در سال 99؛

استقبال میلیونی سهامداران حقیقی از عرضه های اولیه

کدخبر: ۳۹۵۲۰۳
با رشد بسیار حضور سرمایه‌گذاران حقیقی در هشت عرضه اولیه‌ای که تا مهر ۱۳۹۹ در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است، به‌طور متوسط ۶۵/ ۴ میلیون نفر در هر عرضه شرکت کرده‌اند.
استقبال میلیونی سهامداران حقیقی از عرضه های اولیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، فرآیند ورود سرمایه‌گذار به بازار سرمایه به گونه‌ای پیش‌رفته که در پایان بهمن‌ماه نزدیک به ۸۰درصد از معاملات بورس اوراق بهادار تهران توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و عمدتا از طریق سامانه‌های معاملات برخط انجام می‌شود و نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری از معاملات سهام حدود ۵درصد است.  ارزش بازار سهام بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال ۱۳۹۶ رشدی تقریبا مداوم را تا ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۹ تجربه کرد و در این زمان به بیشترین مقدار تاریخی خود معادل ۷۷.۷۷۶هزار میلیارد ریال رسید. پس از این تاریخ ارزش بازار سهام بورس تهران با روندی کاهنده به رقم ۵۳.۹۸۰هزار میلیارد ریال در ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۹ کاهش یافت.

بر این اساس ارزش بازار سهام بورس تهران از ۳.۲۲۰ هزار میلیارد ریال در ابتدای سال ۱۳۹۶ با ۱.۵۷۶درصد رشد (معادل سالانه ۱۲۰درصد) به ۵۳.۹۸۰ هزار میلیارد ریال در ۳۰ مهر ۱۳۹۹ بالغ شد. ارزش بازار سهام در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ با ۳۱۵درصد رشد نسبت به انتهای سال ۱۳۹۸ به بیشترین مقدار تاریخی خود رسید و سپس ۳۱درصد کاهش را تا پایان مهر این سال تجربه کرد. با وجود افت از اواخر مرداد ماه، ارزش بازار سهام بورس تهران از انتهای سال ۱۳۹۸ تا پایان مهر ۱۳۹۹ رشدی معادل ۱۸۸درصد را پشت‌سرگذاشت.  

عرضه اولیه

میانگین تعداد شرکت‌کنندگان در عرضه‌های اولیه در بورس نیز طی چند سال گذشته رشد بسیاری داشته است. در حالی که در ۷ عرضه اولیه سال ۱۳۹۶ به‌طور متوسط ۱۲۶,۵۷۰ نفر، در ۶ عرضه اولیه سال ۱۳۹۷ به‌طور متوسط ۳۲۰,۲۶۴ نفر و در ۹ عرضه اولیه سال ۱۳۹۸ به‌طور متوسط ۹۲۱,۲۳۲ نفر شرکت کرده بودند. با رشد بسیار حضور سرمایه‌گذاران حقیقی در هشت عرضه اولیه‌ای که تا مهر ۱۳۹۹ در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است، به‌طور متوسط ۶۵/ ۴ میلیون نفر در هر عرضه شرکت کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید