دامنه نوسان گره گشا نشد

گره معاملاتی بر پای بورس

کدخبر: ۳۹۴۷۵۷
با گذشت 8 روز از اجرای دامنه نوسان نامتقارن قیمت سهام همچنان اصلی‌ترین مشکل بورس گره معاملاتی در نمادهای گرفتار صف فروش است.
گره معاملاتی بر پای بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، روز دوشنبه شاخص کل بورس 8 هزار و 113 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 214 هزار واحد رسید.  شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 75 واحد نزول کرد و در رقم 436 هزار و 96 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 149 واحد ریزش کرد و به رقم 17 هزار و 255 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 37 نماد رشد قیمت و 376 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 7 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 76 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت گلتاش (شگل)، پگاه آذربایجان غربی (کفرا) و سیمان شمال (سشمال)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های مبین  وان کیش (اوان)، پگاه آذربایجان شرقی (غپآذر) و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای ثفارس (عمران و توسعه فارس)، وسکاب (سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها) و شپدیس (پتروشیمی پردیس) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس بانک دی (دی)، کشاورزی و دامپروری ملارد (زملارد) و پتروشیمی غدیر (شغدیر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه 4 هزار و 865 میلیارد تومانی بسته شد.

صف های بورس

رشد ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات دوشنبه 406 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 12 بود. ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یک‌شنبه 6 درصد افزایش یافت و به رقم 194 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 7 درصد افزایش یافت و 5 هزار و 59 میلیارد تومان شد که بالاترین رقم در 24 روز کاری گذشته از پایان دی ماه به این سو است. 

بیشترین تقاضاها

در دومین روز هفته  شرکت رایان هم افزا (رافزا) برای سومین روز متوالی بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 68 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از رافزا،  امید (تامین سرمایه امید)  و غگیلا (پگاه گیلان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز دوشنبه بیشترین صف فروش نیز به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 196 میلیارد تومانی داشت. پس از شستا، شپنا و سایپا بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

دیروز برای ششمین روز متوالی شاخص بورس نزول کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 75 واحد افت کرد و تعداد نمادهایی که افت قیمت داشتند بیشتر از نمادهای با رشد قیمت بودند. 376 نماد کاهش قیمت و تنها 37 نماد رشد قیمت داشتند.  

همچنین سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خریدها بود. در سمت تقاضا، 68 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 32 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز 88 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

همچنین رقم خروج پول حقیقی 529 میلیارد تومان بود و در پایان معاملات دوشنبه ارزش صف‌های فروش بیش از صف‌های خرید بود و ارزش صف‌های فروش به بیش از 5 هزار میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در 24 روز کاری گذشته از پایان دی ماه به این سو است. 

دیروز باز هم روند نزولی ارزش معاملات خرد بازار ادامه یافت. روز دوشنبه سومین روز نزولی ارزش معاملات خرد بود که 5 درصد کاهش یافت و به رقم 2 هزار و 574 میلیارد تومان رسید که پایین‌ترین رقم در 75 روز کاری گذشته از 18 آبان ماه به این سو است. افت شدید ارزش معاملات خرد نشان دهنده کاهش نقدشوندگی بازار است که در نتیجه تغییر دامنه نوسان و ایجاد گره‌های معاملاتی رخ داده است. در پایان معاملات دیروز 406 نماد صف فروش داشتند. در نتیجه به نظر می‌رسد تا زمانی که در بر همین پاشنه می‌چرخد قیمت‌ها و به تبع آن شاخص بورس نزول خواهند کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید