وضعیت قرمز در بورس تهران

سقوط شاخص هم وزن به قعر 2 ماهه + نمودار

کدخبر: ۳۹۰۵۲۴
اقتصادنیوز: امروز 15 بهمن 1399 در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل 32 هزار واحد ریزش کرد و برای دومین بار در زمستان امسال به کانال یک میلیون و 100 هزار واحد سقوط کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز چهارشنبه بازار سهام، شاخص‌های بازار سهام برای سومین روز پیاپی نزول کردند. شاخص کل بورس 32 هزار و 417 واحد و شاخص هم وزن 4 هزار و 402 واحد افت کردند و شاخص فرابورس کاهش 234 واحدی داشت.

سقوط به کانال 1.1 میلیونی

در ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس اندکی رشد کرد به طوری که در 10 دقیقه ابتدایی 2 هزار واحد بالا آمد، اما پس از آن روندی نزولی پیدا کرد در پایان معاملات به سطح یک میلیون و 173 هزار واحد رسید تا نسبت به روز گذشته 32 هزار و 417 واحد معادل 2.69 درصد افت کرده باشد. سقوط 32 هزار واحدی، سومین سقوط بزرگ شاخص کل در بهمن ماه است. 

شاخص هم وزن و شاخص فرابورس در قعر 2 ماهه

امروز شاخص کل هم‌وزن نیز 4 هزار و 402 واحد نزول کرد و در رقم 423 هزار و 162 واحد ایستاد که پایین‌ترین رقم در 45 روز کاری گذشته از 12 آذر به این سو است. همچنین شاخص کل فرابورس 234 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 434 واحد رسید که پایین‌ترین رقم شاخص فرابورس در 48 روز کاری گذشته از 9 آذر تاکنون است. 

روند شاخص بورسروند شاخص بورس

خروج پول حقیقی 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 985 میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی را شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 58 میلیارد تومان بود. پس از شستا، شرکت دارویی برکت و سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

افت قیمت 70 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 132 نماد رشد قیمت داشتند که 87 نماد بورسی و 45 نماد فرابورسی بودند. همچنین 338 نماد کاهش قیمت داشتند که 249 نماد بورسی و 89 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 27 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 70 درصد بازار افت قیمت داشتند.

از دست رفتن کانال یک میلیون و دویست هزار واحدی

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند.

گروه سرخ‌پوش بورس

امروز قیمت سهام تمامی شرکت‌های پالایشی کاهش یافت، گروه فراوره‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای شامل شپنا، شتران، شبندر، شبریز، شسپا، ونفت، شبهرن، شنفت، شرانل، شاوان، شپاس و شراز همگی با افت قیمت همراه بودند. 

رشد ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 23 هزار و 977 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌سه‌شنبه 50 درصد افزایش یافته است. اما ارزش معاملات خرد 9 درصد کاهش یافت و به رقم 10 هزار و 360 میلیارد تومان رسید. 

رشدارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز 187 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 65 بود. همچنین امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز سه‌شنبه 29 درصد کاهش یافت و به رقم 850 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 89 درصد افزایش یافت و هزار و 305 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 167 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، کویر (فولاد کویر) و رافزا (رایان هم افزا)  بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 101 میلیارد تومانی داشت. پس از شپنا، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و گدنا (تهیه و توزیع غذای دناآفرین فدک) بیشترین صف فروش را داشتند.

شپنا در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز چهارشنبه خگستر (شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 338 میلیارد تومان بود.

پس از خگستر، برکت بیشترین ارزش معاملات را داشت و سایپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن صنایع کاشی الوند (کلوند) و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، سایپا برای سومین روز متوالی با تعداد یک میلیارد و 189 میلیون و 266 هزار و 332 سهم در صدر قرار گرفته است. خگستر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ایران خودرو تعلق داشت. بانک تجارت و بانک پارسیان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

روند شاخص بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید