بررسی معاملات بازار سهام در این هفته

بحران مجدد در بورس تهران

کدخبر: ۵۳۰۲۸۳
اقتصادنیوز: این هفته بورس اصلا وضعیت خوبی نداشت. با از دست رفتن کانال 1.3 میلیون واحدی، فشار فروش دوباره در بازار زیاد شد و شاخص ها افت زیادی کردند.
بحران مجدد در بورس تهران

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در این هفته مجددا با فشار فروش مواجه شد و شاخص های مختلف کاهش یافتند. پس از گذشت دو سال از شروع افت بازار، این روزها وضعیت طوری شده که به نظر می رسد تازه دوره افت آغاز شده و انگار نه انگار که شاخص کل از بیش از دو میلیون واحد به اینجا رسیده است.

شاخص کل بورس این هفته در 5 روز معاملاتی 69 هزار واحد، معادل 5.28 درصد کاهش یافت. این یکی از بزرگ ترین افت های هفتگی در سال 1401 است.

شاخص کل هم وزن نیز افت 17 هزار واحدی معادل 4.58 درصد داشت. شاخص کل فرابورس هم 641 واحد معادل 3.6 درصد کاهش یافت.

این افت های سنگین در هفته جاری، نتیجه افزایش فشار فروشی است که پس از شکسته شدن حمایت 1.3 میلیون واحدی شاخص کل بورس ایجاد شد.

تنها نکته مثبت در معاملات این هفته

ارزش معاملات خرد در این هفته نسبت به هفته گذشته رشد خوبی داشت که این موضوع تنها نکته مثبت در معاملات این هفته بوده است.

در حالی که چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد تا کمتر از 1500 میلیارد تومان کاهش یافته بود، در شروع این هفته ارزش معاملات خرد رشد خوبی داشت و به بیش از 2000 میلیارد تومان رسید. طی روزهای شنبه تا سه شنبه ارزش معاملات خرد به ترتیب 2000، 2200، 2300 و 2200 میلیارد تومان بود.

در نهایت روز چهارشنبه هم ارزش معاملات خرد به بیش از 2600 میلیارد تومان رسید که رقم خوبی نسبت به روزهای قبل محسوب می شود.

خروج سنگین پول از بازار

در تمام 5 روز معاملاتی این هفته خروج پول از بازار اتفاق افتاد و حقیقی ها در این روزها سرمایه خود را از بازار خارج کردند. پیش از این هم در 3 هفته متوالی خروج پول اتفاق افتاده بود و با این حساب در 4 هفته متوالی از بازار پول خارج شده است.

در روز شنبه حدود 100 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد، یکشنبه و دوشنبه هم به ترتیب 210 و 260 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد.

روز سه شنبه ارزش پول خارج شده از بازار به 400 میلیارد تومان رسید و در نهایت در روز چهارشنبه 700 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد که این رقم، دومین عدد بزرگ خروج پول در سال 1401 است.

سقوط آزاد قدرت خریداران حقیقی

از نظر قدرت خریداران حقیقی، در روزهای شنبه و یکشنبه این هفته وضعیت خوب بود و اعداد بالای یک ثبت شد. شنبه و یکشنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی 1.09 و 1.01 ثبت شد اما پس از آن دوباره این شاخص به زیر عدد یک رفت.

دوشنبه و سه شنبه این شاخص به 0.83 و 0.92 رسید. اما روز چهارشنبه این شاخص یک سقوط آزاد داشت و به رقم 0.6 رسید که دومین رکورد کاهشی در شاخص قدرت خریداران حقیقی محسوب می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید