پیش‌بینی تحولات بورس تهران در هفته چهارم آذر99

بزرگان خرسی و کوچک های گاوی

کدخبر: ۳۷۸۴۴۵
شاخص کل بورس در دو روز ابتدایی هفته گذشته 53 هزار واحد رشد کرد اما در سه روز پایانی هفته روندی نزولی داشت و 18 هزار واحد پایین آمد. با این حال شاخص هم وزن در سراسر هفته صعودی بود، بزرگان بازار خرسی (نزولی) و کوچک های بازار گاوی (صعودی) بودند.
 بزرگان خرسی و کوچک های گاوی

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته گذشته شاخص کل بورس در مجموع 35 هزار واحد بالا آمد. هر چند شاخص کل تنها در دو روز ابتدایی رشد کرد اما رشد 53 هزار واحدی در این دو روز برای مثبت شدن بازدهی کل هفته کافی بود و نزول‌های سه روز بعدی  نیز نتوانست رقم شاخص را در انتهای هفته پایین‌تر از رقم آخرین روز معاملاتی هفته قبل قرار دهد.  

در مجموع در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه شاخص کل 18 هزار واحد پایین آمد و در انتهای هفته در رقم یک میلیون و 506 هزار واحد ایستاد. سوال سهام‌داران این است که روند حرکت بورس در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟

افت بازدهی هفتگی

شاخص کل در پایان هفته گذشته در رقم یک میلیون و 506 هزار واحد ایستاد و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته پیشین 2.4 درصد رشد کرد. بازدهی شاخص در هفته پیشین 7.6 درصد بود در نتیجه سرعت رشد بورس کاهش یافته است. اگر بازدهی هفتگی بورس در هفته آتی با همین نرخ کاهش یابد به رقمی زیر یک درصد نزول خواهد کرد.

 بالاترین رقم شاخص در هفته سوم آذرماه، یک میلیون و 523 هزار واحد بود که در روز یکشنبه ثبت شد که بالاترین رقم شاخص بورس از 27 مهر ماه به این سو است.

شاخص هم‌ وزن بر قله فصل پائیز

شاخص کل هم‌وزن در تمام روزهای هفته گذشته روندی صعودی داشت و در روز چهارشنبه به رقم 451 هزار واحد رسید که بالاترین رقم از ابتدای پاییز تاکنون است. شاخص هم‌وزن در این روز نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل 28 هزار واحد بالاتر ایستاد و رشد 6.6 درصدی را ثبت کرد. قرار گرفتن شاخص هم‌وزن بر قله نیمه دوم سال خبری خوش برای سهام‌داران است و نشان می‌دهد اغلب سهم‌های بازار رشد قیمت داشته‌اند. به طوری که در روز چهارشنبه 339 شرکت بازار سهام معادل 70 درصد کل بازار رشد قیمت داشتند.

روند شاخص بورسروند شاخص بورس

پیش بینی بورس هفته

هرچند که در سه روز انتهایی هفته شاخص بورس روندی نزولی داشت، اما روندهای درونی بازار افت و خیز متفاوتی داشتند. بررسی روندهای مثبت و منفی هفته پیش می‌تواند تصویری دقیق‌تر از وضعیت بورس تهران به دست بدهد و از این رهگذر می‌توان روند بورس را پیش‌بینی کرد.

روندهای مثبت

یکم؛ ارزش معاملات کل

در هفته گذشته، ارزش معاملات کل بازار سهام ارقام بالاتر از 20 هزار میلیارد تومان را پشت سر گذاشت و در سه روز رشد داشت. در روز چهارشنبه نسبت به روز قبل 32 درصد رشد کرد و به 27 هزار و 14 میلیارد تومان رسید.

بورس

دوم؛ ورود پول حقیقی

خالص پول حقیقی ورودی به بورس در کل هفته گذشته مثبت بود. در مجموع در کل هفته هزار و 680 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. هرچند که نسبت به هفته گذشته 42 درصد کاهش یافته است اما مثبت ماندن آن و روند صعودی آن در 4 روز کاری هفته نشانه‌ای مثبت برای بورس محسوب می‌شود.

رقم قابل قبول تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در هفته گذشته برای فعالان بازار سهام امیدوارکننده است و می‌توان آن را بازگشت سهام‌داران خرد و حقیقی به بورس تلقی کرد. ورود پول‌های حقیقی می‌تواند تقاضای بازار را افزایش دهد و موجب رشد شاخص بورس شود.

بورس

سوم؛ رشد مازاد تقاضا در بازار

در تمام روزهای هفته گذشته بازار با مازاد تقاضا همراه بود. در 3 روز ارزش مازاد تقاضای بورس بیشتر از 2 هزار میلیارد تومان بود که در 3 ماه اخیر بی‌سابقه است. میانگین مازاد تقاضای هفته هزار و 690 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 18 درصد رشد داشت.

در دو روز انتهایی هفته، ارزش صف های فروش به ترتیب 60 و 42 درصد کاهش یافت و در روز چهارشنبه به رقم 125 میلیارد تومان رسید که پایین‌ترین رقم در نیمه دوم سال است. همچنین صف‌های خرید در این دو روز به ترتیب 63 و 45 درصد رشد کرد و در روز چهارشنبه به رقم 2 هزار و 313 میلیارد تومان رسید.

بورسبورس

روندهای منفی

افت شدید ارزش معاملات خرد

هفته گذشته ارزش معاملات خرد در سه روز شنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه روندی نزولی داشت. در روز شنبه ارزشی معادل 15 هزار و 590 میلیارد تومان داشت و روز چهارشنبه 16 هزار و 685 میلیارد تومان شد که پایین‌ترین ارقام آذرماه محسوب می‌شوند. افت ارزش معاملات خرد نشانه‌ای منفی و به معنی کاهش نقدشوندگی بازار است.

بورس

در مجموع روند کلی هفته گذشته مثبت بوده است، با اینکه در سه روز انتهایی هفته شاخص کل نزول کرد، اما شاخص هم‌وزن روندی صعودی داشت که نشان از روند رو به رشد قیمت سهام اغلب شرکت‌های بازار دارد. برخی تحلیل‌گران معتقدند بزرگان بورس به سقف رشد قیمتی رسیده‌اند و روند نزولی آنها مانع صعود بورس به کانال بالاتر خواهد شد. در مقابل گروهی دیگر نزول شاخص در سه روز انتهایی هفته گذشته را متاثر از بازگشایی سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و عرضه اولیه سهام پتروشیمی بوعلی می‌دانند و معتقدند بورس در هفته آتی رشد خواهد کرد.

تحلیل‌گران خوشبین چند دلیل برای رشد شاخص بورس معرفی می‌کنند، از جمله رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و ادامه سیاست عرضه اولیه شرکت‌ها در بازار سرمایه. با این حال به نظر می‌رسد همچنان روند بازار بیش از هر چیز متاثر از انتظارات تورمی است. در سوی دیگر، تحلیل‌گران بدبین معتقدند روند تغییرات نرخ ارز کاهشی خواهد بود و بر این مبنا انتظار دارند شاخص بورس نزولی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید