ابزار جدید برای تامین کسری بودجه 99

دولت فردا اوراق نفتی می فروشد+جدول اوراق

کدخبر: ۳۹۲۴۶۲
دولت در نظر دارد فردا 5 هزار میلیارد تومان اوراق نفتی در بورس انرژی عرضه کند.
دولت فردا اوراق نفتی می فروشد+جدول اوراق

به گزارش اقتصاد نیوز،تابستان امسال بود که حسن روحانی از طرح گشایش اقتصادی سخن گفت. این طرح پیش فروش 200 میلیون بشکه نفت از سوی دولت با هدف تامین منابعی در حدود190 هزار میلیارد تومان بود اما این طرح با مخالفت سران دو قوه دیگر به نتیجه رسید.

پس از این دولت در بودجه نیز این طرح را گنجاند اما مجلس با حذف این پیشنهاد فروش اوراق مالی اسلامی را جایگزین آن کرد.

حال دولت در نظر دارد در اقدام سوم از مسیر بورس انرژی اقدام به فروش اوراق اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام کند.حجم این اوراق 10 هزار میلیارد تومان است و روز سه شنبه 5 هزار میلیارد تومان آن در بورس انرژی عرضه شود.

این اوراق گرچه با طرح پیش فروش نفت تفاوت دارد اما به جهت هدف هم سو است. در طرح پیش فروش هدف نهایی تامین منابع مالی دولت و جبران کسری بودجه بود. در فروش اوراق نیز چنین مقصودی دنبال می شود.

پیش از این قرار بود شرکت ملی نفت با اتکا به سهم 14.5 درصدی خود از فروش نفت از این روش استفاده کند اما فردا دولت با هدف تامین کسری بودجه راسا دست به انتشار اوراق می زند. این اوراق در قالب سلف موازی که یکی از انواع عقود اسلامی است انجام می شود.

اوراق سلف موازی نفت چیست؟

سلف از اقسام عقود اسلامی و عکس نسیه است. در این نوع قرار دارد ابتدا وجه پرداخت می شود و در سررسید مشخصی کالا تحویل داده می شود. به نوعی می توان گفت استفاده از این عقد در پیش خرید کالا کاربرد دارد.

بر اساس احکام اسلامی در معاملات تا زمانی که شخصی مالک کالایی نباشد نمی‌تواند آن را به دیگری واگذار کند به همین دلیل در اوراق سلف چون خریدار صاحب کالا نشده امکان معاملات ثانویه وجود ندارد.اما در سلف موازی این محدودیت برداشته شده است و امکان خرید و فروش اوراق بیش از سررسید وجود دارد.در این فرآیند، تفاوت قیمت نقد و سَلَف ، در قالب سود به صاحب اوراق سلف پرداخت می شود.

جدول اوراق

5 هزار میلیارد تومان اوراق نفتی

دولت برای تامین کسری بودجه از خرداد امسال اوراق آراد را در قالب عقد مرابحه منتشر می کرد. اوراق مرابحه اوراق بهاداری است که دارندگان آنها به صورت مشاع، مالک دارایی مالی (دینی) هستند که بر اساس قرارداد مرابحه حاصل شده است و دارنده‌ ورق مالک و طلبکار آن دین است. این اوراق بازدهی ثابت داشته و قابل فروش در بازار ثانوی است.

اما بانک مرکزی هفته گذشته اعلام کرد در کنار اوراق مرابحه، خزانه داری کل کشور در نظر دارد روز سه شنبه 5 هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام در بورس انرژی عرضه می کند.

دو هزار میلیارد تومان از این نوع اوراق در سررسید دو ساله و با نرخ سود اسمی 15 درصد است و سه هزار میلیارد تومان از اوراق در سررسید سه ساله و با نرخ سود اسمی 16 درصد است.با توجه به این که اوراق عرضه شده دارای قیمت اسمی است و در زمان عرضه امکان تنزیل وجود دارد نرخ سود واقعی بالاتر از میزان اسمی می تواند باشد.

 اوراق سلف بدون کوپن است و خریداران در طول دوره نرخ سود ثابتی دریافت نمی کنند اما از محل نرخ سود اسمی و ما به التفاوت قیمت در سررسید بازدهی کسب می کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید