تغییرات نرخ سود در هفته ای که گذشت

هزینه وام در 1+5 بازار +جدول

کدخبر: ۳۹۰۹۳۵
در بررسی 6 بازار در هفته سوم بهمن نرخ سود سه بازار روندی صعودی داشته است. وام مسکن از جمله این بازار ها بوده که افزایش نرخ سود نمایانگر بالاتر رفتن هزینه این وام نسبت به پایان هفته گذشته بوده است
هزینه وام در 1+5 بازار +جدول

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته اخیر نرخ سود در 3 بازار روندی صعودی داشته و در دو بازار ثابت ماند. اما نرخ موزون مداخله بانک مرکزی که حاصل مداخله این بانک در جریان عملیات بازار باز و بازار بین بانکی است کاهش یافته است که بیانگر بسط بیشتر پول می تواند باشد. در واقع اگر نرخ مداخله بانک مرکزی کنار گذاشته شود در 5 بازار دیگر نرخ سود نزولی نبوده است.

یک:بازار اولیه اوراق بدهی دولتی

بازار اولیه اوراق بدهی دولتی به منظور تامین کسری بودجه دولت از طریق فروش اوراق برگزار می شود.نرخ سود در بازار اولیه حراج اوراق بدهی دولتی با وجود کاهشی که در هفته دوم بهمن ماه آغاز شده بود در هفته اخیر به 21.4 درصد رسید. بنابراین در اولین بازار پایه که وزارت اقتصاد مسئول قبول یا رد پیشنهادهای خریداران اوراق است نرخ سود بالا رفته است.

در این بازار علاوه بر وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، بانکها و نهادهای تامین سرمایه نیز از دیگر بازیگران آن هستند در این بازار اوراق بدهی دولتی به فروش گذاشته می شود. خریدار این اوراق بانکها و نهادهای مالی بوده و فروشنده وزارت اقتصاد و دارایی است. بانک مرکزی نیز در مقام کارگزار داد و ستد فروش این اوراق برای بانک ها است.

نرخ سود بالا در این بازار سبب افزایش معاملات می شود و بیشترین میزان خرید اوراق بدهی در بهمن ماه را به ثبت رساند.

دو:بازار ثانویه اوراق بدهی

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید یک ساله تا سه ساله در کانال 17تا 22 درصد بسته شده است.

بازار ثانویه اوراق دولتی مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است

روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی یک ساله اوراق باجود تمام نوسانات از 18.8 درصد در نهایت در مرز 19 درصد قرار گرفت.

نرخ بازدهی دوساله در بازار ثانویه در جهتی خلاف اوراق یکساله مسیری معکوس را سپری کرده و از 20 درصد در چهارشنبه هفته قبل با کاهشی مداوم به حد 19 درصد نزدیک شده است.

این روند برای نرخ بازدهی سه ساله اوراق اما روندی نوسانی داشت اما هیچگاه از مرز 22 درصد بالاتر نرفت. درنهایت نیز در حد 20.4 درصد قرار گرفت.

نرخ سود

سه:اوراق تسهیلات بانک مسکن

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

ارزان تر شدن وام مسکن به طور مستقیم در نرخ سود این اوراق منعکس می شود. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه هفته دوم بهمن ماه این متغیر در حد 20.3 درصد بود و در هفدهم بهمن ماه این متغیر به 20.7 درصد رسید که به نوعی بیانگر گرانتر شدن وام مسکن در هفته اخیر بوده است.

چهار:نرخ سود در بازار بین بانکی

در بازار بین بانکی بانک هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک های دچار کسری قرض می دهند، این نرخ در بازار به نرخ سود شبانه معروف است در ماههای اخیر سیاست گذار تلاش کرده این نرخ را مدیریت کند. پیگیری های اقتصاد نیوز نشان می دهد در هفته گذشته نیز این نرخ در محدوده 20.5 درصد بوده که تغییر نسبت به قبل نداشته است. بنابراین می توان گفت این بازار در کنار بازار باز بدون تغییر بوده است.

پنج: نرخ سود در بازار باز

بانک مرکزی هر هفته درعملیات بازار باز به خرید و فروش اوراق بدهی بین بانکها می پردازد تا از این طریق بتواند نقدینگی بانکها را کنترل کند. این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم میکند.

در هفته چهارم زمستان 99 مجموع قبض و بسط پولی در عملیات بازار باز و تسهیلات قاعده مند 17 هزار و 730 میلیارد تومان بود. در مقابل سیاستگذار 4 هزار و 560 میلیارد تومان نیز از اقتصاد جمع کرد.

اهمیت این اتفاقات برای مردم از آن جهت است که در نهایت این سیاست می تواند بر قدرت خرید آنها اثر بگذارد. اگر بانک مرکزی از کانال عملیات بازار باز موفق به مدیریت مقدار قیمت پول شود در نهایت نرخ تورم کم شده و اگر ناکام بماند نرخ تورم می تواند صعودی باشد.

نرخ سود معاملات در بازار باز در هفته گذشته 19.8 درصد و در هفته اخیر نیز در حد همان 19.8 درصد باقی مانده است.

پنج به علاوه یک

در هفته سوم بهمن ماه در عملیات بازار باز نرخ سود تسهیلات قاعده مند در بازار بین بانکی 20.5 درصد در هفته های اخیر زمستانی بوده و در حالت دقیقتر نرخ موزون مداخله بانک مرکزی (مجموعا از طریق بازار باز و تسهیلات قاعده مند) 20.5 درصد محاسبه می شود. این نرخ موزون در هفته قبل 20.9 درصد محاسبه شده بود. این روند در هفته های اخیر بهمن ما روندی نزولی داشته است.

 

نرخ سود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید