عادی شدن کاهش ارزش معاملات برای بازار

پول از بورس فرار می کند /پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۲۷۹۵۶
اقتصادنیوز: خروج پول از بورس در مهرماه نسبت به شهریور شدت بیشتری پیدا کرده که یکی از دلایل این موضوع، تحرکات بازارهای موازی است.
پول از بورس فرار می کند /پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تا همین یک ماه قبل خودش وضعیت خوبی نداشت و بدون بهانه افت می کرد، اما حالا سایر بازارها هم دوباره در حال جذاب شدن هستند و این اتفاق منجر به شدت گرفتن خروج پول حقیقی ها از بازار سهام شده است.

سرمایه گذارانی که بیش از دو سال افت بورس را تحمل کرده اند، این بار با دیدن تحرکات بازارهای موازی، وسوسه شده اند که پول خود را از بازار سرمایه خارج کرده و وارد بازارهایی شوند که معمولا افت کمتری نسبت به بورس دارند.

بورس گرچه در بلند مدت نسبت به تمام بازارها بازدهی بهتری داشته و به سرمایه گذاران بلند مدتی پاداش خوبی داده، اما در دوره های افت، نسبت به سایر بازارها افت بیشتری دارد که همین نکته، ذهنیت سرمایه گذاران را نسبت به بازار سهام منفی می کند.

اصولا تحمل اینکه سهامدار افت قیمت سهام خود را نظاره کند و از طرف دیگر شاهد بالا رفتن سایر بازارها باشد، کار سختی است. به همین دلیل هر زمان که بازارهای موازی وضعیت خوبی پیدا می کنند، پول از بورس خارج شده و به سمت دیگر بازارها می رود.

عادی شدن کاهش ارزش معاملات برای بازار

این روزها هم همین اتفاق در حال رخ دادن است. در مهرماه شدت خروج پول حقیقی ها از بازار افزایش یافته و قیمت نمادها نیز با وجود افت قابل توجهی که داشته اند، همچنان در حال کاهش است.

دیروز حدود 390 میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار خارج شد که اگر وضعیت فعلی ادامه دار شود، این خروج پول شدت بیشتری هم می گیرد.

همین خروج پول است که منجر به کاهش ارزش معاملات شده و ارزش کمتر از 2 هزار میلیارد تومانی در معاملات روزانه را تبدیل به یک رویداد عادی کرده است.

بورس تهران

ادامه فشار فروش دیروز در معاملات امروز

در این وضعیت، قدرت خریداران حقیقی نیز کاهش یافته و فروشندگان را حکمران بازار کرده است. دیروز در دقایق پایانی بازار حدودا 510 نماد منفی و 160 نماد مثبت در بازار وجود داشت که فشار فروش ناشی از این تعداد نماد منفی، به ابتدای معاملات امروز نیز کشیده خواهد شد.

با این حساب برای آغاز معاملات امروز نمی توان انتظار مثبت شدن شاخص ها را داشت. اما در نیمه دوم زمان معاملات می توان شاهد متعادل تر شدن معاملات بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید