پیش بینی شاخص چهار‌شنبه یک بهمن

کور سوی بورس در سیاهه زمستان

کدخبر: ۳۸۷۰۹۰
درِ بورس هنوز بر پاشنه نزول می‌چرخد اما با این حال دو علامت امیدوارکننده ضعیف در بازار دیده می‌شود که کورسوی امیدی برای خروج بورس از بحران ایجاد کرده است.
کور سوی بورس در سیاهه زمستان

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز ‌‌سه‌شنبه، شاخص کل بورس 385 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 150 هزار واحد رسید. اما شاخص کل هم‌وزن 6 هزار و 462 واحد پایین آمد و در رقم 430 هزار و 420 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 94 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 530 واحد رسید.

علاوه بر این در این روز142 نماد که 30 درصد بازار را تشکیل می‌دهند رشد قیمت داشتند که 103 نماد بورسی و 39 نماد فرابورسی بودند. همچنین قیمت 319 نماد بازار سهام که 68 درصد بازار را تشکیل می‌دهند کاهش یافت. 225 نماد بورسی و 94 نماد فرابورسی بودند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در  بورس سهام شرکت‌های‌ توسعه و عمران امید (با نماد معاملاتی ثامید)، فولاد امیرکبیر کاشان (فجر) و سیمان سفید نیریز (سنیر)  بیشترین رشد را در میان شرکت‌های بورسی داشتند.

در  فرابورس  نیز شرکت‌های ویتانا (غویتا)، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان) و ذوب روی اصفهان (فروی) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران)، ورنا (سرمایه‌گذاری رنا)، وملی (هلدینگ صنعتی ملی) و سصفها (سیمان اصفهان) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس نیز شرکت‌های بهمن دیزل (خدیزل)، کشاورزی و دامپروری ملارد (زملارد) و صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) بیشترین کاهش قیمت را داشت.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه هزار و 158 میلیارد تومانی بسته شد.

صف های بورس

رشد تقاضا و افت عرضه

در پایان معاملات سه‌شنبه، ارزش صف‌های خرید 48 درصد افزایش یافت و به رقم 624 میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش صف‌های فروش نیز 74  درصد کاهش یافت و هزار و 782 میلیارد تومان شد.

 بیشترین تقاضاها

روز سه‌شنبه شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) برای هفتمین روز پیاپی بیشترین صف خرید را داشت با صف‌ خرید 183 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شرکت رایان هم افزا (رافزا) و پگاه گیلان (غگیلا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

دیروز بیشترین صف فروش نیز به نماد کدما (شرکت معدنی دماوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 88 میلیارد تومانی داشت. پس از کدما، گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) بیشترین صف فروش را داشتند. 

صف های بورس

پیش بینی بورس امروز

بعدازظهر دیروز خبر استعفای رئیس سازمان بورس حواشی زیادی به همراه داشت. ابتدا متن نامه استعفای حسن قالیباف اصل منتشر شد اما سپس توسط وی تکذیب شد. اما در اتفاقی جالب توجه روابط عمومی سازمان بورس خبر استعفای رئیس این سازمان را تایید کرد. برخی از فعالان بورس حواشی مربوط به استعفای رئیس سازمان بورس را موجب افزایش بی‌اعتمادی سهام‌داران به بازار می‌دانند اما در مقابل برخی دیگر آن را نقطه امیدی برای حمایت از شاخص بورس می‌دانند که ممکن است موجب تزریق نقدینگی به بازار سهام شود.

اما در درون بازار نیز روندها امیدواری اندکی ایجاد کرده است. روز گذشته شاخص بورس سطح یک میلیون و 150 هزار واحد را حفظ کرد اما شاخص هم‌وزن افت کرد. علاوه بر این شاهد تداوم خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در نتیجه به طور کلی درِ بورس هنوز بر پاشنه نزول می‌چرخد. با این حال دو علامت امیدوارکننده ضعیف در بازار دیده می‌شود که کورسوی امیدی برای خروج بورس از بحران ایجاد کرده است.    

کاهش میزان مازاد عرضه

در پایان معاملات روز گذشته ارزش صف‌های خرید 48 درصد افزایش یافت و ارزش صف‌های فروش 74 درصد کاهش یافت تا بازار با مازاد عرضه هزار و 158 میلیارد تومانی بسته شود که نسبت به روز دوشنبه 82 درصد کاهش یافته است.

کاهش میزان خروج پول حقیقی

دیروز 886 میلیارد تومان پول‌ حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به رقم هزار و 416 میلیارد تومانی روز دوشنبه کاهش 37 درصدی داشته است. همان طور که می‌بینید روندهای منفی بورس همچنان وجود دارد اما از شدت آن‌ها کاسته شده است، در نتیجه کورسوی امیدی در بازار شکل گرفته است.

صف های بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید