بورس به کانال 1.6 میلیون واحد باز می گردد؟

خروج عظیم پول از بورس /فروشندگان بازار قدرت گرفتند

کدخبر: ۴۹۷۶۱۴
بورس تهران بالاخره پس از چند هفته رشد، با افت مواجه شد و شاخص ها در مجموع معاملات روزهای هفته افت کردند. اما معاملات روز چهارشنبه دوباره امیدها را نسبت به بهبود وضعیت بورس افزایش داد.
خروج عظیم پول از بورس /فروشندگان بازار قدرت گرفتند

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس تهران در هفته جاری 30484 واحد معادل 1.9 درصد افت کرد. این شاخص در پایان معاملات هفته در ارتفاع یک میلیون و 564 هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل که هفته گذشته به کانال 1.6 میلیون واحد هم ورود کرده بود، این هفته روند اصلاحی داشت و باید دید آیا انتظار معامله گران برای ورود مجدد شاخص به کانال 1.6 میلیون واحدی محقق می شود یا خیر.

شاخص هم وزن هم این هفته منفی بود و افت کرد. افت شاخص هم وزن کمی کمتر از افت شاخص کل بود و با کاهش 1.3 درصدی، این شاخص به ارتفاع 436 هزار واحد رسید.

شاخص فرابورس نیز مانند سایر شاخص ها این هفته منفی بود و با کاهش 72 صدم درصدی به عدد 21488 رسید.

ارزش معاملات کم شد

ارزش معاملات خرد بورس در هفته جاری کاهشی بود. در حالی که هفته گذشته در تمام روزها ارزش معاملات بالای 6 هزار میلیارد تومان بود، این هفته حتی عدد کمتر از 5 هزار میلیارد تومان هم برای ارزش معاملات ثبت شد.

بیشترین ارزش معاملات در این هفته مربوط به روز دوشنبه با 7215 میلیارد تومان و کمترین ارزش معاملات مربوط به روز سه شنبه با 4982 میلیارد تومان بود. در مابقی روزهای هفته هم ارزش معاملات بین 5500 الی 6500 میلیارد تومان بود.

خروج عظیم نقدینگی از بورس

هفته جاری یکی از بدترین هفته ها از نظر خروج پول حقیقی در سال 1401 بود. در 5 روز معاملاتی این هفته، 4 روز خروج پول حقیقی ثبت شد و تنها یک روز ورود پول اتفاق افتاد.

در چهار روز ابتدایی هفته به ترتیب 447، 213، 1257 و 455 میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد و تنها در روز چهارشنبه این روند معکوس شد و حقیقی ها 135 میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار کردند.

صندوق ها و اوراق بدهی مورد توجه قرار گرفتند

با منفی شدن شاخص ها و ایجاد تردید درباره ادامه رشد شاخص کل، ورود پول به اوراق بدهی و صندوق ها شدت گرفت.

به جز اولین روز هفته که 120 میلیارد تومان پول از اوراق بدهی و صندوق ها خارج شد، در 4 روز باقی مانده هفته هر روز تزریق پول به آن ها انجام شد که نشان دهنده تمایل معامله گران به دور کردن نقدینگی خود از ریسک های فعلی شاخص کل است تا بعدا درصورت برطرف شدن برخی از تردیدها، دوباره سرمایه خود را تبدیل به سهام کنند.

جولان 4 روزه فروشندگان در بازار

این هفته بالاخره شاخص قدرت خریداران حقیقی روندی معکوس را در پیش گرفت و قدرت فروشندگان حقیقی از قدرت خریداران حقیقی بیشتر شد. طی دو ماه ابتدای امسال خریداران وضعیت بهتری نسبت به فروشندگان داشتند و قدرت خریداران حتی گاهی تا 1.5 برابر قدرت فروشندگان هم می رسید، اما این هفته با منفی شدن شاخص ها، خریداران احتیاط بیشتری در معاملات خود دارند و فروشندگان با جسارت بیشتری دکمه فروش را فشار می دهند.

از اولین روز معاملاتی این هفته قدرت خریداران به کمتر از قدرت فروشندگان افت کرد و در 4 روز معاملاتی ابتدای هفته این وضعیت پایدار بود. اما در روز چهارشنبه که بورس وضعیت بهتری پیدا کرد، مجددا خریداران قدرت بیشتری پیدا کردند و شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 1.3 رسید. کمترین عدد این شاخص در هفته جاری مربوط به روز دوشنبه با عدد 0.79 بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید