پیش بینی بورس امروز 20 بهمن 1399؛

فرجام شوک به بورس/ دوپینگ شاخص جواب می دهد؟

کدخبر: ۳۹۱۳۸۸
تحلیل‌گران بدبین معتقدند که بورس با دوپینگ سیاست‌گذار رشد کرد و شوک تغییر دامنه نوسان، در میان‌مدت تاثیری بر وضعیت بورس نخواهد داشت. در مقابل برخی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند که قیمت‌ها به کف رسیده و ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها بیش از قیمت‌های فعلی است.
فرجام شوک به بورس/ دوپینگ شاخص جواب می دهد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، روز یکشنبه شاخص کل بورس 35 هزار و 152 واحد و شاخص هم‌وزن 4 هزار و 973 واحد رشد کردند. همچنین شاخص کل فرابورس  278 واحد صعود کرد و به رقم 17 هزار و 413 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 336 نماد رشد قیمت و 133 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 70 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 27 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت سرمایه‌گذاری شاهد (ثشاهد)، بانک پارسیان (وپارس)، دشت مرغاب (غدشت) و فنرسازی زر (خزر)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن الوند (ثالوند)، زرین معدن آسیا (فزرین) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای قپیرا (فراورده‌های غذایی و قند پیرانشهر)، کساپا (سایپا شیشه) و پرداخت (به پرداخت ملت) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس صنایع چوب کاسپین خزر (چخزر)، توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) و کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز یکشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز دوشنبه است. در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد تقاضا هزار و 290 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات دیروز 58 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 235 بود. همچنین ارزش صف‌های خرید نسبت به روز شنبه 120 درصد افزایش یافت و به رقم هزار و 890 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 72 درصد کاهش یافت و 600 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز یکشنبه شرکت زغال سنگ پروده طبس (کزغال) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 280 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کزغال، سپیدار (سپیدار سیستم آسیا) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز یکشنبه بیشترین صف فروش نیز به گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 67 میلیارد تومانی داشت. پس از گدنا، کدما (معدنی دماوند) و چخزر (صنایع چوب کاسپین خزر) بیشترین صف فروش را داشتند. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

روز یکشنبه شاخص‌های بازار صعود کردند و تعداد نمادهایی که رشد قیمت داشتند بیشتر از نمادهای با افت قیمت بودند. از طرف دیگر برخلاف روزهای گذشته، سهم معامله‌گران حقیقی از خرید‌ها بیش از سهم آن‌ها از فروش‌ها بود. در سمت تقاضا، 92 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 8 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز 88 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های خرید بیش از صف‌های فروش بود و بازار با مازاد تقاضای قابل توجهی بسته شد. دیروز علاوه بر رشد تقاضای حقیقی‌ها، رقم ورود پول حقیقی نیز مثبت شد و 334 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بورس وارد شد.

همچنین شاخص بورس که به سطح حمایت یک میلیون و 130 هزار واحد نزدیک شده بود، به سطح حمایت بالاتر یک میلیون و 170 هزار واحد پرید. انتقال شاخص به کانال بالاتر از سطح یک میلیون و 170 هزار واحد، اتفاق مثبت و جالب توجه بورس بود.

تحلیل‌گران بدبین معتقدند که بورس با دوپینگ سیاست‌گذار رشد کرد و شوک تغییر دامنه نوسان در میان‌مدت تاثیری بر وضعیت بورس نخواهد داشت. برخی از اقتصاددانان و تحلیل‌گران تصمیم شورای عالی بورس مبنی بر تغییر دامنه نوسان به محدوده 2- تا 6+، به نامتقارن بودن این محدوده نقد دارند و معتقدند اعمال اینگونه تصمیمات دستوری موجب بی‌اعتمادی سهام‌داران می‌شود و بر اعتبار سیاست‌گذار تاثیر منفی دارد.

در مقابل برخی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند که قیمت‌ها به کف رسیده و ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها بیش از قیمت‌های فعلی است و مشکل بورس تنها بی‌اعتمادی و خروج سهام‌داران حقیقی از این بازار است در نتیجه تصمیمات سیاست‌گذار اگر اعتماد از دست رفته را بازسازی کند می‌توان در انتظار رشد شاخص بود.

 


 »»» بیشتر بخوانید؛

همه واکنش ها به تصمیمات شورای عالی بورس


پیش بینی بورس

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید