اقتصادنیوز مطرح کرد

پیش‌بینی واکنش بورس پایتخت به تصمیمات جدید

کدخبر: ۳۹۷۳۱۵
اقتصادنیوز: در هفته اخیر تصمیمات جدیدی برای حمایت از بازار سهام گرفته شد. آیا سهام‌داران از این تصمیمات استقبال خواهند کرد؟
پیش‌بینی واکنش بورس پایتخت به تصمیمات جدید

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس در هفته اخیر به روند ریزش تدریجی خود ادامه داد، با اینکه روند رو به رشد عرضه‌های بازار در روز دوشنبه متوقف شد و حتی در روز سه‌شنبه شاخص کل اندکی رشد کرد، اما در روز چهارشنبه باز هم بازار با نزول مواجه بود.

در هفته گذشته شاخص کل بورس در مجموع 27 هزار و 857 واحد پایین آمد و به رقم یک میلیون و 177 هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن نیز افت 3 هزار و 143 واحدی را ثبت کرد. علاوه بر که این دو شاخص اصلی بازار سهام نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل افت داشتند، در سراسر هفته شاهد مازاد عرضه و خروج پول حقیقی از بازار بودیم، آیا بازار باز هم ریزش خواهد کرد؟

بازدهی هفتگی منفی

شاخص کل در آخرین روز هفته 8  هزار و 301 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 177 هزار واحد رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 27 هزار و 857 واحد پائین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2.3 درصد شود. در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل تنها در روز سه‌شنبه صعودی بود که شاخص کل پس از 11 روز کاری صعودی شد.

افت شاخص هم‌ وزن

شاخص کل هم‌وزن نیز به استثنای روز سه‌شنبه در باقی روزهای هفته اخیر نزولی بود. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 3 هزار و 143 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 431 هزار و 253 واحد رسید و بازدهی منفی 0.72 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر علاوه بر نزول شاخص‌های تابلوی بورس، دیگر نماگرهای بازار سهام نیز نشان از وضعیت نامطلوب بازار دارند. در این هفته نقدشوندگی بازار به حداقلی‌ترین رقم تاریخی خود رسید به طوری که در روز یکشنبه ارزش معاملات خرد به رقم هزار و 905 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در کل سال 1399 بود. میانگین ارزش معاملات خرد در هفته اخیر 3 هزار و 442 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 30 میلیاردی هفته پیشین، افت 14 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 4 هزار و 509 میلیارد تومان بود که در روز سه‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌یک‌شنبه برمی‌گردد که هزار و 905 میلیارد تومان بود.

پیش بینی بورس

علاوه بر این در هفته اخیر همانند هفته‌های گذشته صف‌های فروش طویل و مازاد عرضه چند هزار میلیارد تومانی بازار برقرار بود. به طوری که در پایان معاملات روز شنبه مازاد عرضه بیش از 4 هزار میلیارد تومان بود و در روز یکشنبه بیش از 5 هزار میلیارد تومان و در روزهای دوشنبه و چهارشنبه رقم مازاد عرضه بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان شد.

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 4 هزار و 101 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 310 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 8 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 5 هزار و 585 میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌‌سه‌شنبه برمی‌گردد که 3 هزار و 188 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 282 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 64 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 29 درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 323 میلیارد تومان بود که در روز سه‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز چهارشنبه برمی‌گردد که 217 میلیارد تومان بود.

اما همچنان بازار با مشکل خروج سهام‌داران حقیقی از بازار مواجه است. در تمام روزهای هفته اخیر شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. بورس تهران در روز چهارشنبه برای چهاردهمین روز پیاپی با خروج پول حقیقی مواجه بود. در مجموع کل هفته 3 هزار و 135 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی 627 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 10 درصدی داشته است. بالاترین رقم خروج در روز ‌‌‌شنبه رخ داد که 837 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

پیش بینی بورس

در هفته اخیر سازمان در مصوبه‌ای اعلام کرد که از سبد سهام زیر 10 میلیون تومان حمایت می‌کند و در صورت نگهداری سبد مانع ریزش ارزش آن می‌شود. تصمیمی دیگر که برای حمایت از بازار گرفته شد تا بورس بیش از این سقوط نکند و ریسک خرید کمی کاهش یابد. اما با وجود اینکه گزارش‌های مالی شرکت‌ها نیز نشان می‌دهد که قیمت ذاتی سهام بسیاری از شرکت‌ها بیش از قیمت‌های فعلی است همچنان سهام‌داران اعتمادی به بازار ندارند و روند خروج از بازار ادامه دارد. برخی از تحلیل‌گران خوش‌بین معتقدند پس از تصمیمات اخیر تصمیم‌گیران و با توجه به ثبات بازار ارز و نیز از میان رفتن برخی از ریسک‌های سیاسی بازار در جایی قرار گرفته که توان رشد دارد. در مقابل برخی دیگر از تحلیل‌گران با نقد تصمیمات اخیر از جمله نامتقارن شدن دامنه نوسان قیمت سهام معتقدند سیاست‌گذار با کاهش نقدشوندگی بورس بر بی‌اعتمادی‌ها افزوده است.  

در این میان تحلیل‌گران تکنیکی نیز سطح حمایت از شاخص را رقم یک میلیون و 170 هزار واحد معرفی می‌کنند. به نظر می‌رسد اگر این هفته نیز بازار با مازاد عرضه سنگین و رشد ارزش صف‌های فروش مواجه باشد، شاخص کل سطح حمایت گفته شده را نیز از دست خواهد داد مگر آن که معامله‌گران بازار از تصمیمات اخیر استقبال کنند و انتظارات مثبت در میان آن‌ها شکل بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید