گزارش اقتصادنیوز از تحولات امروز بورس پایتخت

رشد 68 درصد بورسی‌ها + نمودار

کدخبر: ۳۸۳۶۹۴
در پایان معاملات ‌امروز 15 دی ماه 1399، 335 نماد معادل 68 درصد بازار رشد قیمت داشتند.
رشد 68 درصد بورسی‌ها + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، بورس در روز دوشنبه روز سبزی را پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس 19 هزار و 148 واحد رشد کرد و شاخص هم‌وزن نیز 6 هزار و 777 واحد افزایش یافت.

پیش گشایش بازار

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، 189 نماد بازار صف خرید و 90 نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، پگاه گیلان (غگیلا) و مبین وان کیش (اوان) تعلق داشت و گروه خودروسازی بهمن (خبهمن)، بهنوش ایران (غبهنوش) و شرکت پارس مینو (غپینو) بیشترین صف فروش را داشتند.

رشد تمام شاخص‌ها

در ابتدای معاملات بورس امروز، شاخص کل روندی صعودی داشت و در یک ربع ابتدایی 10 هزار واحد بالا آمد. در پایان معاملات، به رقم یک میلیون و 374 هزار واحد رسید تا رشد 19 هزار و 148 واحدی را ثبت کند.

شاخص کل هم‌وزن نیز امروز روندی مشابه شاخص کل را طی کرد و 6 هزار و 777  واحد رشد کرد و در رقم 462 هزار و 478 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز با رشد 227 واحدی به رقم 19 هزار و 534 واحد رسید.

آمار معاملات 15 دیآمار معاملات 15 دی

رشد قیمت 68 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 335 نماد رشد قیمت داشتند که 239 نماد بورسی و 96 نماد فرابورسی بودند. همچنین 133 نماد کاهش قیمت داشتند که 97 نماد بورسی و 36 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 68 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 27 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، وبملت (بانک ملت) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) نمادهای سبزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند.

افت ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 15 هزار و 145 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه 10 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز  8 درصد کاهش یافت و به رقم 13 هزار و 388 میلیارد تومان رسید.

ورود پول حقیقی

پس از 7 روز کاری پیاپی، امروز شاهد ورود پول حقیقی به بورس بودیم. در معاملات امروز 297 میلیارد تومان پول‌ حقیقی به بورس وارد شد. بیشترین ورود پول حقیقی را سهام بیمه البرز داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 48 میلیارد تومان بود. پس از البرز، حق تقدم سهام سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکوح) و توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 90 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 88 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد تقاضای بازار

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید هزار و 593 میلیارد تومان شد که نسبت به روز ‌یکشنبه افزایش 31 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش 56 درصد کاهش یافت و به رقم 331 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) با صف‌ خرید 165 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از چخزر، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا)  و مبین وان کیش (اوان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 51 میلیارد تومانی داشت. پس از انرژی1، گدنا (تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک)  و بوعلی (شرکت پتروشیمی بوعلی) بیشترین صف فروش را داشتند. 

تداوم حضور برکت در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز دوشنبه شرکت دارویی برکت (با نماد معاملاتی برکت) برای سومین روز پیاپی بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. در روزی که قیمت سهام برکت 4.3 درصد کاهش یافت، ارزش معاملات سهام برکت 348 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن کاما و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

ایران خودرو صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، ایران خودرو با تعداد یک میلیارد و 46 میلیون و 244 هزار و 915 سهم در صدر قرار گرفته است. سایپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

آمار معاملات 15 دی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید