پیش بینی بازار سهام امروز 25 خرداد 1401

تقابل خریدار و فروشنده برای تعیین تکلیف بورس

کدخبر: ۵۰۱۹۲۰
بورس تهران دیروز رشد کرد اما رشد آن بسیار محدود بود و حالا این احتمال وجود دارد که در ابتدای معاملات امروز فشار فروش بیشتر از میزان تقاضا باشد.
تقابل خریدار و فروشنده برای تعیین تکلیف بورس

به گزارش اقتصادنیوز، بورس گرچه دیروز مثبت بود اما خریداران نتوانستند قیمت ها را آن طور که دوست داشتند بالا ببرند. افت قیمت ارز و کاهش قیمت های جهانی باعث شد نمادهای مرتبط با آن ها با کاهش قیمت  مواجه شوند. 

البته قرار نیست بورس افتی که در 12 روز از ارتفاع 1.6 میلیون واحد متحمل شد را در یک هفته جبران کند و به همین دلیل کاهش شتاب رشد شاخص کل طبیعی است.

دیروز چند شاخص  مختلف با تغییراتی مواجه شدند که نتیجه آن به سود خریداران نیست. یکی از مهم ترین تغییرات در بازار دیروز کاهش حدود 10 درصدی ارزش معاملات بود. در حالی که روز دوشنبه ارزش معاملات بیش از 5200 میلیارد تومان ثبت شد، دیروز ارزش معاملات به 4700 میلیارد تومان افت کرد که این موضوع نشانه خوبی برای بورس نیست.

خروج مجدد پول حقیقی ها از بازار

گرچه نوسانات ارزش معاملات همیشه وجود دارد اما درصورتی که این افت ارزش معاملات ادامه دار باشد می توان گفت که رشد شاخص یا اتفاق نمی افتد یا بسیار محدود خواهد بود.

موضوع مهم دیگر، خروج نقدینگی حقیقی ها از بازار طی روز گذشته بود. در شرایطی که دوشنبه حقیقی ها پس از 10 روز معاملات به بازار پول تزریق کرده بودند، دیروز حدود 300 میلیارد تومان نقدینگی خارج کردند که این رقم تقریبا برابر با همان پولی است که دوشنبه وارد بازار سهام شده بود.

نکته بااهمیت دیگر که بیشتر از دو شاخص دیگر به چشم می آید، کاهش عجیب قدرت خریداران حقیقی در معاملات روز سه شنبه است. شاخص قدرت خریداران حقیقی که نشان دهنده قدرتمندتر بودن عرضه کنندگان یا متقاضیان است، روز دوشنبه پس از 10 روز معاملاتی بالاخره به سود خریداران شده بود اما سه شنبه با افتی عجیب مواجه شد و از عدد 1.07 به 0.74 کاهش یافت.

فروشنده ها دوباره قدرت گرفتند

قدرتمندتر شدن فروشندگان یکی از نشانه های نزولی است اما به این شرط که ادامه دارد باشد و فعلا نمی توان بر اساس این موضوع نتیجه گیری کرد که بورس قرار است افت کند.

با این حساب و در شرایطی که تعداد نمادهای منفی در بازار دیروز بیش از 380 عدد و تعداد نمادهای مثبت 260 عدد بود، پیش بینی می شود معاملات بورس امروز با میل به سمت منفی آغاز شود و شاخص ها در ابتدای کار کمی افت کنند. اما پس از آن و در نیمه دوم بازار، معاملاتی متعادل تر را شاهد خواهیم بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید