شاخص نای صعود ندارد

پیش بینی بورس دوشنبه 13 بهمن

کدخبر: ۳۸۹۸۰۹
روز گذشته ابتدا شاخص‌های بازار رشد کردند اما به سرعت با افزایش عرضه‌ها شاخص کل و شاخص هم وزن نزول کردند. اتفاقی که نشان داد بازار پتانسیل چندانی برای صعود ندارد. آیا بورس امروز نزولی خواهد شد؟
پیش بینی بورس دوشنبه 13 بهمن

به گزارش اقتصادنیوز، روز یکشنبه شاخص کل بورس 3 هزار و 839 واحد رشد کرد اما شاخص هم‌وزن 447 واحد افت کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  139 واحد نزول کرد و به رقم 18 هزار و 43 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 195 نماد رشد قیمت و 280 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 39 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 57 درصد بازار افت قیمت داشتند.


همچنین بخوانید:

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت‌های لامپ پارس شهاب (بشهاب)، بانک سینا (وسینا)، معادن بافق (کبافق)، فولاد کویر (کویر)، قند ثابت خراسان (قثابت) و لبنیات کالبر (غالبر) با رشد 5 درصدی بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا)، بیمه تجارت نو (بنو) و صنعت روی زنگان (زنگان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای غگرجی (بیسکویت گرجی)، خپویش (سازه پویش) و فنورد (نورد و قطعات فولادی) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت) و پگاه آذربایجان شرقی (غپآذر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز یکشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز دوشنبه است. در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد تقاضای 230 میلیارد تومانی بسته شد که علامتی مثبت برای سهام‌داران بورس است.

صف های بورس

رشد 74 درصدی صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز 147 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 97 بود. همچنین امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز شنبه 54 درصد کاهش یافت و به رقم هزار و 71 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 74 درصد افزایش یافت و 841 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز یکشنبه  شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 131 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، تاصیکو (سرمایه‌گذاری صدر تامین) و کویر (فولاد کویر)  بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز یکشنبه بیشترین صف فروش نیز به گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 77 میلیارد تومانی داشت. پس از گدنا، کدما (شرکت معدنی دماوند) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش را داشتند. 

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته ابتدا شاخص‌های بازار رشد کردند اما به سرعت با افزایش عرضه‌ها شاخص کل و شاخص هم وزن نزول کردند. اتفاقی که نشان داد بازار پتانسیل چندانی برای صعود ندارد و سهام‌داران خرد نیز با رسیدن قیمت‌ها به نقطه سربه‌سری ترجیح می‌دهند از بازار خارج شوند. رشد 74 درصدی صف‌های فروش و خروج 244 میلیارد تومان پول حقیقی نشان می‌دهد سهام‌داران از طرفی انتظار صعود بیشتر بازار را ندارند و از طرف دیگر اعتماد چندانی نیز به بورس ندارند. دیروز سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خریدها بود. در سمت تقاضا، 91 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 9 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز 92 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 8 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

همچنین در روزی که تعداد نمادهایی که افت قیمت داشتند بیشتر از نمادهای با رشد قیمت بودند، ارزش صف‌های خرید نسبت به روز شنبه 54 درصد کاهش یافت و ارزش صف‌های فروش نیز 74 درصد افزایش یافت. در نتیجه هرچند که معاملات با مازاد تقاضا بسته شد، اما روندهای درونی بازار نشان می‌دهد که پتانسیل نزول شاخص‌ها بیش از صعود است. از سوی دیگر پیش از معاملات دیروز تحلیل‌گران تکنیکی اعتقاد داشتند اگر روند ورود پول حقیقی تا 3 روز ادامه یابد می‌توان صعود شاخص کل را به معنی شکل‌گیری روند صعودی تلقی کرد، اما با منفی شدن خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در روز گذشته به نظر می‌رسد نباید در انتظار صعود بازار باشیم. 

 

  • صف های بورس
  • صف های بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید