سایه سنگین قطعی برق بر سر صنایع بورسی

جدال در بورس/پیش بینی بازار سهام امروز 21 خرداد

کدخبر: ۵۰۰۷۹۰
اقتصادنیوز: شاخص کل بورس تهران فاصله حدود 80 هزار واحدی با مقاومت مهم خود دارد و تا زمانی که موفق به شکست این مقاومت نشود، سرمایه گذاران محتاطانه دست به معامله می زنند.
جدال در بورس/پیش بینی بازار سهام امروز 21 خرداد

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در شرایطی قرار دارد که اکثر تحلیلگران معتقدند باید رشد داشته باشد، اما فعلا نشانه های رشد در آن مشاهده نمی شود. با توجه به تورم موجود در کشور و افزایش نرخ ارز که تاثیر مستقیم بر سود برخی شرکت ها می گذارد، بورس باید حرکتی رو به بالا داشته باشد اما فعلا مدتی است بازار با شیب ملایم در حال حرکت به سمت پایین است و ارزش معاملات هم با کاهش مواجه شده است.

البته در این میان ابهاماتی هم وجود دارد که کار را برای تحلیلگران سخت می کند و پیش بینی شرایط آینده برای آن ها دشوار می شود. به جز مسائل مربوط به مذاکرات هسته ای، مورد مهم دیگری هم وجود دارد که فعلا تحلیلگران توانایی پیش بینی وضعیت شرکت ها را ندارند. قطعی برق در تابستان که احتمالا گریبانگیر صنایع می شود، تحلیل کردن را درمورد وضعیت شرکت های بورسی دشوار کرده و مشخص نیست در چند ماه پیش رو صنایع چقدر با قطعی برق مواجه می شوند.

سایه سنگین قطعی برق بر سر صنایع

قطع برق در صنایع به معنای کاهش تولید است و کاهش تولید، کاهش سودآوری را به همراه دارد. به همین دلیل است که برخی صنایع با وجود ارزنده بودن سهام شرکت های آن، همچنان یا درجا می زنند یا در حال افت قیمت هستند.

اما به طور کلی و با بررسی پارامترهای مختلف در بازار روزهای گذشته، نکته مهم دیگری نیز به چشم می آید که این موضوع، کاهش ارزش معاملات است.

در روز چهارشنبه که آخرین روز معاملاتی بورس تهران بود، ارزش معاملات خرد به 3250 میلیارد تومان کاهش یافت که این رقم پایین ترین عدد معاملات بازار سهام در سال 1401 است.

در انتظار افزایش ارزش معاملات

بورس برای اینکه رشد کند نیاز به رشد ارزش معاملات دارد و اینکه ارزش معاملات مدتی است وارد روند کاهشی شده، معنای خوبی برای معامله گران ندارد و باعث می شود آن ها با احتیاط فراوان وارد معامله شوند.

خروج پول هم در هفته گذشته در تمام روزهای معاملاتی اتفاق افتاد و علاوه بر آن، شاخص قدرت خریداران حقیقی با وجود بهبود نسبت به روز دوشنبه گذشته، همچنان در وضعیتی است که برتری جزئی فروشندگان را نشان می دهد.

در چنین شرایطی پیش بینی می شود بورس تهران در معاملات امروز دچار افت یا جهش شدید نشود و نوسان قیمت ها به صورت محدود باشد. این معادله می تواند درصورت بالا رفتن ارزش معاملات برهم بخورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید