سناریویی که در انتظار شاخص است

سرمایه‌گذاران بورس در انتظار پالس مثبت!

کدخبر: ۴۵۲۴۷۳
اقتصادنیوز: اگرچه بازار سهام با چالش نقدینگی روبه روست، تصمیم سازان به دنبال استمرار ورود پول حقیقی ها به بازار سهام به صورت تدریجی و آرام است.
سرمایه‌گذاران بورس در انتظار پالس مثبت!

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل در آستانه ورود به کانال 1.4 میلیون واحد است. اگرچه مختصات بازار، تحرکات تقاضا را ممکن و محتمل میکند اما به دلیل توان عرضه در چند هفته اخیر، فاصله شاخص دوباره میتواند از کانال 1.4 میلیون واحد بیشتر شود. حرکت شاخص در هفته پیش رو در صورتی که خریداران بخشی از تردیدهایشان را کنار بگذارند روبه جلو خواهد بود. با سیاست های اعمال شده، احتمالا حقوقی ها دوباره در سمت تقاضا تحرکاتش را ادامه میدهند، از این حیث میتوان شاهد صعودی شدن شاخص بود اما سمت عرضه میتواند دوباره جلوی پیش روی شاخص را بگیرد.

رفتار بورس بازان در روز چهارشنبه با شرایط روبه بهبودی دنبال شد و انتظار میرود در روز شنبه با تکرار الگوی رفتاری، شنبه هم شاهد تحرکات سمت تقاضا و به دنبال آن پیش روی شاخص باشیم. آنچه در شرایط فعلی میتواند تعیین کننده باشد، برآیند نیروهای درونی بازار است. تغییرات مثبت دلار در روز چهارشنبه و پنج شنبه و تغییرات مثبت کامودیتی ها و نفت میتواند در سمت شاخص سازها تحرکات را دنبال کند.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم گویای این است که بیشتر پاسخگویان و فعالان بورس معتقد بازار از روز شنبه با تحرکات سمت تقاضا دنبال میشود اما این تحرکات به دلیل توان عرضه، شکننده ارزیابی میشود. با تغییر جهت خروج پول حقیقی ها از بازار سهام، شرایط برای تقویت سمت تقاضا از وزن و سهم بیشتری برخوردار است. ورود پول حقیقی ها اگر در روز شنبه تداوم یابد، چه بسا که میتوان شاهد تداوم این تحرکات در سمت تقاضا بود. البته چالش مربوط به نقدینگی در بازار همچنان پاشنه آشیل بازار نام برده میشود.

نگاه کارشناس | سناریویی که در انتظار شاخص است

  • امیرحسین واعظ، تحلیلگر بازار سرمایه

شاخص‌کل توانست دوباره بالاتر از مرز یک میلیون و 380 هزار واحد قرار گیرد اما احتمال دارد در هفته آتی دوباره با برخورد به سقف کانال نزولی، در مسیر کاهشی قرار گیرد. بازار ارز تحرک خاصی ندارد و در حال حاضر مهم‌ترین محرک بازار، گزارش‌های شش ماهه است.

سهامداران حرفه‌ای با توجه به این گزارش‌ها در حال تشکیل سبدی هستند که هم سناریوی مذاکرات را در نظر گرفته باشد و هم بدون مذاکره، با تمرکز بر حاشیه سود و P/E ttm گزینه کم ریسک و پرپتانسیلی برای خرید باشد.

اما در مقابل سرمایه‌گذاران خرد همچنان منتظر مشاهده نشانگرهایی همانند تحرک در بازارهای موازی، افزایش ارزش معاملات خُرد، خروج قابل توجه نقدینگی از صندوق‌های درآمدثابت و در نهایت انتشار اخبار امیدبخش هستند. به نظر می‌رسد ریسک بازار سرمایه کاهش یافته است اما با دید یک ساله موقعیت مناسبی برای تشکیل سبد سهام فراهم شده است.

  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید