیش از این در اردیبهشت ماه تکرار شده که درماه های بعد همواره پایین تر از این رقم به ثبت رسیده بود. پس از ماهها تکرار این میزان رشد نشان می دهد هنوز قدرت خلق پول نقدینگی بانکها در حد بالایی است.

این در حالی است که امکان دارد کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها در دی ماه به دلیل آنکه سقف انبساط نقدینگی در آن کنترل می شود تحولاتی را در این حوزه شکل دهد.

11 آبان امسال، شورای پول و اعتبار سیاست احتیاطی کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکی را تصویب کرد. طبق این مصوبه ترازنامه بانک­‌ها نمی­تواند بیش از یک نرخ خاص منبسط شود؛ یعنی اگر بانک‌­های تخصصی در بخش سپرده­‌ها دچار انبساط 3 درصدی شوند، باید در بخش دیگری در بدهی­ها به دنبال سبک کردن 0.5 درصدی باشند تا از محدوده مجاز فراتر نروند. یا اگر میزان تسهیلات اعطایی موجب فربه شدن ترازنامه بیش از محدوده مجاز شود، باید در بخش دیگری در دارایی‌­ها به همان میزان جبران صورت گیرد. این حالت می‌­تواند بخشی از خلق اعتبار از سوی بانک­ها و افزایش ضریب فزاینده نقدینگی را کنترل کند.

پایه پولی

پایه پولی

پایه پولی، متغیر دیگری است که در این گزارش بررسی شده است. باتوجه به آنکه رشد این متغیر نسبت به سال قبل 15.5 درصد اعلام شده می توان میزان آن را در آذرماه 99 محاسبه کرد.

در همین راستا کشور در سومین ماه پاییز شاهد 407 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان سال قبل 54 هزار و 650 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و در مقایسه با 12 ماه پیش خود، 93 هزار و 240 میلیارد تومان بیشتر بوده است.

این نخستین ماهی است که میزان پایه پولی از حد 400 هزار میلیارد تومان عبور کرد.

ضریب فزاینده

در ادامه ضریب فزاینده نقدینگی که حاصل تقسیم میزان نقدینگی بر پایه پولی است در این موقعیت به 7.68 درصد رسیده که از پایان سال قبل و آذر 98 بیشتر بوده اما از آخرین محاسبه خود در شهریور 0.1 واحد درصد کمتر است.

در شهریور ماه 99 این متغیر 7.78 درصد ثبت شده بود. اما روند دوماه اخیر نشان می‌دهد که در آذر ماه این متغیر اندکی افزایشی شده است.

پایه پولی

حجم پول

چهارمین متغیری که در اثنای گزارش به آن پرداخته شده رشد 12 ماهه حجم پول در آذرماه بوده است.

به گفته بانک مرکزی این متغیر نسبت به آبان ماه رشدی نداشته و نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته 69.7 درصد افزایش پیدا کرده است. به این طریق حجم پول در آذر ماه 617 هزار میلیارد تومان محاسبه شده که با این حساب در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته 44 درصد حجیم تر شده است.

اقتصادکلان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید