اقتصادنیوز بررسی کرد

پیش‌بینی‌عوامل‌صعودبورس‌درهفته‌آتی

کدخبر: ۴۲۶۵۷۶
اقتصادنیوز: شاخص بورس به محدوده مهمی رسیده است. روندهای درونی بازار در هفته اخیر به روند مثبت خود ادامه دادند اما از قوت و شدت آن‌ها کاسته شده است. آیا بورس در آخرین هفته معاملاتی تیرماه 1400 صعود خواهد کرد؟
پیش‌بینی‌عوامل‌صعودبورس‌درهفته‌آتی

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع 23 هزار و 504 واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و 305 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز رشد 9 هزار و 107 واحدی را ثبت کرد. بدین ترتیب بورس چهارمین هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت، آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

تداوم بازدهی مثبت شاخص کل

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته هزار و 653 واحد رشد داشت و به رقم یک میلیون و 305 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 23 هزار و 504 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 1.8 درصد شود. شاخص کل در روزهای شنبه و سه‌شنبه نزول کرد و در روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه صعودی بود. بازدهی هفته بورس نسبت به بازدهی مثبت 2 درصدی هفته پیش اندکی تنزل کرده است اما ثبت چهارمین هفته صعودی متوالی نشان از تداوم روند رو به رشد بورس پایتخت دارد، هرچند که از شتاب آن کاسته شده است.

رشد شاخص هم‌ وزن

در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز همانند شاخص کل در روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه صعود کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 9 هزار و 107 واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم 401 هزار و 693 واحد رسید و بازدهی مثبت 2.3 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته

در هفته سوم تیرماه بورس تهران پرنوسان بود. شاخص کل در روز شنبه بیش از 11 هزار واحد نزول کرد اما در روزهای یکشنبه و دوشنبه روند صعودی پیدا کرد و در مجموع بیش از 33 هزار واحد رشد کرد و وارد کانال 1.3 میلیونی شد.

اما در دو روز پایانی هفته دامنه نوسان شاخص کل کم شد. روز سه‌شنبه 410 واحد افت کرد و روز چهارشنبه هزار و 653 واحد رشد کرد.

بدین ترتیب در چهار هفته اخیر روند بورس صعودی بوده و از روز شنبه 29 خرداد تا روز چهار‌شنبه 23 تیر ماه شاخص بورس 143 هزار واحد بالا آمده است. در معاملات هفته گذشته روندهای درونی بازار علامت‌های مثبت و منفی متفاوتی داشت. از یک سو نقدشوندگی بازار افزایش یافت و میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد سهام با رشد 6 درصدی به رقم 6 هزار و 550 میلیارد تومان رسید. همچنین برای سومین هفته پیاپی میانگین هفتگی ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و به طور میانگین روزانه 12 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد. اما در مقابل رقم میانگین هفتگی ورود پول حقیقی نسبت به هفته پیشین افت 76 درصدی داشته است. در هفته دوم تیرماه میانگین روزانه ورود پول حقیقی 51 میلیارد تومان بود. علاوه بر این در هفته اخیر میانگین ارزش صف‌های خرید پایانی بازار نیز افت 20 درصدی داشت و در تمامی روزهای هفته بازار با مازاد عرضه بسته شد.

بنابراین می‌توان گفت که روندهای مثبت بازار سهام همچنان تداوم داشته اما از قوت و شدت آن کاسته شده است. تحلیل‌گران بنیادی معتقدند رشد قیمت‌ها در بازار سهام متاثر از رشد نقدینگی و افزایش انتظارات تورمی است. تحلیل‌گران تکنیکی نیز معتقدند محدوده یک میلیون و 300 هزار واحد سطح مقاومت مهمی در بازار است و شاخص برای صعود بیشتر نیازمند کف سازی و بهبود تقاضاست. بنابریان به نظر می‌رسد شاخص کل بورس برای آن که بتواند به روند صعودی خود ادامه دهد نیازمند ورود پول حقیقی و افزایش تقاضای حقیقی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید