فتح کانال 160 هزار تومانی اوراق تسه در 1400

رکوردزنی هزینه وام مسکن در سال 1400

کدخبر: ۴۸۳۷۱۵
اقتصادنیوز: قیمت اوراق در سال 1400 به قله 160 هزار تومان رسیده و رکوردی بی سابقه را در سال های اخیر از خود به جا گذاشت. این اتفاق موجب شد تانرخ سود وام مسکن نیز به تبع قیمت اوراق تغییر داشته و در این مقطع تا مرز 24 درصد رشد کند.
رکوردزنی هزینه وام مسکن در سال 1400

به گزارش اقتصادنیوز ، هزینه وام مسکن در سال 1400 مسیر پر نوسانی را سپری کرد. آمارها نشان می دهد این قیمت ها در نیمه نخست این سال در سطح پایینی قرار داشته و در ادامه با چند تغییر دره و قله متفاوتی را به ثبت رسانید.

به طور کلی اوراق تسهیلات بانک مسکن به صورت روزانه در بازار وام مسکن خریداری می شود. این اوراق را متقاضیان به منظور خرید خانه از بانک مسکن خریداری کرده و سپس به ازای هر ورق اعتبار 500 هزار تومان وام دریافت می کنند. این وام صرفا جهت تعمیرات و خرید خانه است.

روند قیمت اوراق تسه در سال 1400

قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در ابتدای سال در کانال 60 هزار تومان قرار داشت. این قیمت باوجود نوسانات مکرر در همین سطح ثابت مانده و در نهایت در ابتدای پاییز در کانال 70 هزار تومان قرار گرفت.

در پایان آذر ماه بانک مسکن در اطلاعیه ای سقف وام را افزایش داد. سقفی که در سال گذشته در مرز 140 میلیون تومان برای مجردین و 240 میلیون تومان برای متاهلین قرار داشت به دو برابر خود افزایش پیدا کرد.

این رقم در ابتدای پاییز برابر با 240 میلیون تومان برای متقاضیان مجرد و  480 میلیون تومان برای زوج ها افزایش یافت.

این اتفاق خود موجب موج جدیدی از تقاضا در بازار اوراق تسه شد. اتفاقی که به دلیل کمبود عرضه اوراق در بازار، موجب شد تا قیمت اوراق تسه رشد قابل توجهی داشته و به مرز 112 هزار تومان برسد.

در واکنش به عرضه کم بانک مسکن به مناسبت سالروز تاسیس این بانک فاعده ای جدید برای دریافت وام تعیین کرد. در این قاعده متقاضیان کافی بود نیمی از وام خود را اواراق تهیه کرده و نیمی دیگر را از بانک مسکن وام 18 درصد دریافت کنند.

این اتفاق به منظور افزایش عرضه در بازار شکل گرفت. اما خود موج جدیدی از تقاضا را در بازار  شکل داده که عاملی برای رشد قیمت اوراق تسه در بازار شد.

قیمت این اوراق در پایان بهمن ماه تا سطح 160 هزار تومان افزایش یافت. یعنی 100 هزار تومان بیش تر از آن چه در ابتدای فروردین ماه ثبت شده بود.

در انتها با توجه به سررسید و تمام شدن قاعده وام 18 درصدی اوراق، و عرضه مجدد آن در بازار ، قیمت اوراق تا پایان بهمن ماه مسیری نزولی اتخاذ کرده و در سطح 100 هزار تومان آرام گرفت.

این تغییرات موجب شد تا نرخ سود واقعی در این بازار نیز تغییر داشته باشد.

مسکن

تغییرات نرخ سود وام مسکن در بازار 

از آن جا که در تهیه وام مسکن از این طریق متقاضیان باید هزینه ای را درابتدا برای اخذ وام پرداخت کنند. این رقم موجب می شود تا نرخ سود وام از میزان اسمی خود فاصله بگیرد. طبق قواعد دریافت وام در این بازار نرخ سود اسمی در سطح 17.5 درصد اعلام شده بود اما این رقم به صورت موزون سطح دیگری دارد.

این متغیر در روزهای ابتدایی بهار 1400 در سطح 20 درصد قرار داشته وحتی به کانال 19 درصد نیز در مقاطعی تنزل پیدا کرد. این در حالی است که در ماه های بعد این نرخ باافزایش قیمت و حتی تغییر برنامه خرید وام، نرخ روندی صعودی داشته و تا مرز 24 درصد افزایش پیدا کرد. البته در صورتی که قاعده وام 18 درصدی در این بازار نبود می توانست این نرخ تا سطح بالاتری افزایش پیدا کند.

در نهایت در پایان این سال، کاهش قیمت اوراق موجب شد تا نرخ سود وام مسکن نیز در کانال 21 درصد قرار بگیرد.

مسکن

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید