حقیقی ها عقب نشینی نمی کنند!

بورس دوباره مثبت می شود؟ /پیش بینی بازار سهام امروز 16 اسفند

کدخبر: ۵۵۹۶۱۸
اقتصادنیوز: فشار فروش ناشی از روزهای پایانی سال همچنان در بورس مشاهده می شود اما با این حال بسیاری از نمادها مثبت هستند.
بورس دوباره مثبت می شود؟ /پیش بینی بازار سهام امروز 16 اسفند

به گزارش اقتصادنیوز ، با اینکه هنوز بسیاری از سرمایه گذاران در حال فروش پایان سال خود هستند تا نقدینگی جمع آوری کنند، وضعیت بورس دیروز بهبود یافت و گرچه شاخص کل مثبت نشد، اما افت قابل توجهی هم نداشت.

نکته با اهمیت اینکه با وجود منفی شدن شاخص کل، شاخص هم وزن دیروز مثبت بود که این نشان می دهد بیش از نیمی از نمادها مثبت بوده اند.

روز گذشته تعداد نمادهای مثبت 7 عدد بیشتر از تعداد نمادهای منفی بود که این مسئله تعادل موجود در بازار را نشان می دهد. همچنین افت شاخص کل هم نشان می دهد بیشترین فشار فروش در نمادهای بزرگ و شاخص ساز وجود دارد که این می تواند ناشی از فروش های حقوقی ها باشد.

با این حساب و با در نظر گرفتن این موضوع که شاخص اخیرا رشدی پرشتاب را تجربه کرده، می توان گفت که بازار همچنان تمایل به صعود دارد و احتمالا بلافاصله پس از اینکه فروش های پایان سال حقوقی ها تمام شود، بازار دوباره مثبت می شود.

حقیقی ها عقب نشینی نمی کنند

البته این احتمال اول است و هیچ گاه نباید سایر احتمالات را نادیده گرفت. برخی از تحلیلگران معتقدند به دلیل افت قیمت دلار، بورس هم افت خواهد کرد. این نظریه گرچه طرفداران کمتری دارد اما نباید آن را نادیده گرفت.

فعلا نکته ای که باید توجه ویژه ای به آن داشت، ارزش معاملات خرد است. روز گذشته ارزش معاملات خرد 6600 میلیارد تومان بود که نسبت به روز یکشنبه رشدی بیش از 10 درصد داشته است. البته باید این را هم در نظر گرفت که ارزش معاملات خرد از رقم های بالای 9 هزار میلیارد تومان به اینجا رسیده و بورس برای رشد نیاز دارد که رقم معاملات دوباره به سطوح بالای گذشته برگردد.

روز گذشته خروج پول حقیقی ها به عدد 300 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با رقم 110 میلیارد تومان روز یکشنبه، شدت خروج پول دوباره زیاد شده است. اما نکته امیدوارکننده اینجاست که شاخص قدرت خریداران حقیقی از عدد 1.11 در روز یکشنبه، به 1.14 در روز دوشنبه رسیده و حقیقی ها همچنان در حال خریدهای پرقدرت هستند.

رشد ضعیف شاخص ها

با توجه به معاملات روز گذشته و با در نظر گرفتن شیب صعودی شاخص در نیمه دوم زمان معاملات دیروز، برای ابتدای معاملات امروز می توان رشد شاخص ها را در نظر گرفت، اما این رشد چندان پرقدرت نخواهد بود زیرا شیب صعودی شاخص هم در نیمه دوم زمان معاملات دیروز چندان زیاد نبود.

برای مثبت ماندن شاخص هم تنها نیاز است که ارزش معاملات خرد افزایش داشته باشد تا جریان تقاضا بتواند اثرگذاری منفی عرضه ها را خنثی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید