جهش بورس به سمت بالا؛

بازگشت شاخص به کانال1.3میلیونی

کدخبر: ۴۲۵۷۰۰
اقتصادنیوز: امروز 21 تیر 1400 شاخص کل به سطح یک میلیون و 304 هزار واحد رسید و وارد کانال 1.3 میلیونی شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس 19 هزار و 75 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 304 هزار واحد رسید.

بورس

صعود به کانال 1.3 میلیونی

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ساعت ابتدایی وارد کانال یک میلیون و 300 هزار واحد شد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 19 هزار و 75 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 304 هزار و 331 واحد رسید. بدین ترتیب شاخص کل پس از 71 روز کاری به کانال 1.3 میلیونی بازگشت. آخرین بار در تاریخ 10 فروردین ماه سال جاری شاخص در محدوده 1.3 میلیونی قرار داشت. 

شاخص هم‌وزن نیز 3 هزار و 49 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 400 هزار و 649 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 263 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 882 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 272 نماد رشد قیمت داشتند که 200 نماد بورسی و 72 نماد فرابورسی بودند. همچنین 186 نماد کاهش قیمت داشتند که 125 نماد بورسی و 61 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 57 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 39 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود پول حقیقی

در روز دوشنبه برای دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 51 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 79 میلیارد تومان بود. پس از شاوان، سصفها (شرکت سیمان اصفهان) و پارسان (گسترش نفت و گاز پارسیان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «کگل»، «پارسان»، «فارس»، «وغدیر» و «شپدیس» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند و سه نماد «وسکرشا»، «برکت» و «بورس» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس ولکار صدرنشین است و ومدیر و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز لطیف، فتوسا و گدنا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

همچنین امروز قیمت سهام تمام نمادهای بانکی بازار سهام افزایش یافت.  وپارس (بانک پارسیان) و وملل (موسسه اعتباری ملل) دو سهمی هستند که بیش از بقیه رشد قیمت داشته‌اند. وبصادر، وپاسار، وتجارت، وبملت، وسینا، ونوین، وپست، وخاور و وکار دیگر نمادهای سبزپوش گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» هستند. 

کاهش ارزش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز یکشنبه 24 درصد افت کرد و در رقم 300 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 10 درصد کاهش یافت و 571 میلیارد تومان شد.

شرکت محصولات کاغذی لطیف (با نماد معاملاتی لطیف) با صف‌ خرید 89 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لطیف، نمادهای وپارس (بانک پارسیان) و کاما (شرکت باما) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 50 میلیارد تومانی داشت. پس از سنیر، غدام (خوراک دام پارس) و کمرجان (شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار) بیشترین صف فروش را داشتند.

رشد ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 33 هزار و 503 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه 85 درصد افزایش یافته است. البته از این میزان بیش از 25 هزار میلیارد تومان معادل 76 درصد ارزش معاملات کل به اوراق مشارکت اختصاص دارد.

 همچنین ارزش معاملات خرد با رشد 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 758 میلیارد تومان رسید.

برکت و کرمان رکورد داران معاملات بورس

در معاملات امروز نماد برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 199 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، شتران بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شستا و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز کرمان با تعداد 431 میلیون و 973 هزار و 693 سهم در صدر قرار گرفته است. خگستر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبصادر تعلق داشت. دو نماد خساپا و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید