خریداران بازار سهام ناپدید شدند

بورس امروز هم سقوط می‌کند؟/پیش‌بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۷۲۳۶۰
اقتصادنیوز: بورس با یک ترس شدید از جانب معامله گران مواجه شده که چنین ترسی به ندرت ایجاد می شود.
بورس امروز هم سقوط می‌کند؟/پیش‌بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، روز گذشته در جریان معاملات بازار سهام، به وضوح می شد ترس را در معامله گران احساس کرد. تمام مواردی که نشان دهنده وضعیت بازار هستند، با قدرت به سود فروشندگان بودند و خریداران هیچ حرفی برای گفتن نداشتند.

قدرتنمایی فروشندگان در بازار سهام به اندازه ای زیاد بود که بیش از 600 نماد در محدوده منفی معامله می شدند و تنها حدود 50 نماد با رشد قیمت همراه بودند.

چنین ترس بزرگی معمولا به ندرت در بازار سهام ایران ایجاد می شود. گرچه چنین سقوط بزرگی از بازار سهام پیش بینی نمی شد، اما بسیاری از فعالان بورس در انتظار یک اصلاح بودند و مدت ها بود که همه حرف از اصلاح بازار می زدند.

با این حال بازار مدت ها به حرکت صعودی خود ادامه داد و کار به جایی رسید که حتی در روز اول سقوط، بسیاری از فعالان بازار خوشحال هم شدند، چراکه از نظر آن ها اصلاح بازار زمینه ساز رشدهای بعدی است.

یادآوری خاطره سال 99

اما این اصلاح با اصلاحی که مد نظر فعالان بازار بود تفاوت می کند. بازار به دو دلیل با فشار فروش بیشتری نسبت به آنچه که تصور می شد مواجه شده است؛ ابتدا اینکه بسیاری از سهامداران طی مدت اخیر رشدهای بیش از 100-150 درصد در سهام خود داشته اند و در حال فروش سهام خود هستند تا این سود را از دست ندهند.

مورد دوم هم اینکه خاطره سقوط سال 99 هنوز از یاد سرمایه گذاران نرفته و ترس ادامه دار شدن ریزش بازار، هنوز در ذهن بورسی ها وجود دارد. پس این بیش واکنشی سرمایه گذاران به منفی شدن بازار را می توان طبیعی دانست.

به سراغ بازار امروز برویم. طبیعتا پیش بینی افت شاخص ها همچنان به قوت خود باقی است. بسیاری از صف های فروش همچنان بدون تقاضا باقی مانده اند که این موضوع به بازار امروز نیز سرایت خواهد کرد.

خریداران ناپدید شدند

البته به دلیل اینکه شاخص کل طی 2 روز 220 هزار واحد افت کرده، ادامه دار شدن این روند بعید به نظر می رسد و هرچه می گذرد، میزان افت شاخص هم کمتر می شود.

با این حال کم شدن ارزش معاملات خرد که دیروز اتفاق افتاد، نگران کننده بود. روز گذشته تنها حدود 10 هزار میلیارد تومان معامله در بازار انجام شد که این رقم، حدودا نصف معاملات روز یکشنبه بود.

خروج پول هم ادامه داشت و حقیقی ها حدود 3600 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ضمن اینکه شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز به عدد 0.36 رسیده که بسیار کم است. با این حساب نمی توان از بازار امروز هم انتظار خاصی جز افت داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید