گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بورس پایتخت

سقوط 88 درصد بازار+ نمودار

کدخبر: ۳۷۹۳۴۱
در معاملات امروز 25 آذر 99، قیمت سهام 416 شرکت بازار سهام معادل 88 درصد بازار افت قیمت داشتند.
سقوط 88 درصد بازار+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس، باز هم ریزش کرد و با سقوط 55 هزار واحدی به سطح یک میلیون و 428 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز به 441 هزار و 135 واحد کاهش یافت.

سقوط شاخص در دقایق ابتدایی

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، 105 نماد معادل 15 درصد بازار صف خرید و 421 نماد معادل 67 درصد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های پتروشیمی بوعلی (بوعلی)، مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) و سنگ آهن گهر زمین (کگهر) تعلق داشت و شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا)، شرکت سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) و شرکت سایپا (خساپا) بیشترین صف فروش را داشتند. در نیم ساعت ابتدایی شاخص کل 45 هزار واحد سقوط کرد که موجب افزایش هیجان و ورود سهام‌داران به صف‌های فروش شد.

در پایان معاملات امروز، شاخص کل 55 هزار و 782 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 428 هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز 10 هزار و 752 واحد افت کرد و در رقم 441 هزار و 135 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 547 واحدی به رقم 18 هزار و 946 واحد رسید تا یک کانال ریزش کرده باشد.

آمار معاملات 25 آذر

سقوط 88 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 40 نماد رشد قیمت داشتند که 26 نماد بورسی و 14 نماد فرابورسی بودند. همچنین 416 نماد کاهش قیمت داشتند که 300 نماد بورسی و 116 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 8 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 88 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (با نماد معاملاتی فارس) بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس تهران داشت و به تنهایی شاخص بورس را 4 هزار و 846 واحد پایین کشید. پس از فارس، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فولاد (فولاد مبارکه) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین تاثیر را بر افت  شاخص بورس  داشتند.

ریزش 57 درصدی ارزش معاملات خرد

در معاملات امروز بورس پایتخت، ارزش معاملات کل بازار با افت 47 درصدی به رقم 11 هزار و 210 میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات خرد نیز 57 درصد کاهش یافت و به رقم 8 هزار و 40 میلیارد تومان رسید.

خروج پول های‌ حقیقی

بورس در روز سه‌شنبه شاهد خروج 2 هزار و 709 میلیارد تومان پول‌ حقیقی بود. بیشترین خروج پول حقیقی را سهام ایران خودرو ثبت کرد که 309 میلیارد تومان پول حقیقی از آن خارج شد. پس از ایران خودرو، فولاد و فملی بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.

امروز در سمت تقاضا، 56 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 44 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 90 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

آمار معاملات 25 آذر

رشد 185 درصدی عرضه‌های بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به دیروز 16 درصد کاهش یافت و هزار و 182 میلیارد تومان شد و ارزش صف‌های فروش به رقم 5 هزار و 980 میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به روز معاملاتی قبل 185 درصد بیشتر شده است.

رقم صف‌های فروش در پایان معاملات روز سه‌شنبه بالاترین رقم در 38 روز کاری گذشته، از 28 مهر تاکنون است.

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز، شرکت پتروشیمی بوعلی با صف‌ خرید 543 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از بوعلی، وکبهمن (مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن) و چخزر (صنایع چوب کاسپین خزر) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش به نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 7 هزار و 693 میلیارد تومانی داشت. پس از شپنا، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و خساپا (سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند. 

ایران خودرو در صدر جدول معاملات

در معاملات روز سه‌شنبه ایران خودرو (با نماد معاملاتی خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام ایران خودرو 640 میلیارد تومان بود.

امروز قیمت سهام ایران خودرو 4.99 درصد ریزش کرد و با هزار و 444 واحد تاثیر، رتبه هشتم بیشترین تاثیر بر شاخص کل بورس را به خود اختصاص داد.

پس از خودرو، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، بانک تجارت و بیمه دانا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز، ایران خودرو با تعداد 1 میلیارد و 768 میلیون و 181 هزار و 344 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک تجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به سایپا تعلق داشت. بانک صادرات و فولاد نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.


گزارش اکوایران درباره بورس امروز را ببینید: 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید