رکوردزنی تورم تولید کننده گاوداری در یک دهه اخیر

تورم 128 درصدی تولید شیر در بهار 1401

کدخبر: ۵۱۳۲۷۶
اقتصادنیوز: تورم تولید کننده در بهار امسال به رکورد خود در ده سال گذشته رسیده است. رشد 50 درصدی تورم در این فصل، موجب شد تا تورم نقطه ای به 97 درصد برسد. مهم ترین اقلام افزایش دهنده تورم تولید کننده گاوداری شیر و کود و گاو حذفی شیری بوده است.
تورم 128 درصدی تولید شیر در بهار 1401

به گزارش اقتصادنیوز ، تورم تولید کننده گاوداری چند رکورد مهم را در سال جاری ثبت کرد. به طور کلی تورم تولید کننده مبنایی برای این شاخص در بعد مصرف کننده خواهد بود. در این متغیر برآورد می شود هزینه تولید در هر مقطع چه تغییری کرده و این تغییرات چه اثری را در تورم مصرف کننده خواهد گذاشت.

رکوردزنی تورم فصلی گاوداری در ده سال

در بهار 1401 طبق آخرین داده های مرکز آمار تورم تولید کننده گاوداری به 50 درصد رسیده که در بازه حداقل ده سال اخیر سابقه نداشته است. این رکوردزنی در تورم تولید کننده گاو داری به صورت کل در نهایت منجر به رشد نقطه ای محصولات تولید کننده در بخش گاوداری صنعتی شده است.

طبق داده های مرکز آمار تورم تولید کننده نقطه ای یعنی مقایسه شاخص قیمت تولید کننده دراین ماه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان می دهد این شاخص به 97 درصد رسیده که بالاترین سطح را در یک دهه به ثبت رسانده است

بررسی تفکیکی تورم تولید کننده گاوداری در بهار 1401

در بهار 1401 طبق داده های مرکز آمار ایران در میان بخش های مختلف گاوداری صنعتی، تورم در تولید فصلی در تولید شیر به 69.1 درصد رسیده که منجر به ثبت تورم نقطه ای 128 درصدی در این کالا شده است.

گوساله نر زیر چهار ماه و گاو حذفی شیری وازده نیز در این فصل سایر رکوردهای فصلی تورم را داشته اند که به ترتیب برابر با 23.9 درصد و 20.4 درصد بوده است.

یکی از محل های رشد قیمت در این محصولات در این فصل می تواند به حذف ارز ترجیحی مرتبط بوده که منجر به ثبت رکوردهای بالایی در برخی کالا ها شده است.

مقایسه نقطه ای تورم تولید کننده نیز به تفکیک اقلام اساسی نشاندهنده آن بوده که پس از شیر، تورم کود نیز برابر با 60 درصد بوده و دومین رکورد را داشته است.

تورم

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید