وضعیت شاخص های سازنده نقدینگی در اولین ماه زمستان

افت نیم درصدی حجم پول در دی 1400

کدخبر: ۴۸۲۶۲۲
اقتصادنیوز: بررسی آمارهای به ثبت رسیده از وضعیت پول و شبه پول در اولین ماه زمستان 1400 نشان می دهد حجم پول در کشور روندی کاهشی را به ثبت رسانده و نسبت به پایان پاییز 0.5 درصد افت داشته است. این در حالی است که شبه پول همچنان مسیر صعودی خود را ادامه داده است.
افت نیم درصدی حجم پول در دی 1400

به گزارش اقتصادنیوز ، متغیرهای کلان اقتصادی در دی ماه 1400 در دو بخش جداگانه توسط بانک مرکزی منتشر شد و در تازه‌ترین اتفاق رشد پول در کشور 0.5 درصد در محاسبه ماهانه افت پیدا کرد.

به طور کلی مهم ترین متغیرهای اقتصادی در هر مقطع پایه پولی و نقدینگی هستند که در دی ماه 1400 تغییرات قابل ملاحظه ای را ثبت کرده اند. نقدینگی ایجاد شده همواره مجموع پول و شبه پول در کشور است که بخش پولی آن در دی ماه کاهش پیدا کرده است.

تغییرات پایه پولی و نقدینگی در دی ماه 1400

در اولین ماه زمستان پایه پولی در کشور برابر با 568 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل 1.3 درصد رشد داشته است.

مقایسه نقطه ای این متغیر نشان می دهد در این مدت رشد سالانه پایه پولی برابر با 35.5 درصد بوده که در مقایسه با ماه قبل خود 2.2 واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

در ادامه نقدینگی در این مقطع نیز با جهش 39.8 درصدی در قیاس با سال قبل به 4 هزار و 501 هزار میلیارد تومان رسیده که به نسبت با ماه قبل 79 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

این متغیر خود شامل دو بخش کوچکتر بوده که دردی ماه امسال در بخش گزیده آمار های بانک مرکزی منتشر شده است.

نسبت نقدینگی به پایه پولی گویای ضریب فزاینده نقدینگی بوده که در این ماه به  7.92 واحد رسیده و هنوز در سطح بالایی قراردارد.

پول و شبه پول

افت حجم پول در اولین ماه زمستان

به طور کلی نقدینگی در هر مقطع شامل دو بخش پول و شبه پول است. پول اشاره به اسکناس و مسکوک در دست مردم داشته و سپرده های دیداری دارد.

شبه پول اما سپرده های مدت دار اوراق قرضه و سهام بوده که در دارای قدرت نقدشوندگی بالایی است. نقدشوندگی آن به اندازه پول نیست اما راحت به پول تبدیل می شود.

در همین رابطه پول در اولین ماه زمستان در کشور کاهشی نیم درصدی در مقایسه با ماه قبل خود داشته است. این رقم در دی ماه برابر با 873 هزار و 380 میلیارد تومان ثبت شده که درمقایسه با ماه قبل خود تقریبا 45 هزار و 200 میلیارد تومان کمتر شده است.

این کاهش در اسکناس و مسکوک در دست مردم برابر با 0.23 درصد و در بخش سپرده های دیداری معادل با 0.54 درصد بوده است.

آخرین باری که رشد ماهانه پول منفی شده بود در فروردین ماه امسال بوده که برابر با منفی 4.37 درصد به ثبت رسیده بود. در ده ماه بعد این نخستین باری است که شاهد افت میزان پول در کشور در بعد ماهانه بوده ایم.

رشد 2.2 درصدی شبه پول در دی ماه

بخش دیگر پول اما شبه پول بوده که در این ماه رشدی قابل توجه داشته است. در همین رابطه در اولین ماه زمستانی سال 1400،  شبه پول با 2.2 درصد رشد ماهانه به 3 هزار و 628 هزار میلیارد تومان رسید و عامل اصلی ارتقا در نقدینگی دراین ماه بوده است.

این رشد به صورت ماهانه در ماه های اخیر برابر با 2 درصد ثبت شده بوده  و در ادامه روند افزایشی به ماه دی نیز منتقل شده است.

مقایسه این رقم با سال گذشته نیز نشان می دهد در طول 12 ماه، تقریبا هزار و 36 میلیارد تومان شبه پول در کشور افزوده شده که به لحاظ درصدی برابر با 40 درصد به ثبت رسیده است.

پول و شبه پول

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید