دولت برای تامین منابع غیرتورمی 8 هفته زمان دارد

کسری بودجه 25 هزار میلیارد تومانی تا پایان سال

کدخبر: ۳۸۹۲۹۳
اقتصادنیوز: در طول سی و پنج هفته برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی، مجموعا بیش از 100 هزار میلیارد تومان از کسری بودجه دولت از طریق فروش اوراق مذکور تامین شده است. اما در 8 هفته باقی مانده از برگزاری این بازار تا پایان سال، دولت مجبور به فروش چه میزان اوراق در هر هفته خواهد بود؟
کسری بودجه 25 هزار میلیارد تومانی تا پایان سال

به گزارش اقتصادنیوز ، در سی و پنجمین هفته حراج اوراق بدهی دولتی تنها 19.15درصد اوراق پیشنهادی دولت از طریق بانکها و نهادهای سرمایه ای پذیرفته شد که معادل با 2 هزار و 30 میلیارد تومان بود. این مبلغ نسبت به هفته قبل که کمترین حجم فروخته شده اوراق در دو ماه گذشته بوده 150 درصد افزایش داشته است.

حراج اوراق در هفته دوم بهمن

بازار اولیه حراج اوراق بدهی بازاری است که در آن دولت به کارگزاری بانک مرکزی اوراقی را برای فروش بین بانک‌ها و نهادهای سرمایه ای پیشنهاد می‌دهد تا بتواند از این محل  بخشی از کسری بودجه خود را تامین کند.

حجم دادو ستد این بازار در سی و پنجمین هفته خود نسبت به هفته قبل 150 درصد رشد پیدا کرد. این حجم در هفته قبل 820 میلیارد تومان ثبت شده بود که رکورد کمترین معامله در این بازار در دو ماه اخیر بوده است.

افزایش خرید اوراق در هفته سی و پنجم در حالی رقم خورد که نرخ سود وام مسکن نسبت به هفته قبل 0.5 واحد در صد دیگر کاهش پیدا کرد. 

اوراق بدهی دولتی

عامل جذابیت اوراق در هفته دوم بهمن

به طور کلی برای بانکها دو عامل تاریخ سررسید و نرخ سود عوامل تاثیر گذار برای خریداوراق از دولت است. چنانچه تاریخ سررسید اوراق کوتاه تر باشد یا نرخ سود اوراق بالاتر باشد عایدی خریداران از این معامله بیشتر خواهد بود.  بنابریان اوراق با این مشخصات دارای جذابیت بیشتری برای فروش هستند.

با این وجود دولت در هفته گذشته نزدیک به 10 هزار و 600 میلیارد تومان اوراق برای فروش به این بازار پیشنهاد داده بود که در نهایت در هفته اخیر تنها 19.15 درصد آن توسط بانکها و نهادهای سرمایه خریداری شد. به نظر می رسد که در بین اوراق به فروش رسیده در هفته سی و پنجم تاریخ سررسید عامل مهمتری برای جذابیت خرید بوده است.

برای مثال در هفته اخیر بیشترین سهم فروش مربوط به «اراد 64» است. این اوراق تاریخ سررسیدی کوتاه مدت تر و نرخ سود کمتری داشته است.

کمترین حجم فروش اوراق هفته نیز  به «اراد 65» و « اراد 70» بود. «اراد 65» نیز باوجود نرخ 21.5 درصدی، تاریخ سررسید آن سه ساله بوده که از جذابیت آن کاسته است. «اراد 70» نیز در حالی که تاریخ سررسید کوتاه تر دو ساله داشته اما به خاطر نرخ سود پایین خود باز هم مانند «اراد65» در این بازار کمترین مشتری را داشت.

8 هفته؛ هفته ای بیش از سه هزار میلیارد تومان

تاکنون در 35 هفته گذشته مجموعا بیش از 100 هزار میلیارد تومان از این اوراق به فروش رفته است. از آنجا که هدف از این بازار تامین کسری بودجه 125 هزار میلیارد تومانی دولت از این طریق بوده می توان گفت 81 درصد از این هدف در پایان این هفته محقق شده است. تفریق رقم فروش از کل نشان می دهد هنوز 25 هزار میلیارد تومان دیگر از این فروش باقی مانده است. تقسیم این رقم بر 8 هفته مانده تا پایان سال یعنی به طور متوسط دولت باید هفته ای 3 هزار و 125 میلیارد تومان اوراق بفروشد تا رقم هدفگزاری شده از کسری بودجه در این سال را تامین کند.

محاسبات رقم میانگین باقی مانده هفتگی تا پایان سال 3 هزار و 280 میلیارد تومان برآورد شده بود. رشد فروش در این هفته بر میانگین باقی مانده تا پایان سال اثر کاهشی گذاشته است.

اوراق بدهی دولتی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید