گزارش «اقتصادنیوز» از بازدهی بازار سهام در اولین ماه تابستان؛

بازدهی 12 درصدی بورس تهران در تیر 1400

کدخبر: ۴۲۷۵۳۰
اقتصادنیوز: پس از بازدهی منفی بازار سهام در دو ماه ابتدایی سال و بازدهی یک درصدی در خرداد، بازدهی تیرماه بورس مثبت 12 درصد شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه 28 تیر به سطح یک میلیون و 311 هزار واحد رسید تا تیر ماه را در سطحی بالا‌تر از ماه قبل به پایان ببرد. شاخص کل در پایان خرداد ماه در کانال 1.1 میلیونی قرار داشت اما در تیرماه به کانال 1.3 میلیونی صعود کرد.

بورس

بازدهی مثبت بورس

با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و 311 هزار واحد در آخرین روز کاری تیرماه نسبت به آخرین روز معاملاتی خرداد 142 هزار و 688 واحد بالا‌تر ایستاد. بدین ترتیب بازدهی بورس در تیر ماه به مثبت 12 درصد رسید. این در حالی است که بازدهی بازار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به ترتیب منفی 6.7 درصد و منفی 5.3 درصد و بازدهی خرداد ماه مثبت یک درصد بود.

شاخص کل هم وزن نیز در آخرین روز کاری تیرماه نسبت به آخرین روز معاملاتی خرداد 33 هزار و 61 واحد بالا‌تر ایستاد. بنابراین شاخص هم وزن رشد 9 درصدی را در اولین ماه تابستان پشت سر گذاشت.

بورس

بازگشت سهام داران به بورس

در 20 روز معاملاتی تیر ماه تنها در 5 روز شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم و در 15 روز دیگر ماه نقدینگی حقیقی وارد بورس شد. مجموع تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در تیرماه هزار و 523 میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 76 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شده است که نسبت به رقم 296 میلیارد تومانی خروج پول حقیقی در خرداد ماه رشد چشمگیری محسوب می‌شود.

افزایش میانگین ماهانه ارزش معاملات

مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در تیر ماه 286 هزار و 857 میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل 14 هزار و 342 میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین رشد 29 درصدی داشته است.   

رشد میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد

در ماه اخیر مجموع ارزش معاملات خرد بورس 129 هزار و 443 میلیارد تومان بود. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد 6 هزار و 472 میلیارد تومان است که نسبت به خرداد ‌ماه رشد 69 درصدی داشته است. رشد میانگین ارزش معاملات سهام نشانه رونق معاملات و بهبود نقدشوندگی بازار سهام است.

افت میانگین ارزش عرضه

میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه بورس تهران در تیر ماه 833 میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین 66 درصد کاهش یافته است.

رشد میانگین ارزش تقاضا

میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه بورس تهران در ماه اخیر 451 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 305 میلیارد تومانی خرداد ماه 146 درصد افزایش یافته است. به طور کلی در ماه اخیر میانگین روزانه صف‌های خرید 382 میلیارد تومان کمتر از میانگین روزانه صف‌های فروش بود، به عبارت دیگر به طور میانگین معاملات روزانه بازار با مازاد عرضه 382 میلیارد تومانی بسته شده است.  

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید