گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام تهران

کاهش صف‌های فروش + نمودار

کدخبر: ۴۱۹۰۹۰
اقتصادنیوز: امروز 24 خرداد 1400 شاخص کل بورس تهران پس از 4 روز رشد کرد و بار دیگر در نیمه کانال 1.1 میلیونی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس 8 هزار و 991 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 150 هزار واحد رسید.

11

صعود شاخص‌ کل و نزول شاخص هم وزن

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی حدود 7 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 8 هزار و 991 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 150 هزار و 216 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز برای چهارمین روز متوالی نزول کرد و در پایان معاملات 900 واحد نسبت به روز یکشنبه پائین آمد و در رقم 376 هزار و 328 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 23 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 457 واحد رسید.

12

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 170 نماد رشد قیمت داشتند که 128 نماد بورسی و 42 نماد فرابورسی بودند. همچنین 258 نماد کاهش قیمت داشتند که 167 نماد بورسی و 91 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 55 درصد بازار افت قیمت داشتند.

کاهش خروج پول حقیقی 

روز دوشنبه برای پنجمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 131 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. با این حال روند خروج پول حقیقی برای دومین روز پیاپی نزولی شد.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه)  تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 20 میلیارد تومان بود. پس از میدکو، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و بپاس (بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز «کگل»، «شستا» و «فولاد» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. فملی، شپنا، خودرو، کچاد، نوری و شتران نیز دیگر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار هستند که موجب رشد شاخص شدند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس غکورش صدرنشین است و ولکار و خپارس در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز زملارد، چخزر و شاروم پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

در روز صعود شاخص‌ کل قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌های «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» (مثل شپنا، شسپا، شرانل، شراز و شبریز) و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» (مثل خودرو، خپارس، خبهمن، خزامیا، خگستر، خشرق، خاذین، ورنا و خفنر) رشد کرد. 

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز یکشنبه 28 درصد افزایش یافت و در رقم 283 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 2 درصد کاهش یافت و هزار و 915 میلیارد تومان شد. بدین ترتیب رقم مازاد عرضه بازار به هزار و 632 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 53 روز کاری گذشته از 8 فروردین به این سو است.

شرکت لیزینگ کارآفرین (با نماد معاملاتی ولکار) با صف‌ خرید 118 میلیارد تومانی برای سومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

پس از ولکار ، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) بیشترین صف خرید را داشت.  

بیشترین صف فروش نیز به سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 73 میلیارد تومانی داشت. پس از سنیر، خزر (فنرسازی زر)و ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) بیشترین صف فروش را داشتند.

افزایش رونق معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 23 هزار و 974 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌گذشته 105 درصد افزایش یافته است. البته از این میزان بیش از 75 درصد ارزش معاملات به اوراق مشارکت اختصاص دارد. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 33 درصدی نسبت به روز یکشنبه به رقم 3 هزار و 987 میلیارد تومان رسید.

سهم‌های خودرویی‌ صدرنشین بورس

در معاملات امروز نماد خودرو (ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 195 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خپارس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شتران و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خپارس با تعداد 967 میلیون و 19 هزار و 423 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خبهمن تعلق داشت. دو نماد کرمان و وتجارت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

13

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید