کدام کالا ظرف یک ماه 60 درصد گران شد؟

ارزانی به کوچه کدام کالاها رسید؟+جدول

کدخبر: ۳۸۲۴۷۹
دولت می گوید نرخ تورم نقطه ای آذر 44.8 درصد بوده است اما می دانید در همین ماه یک بسته کره 59 درصد گران شده است؟ البته چهار کالا نیز در این ماه ارزان شده است.
ارزانی به کوچه کدام کالاها رسید؟+جدول

به گزارش اقتصادنیوز؛وزارت صنعت و معدن و تجارت فهرست تغییر قیمت کالاها را در ماه آذر به روز کرده است، در این گزارش قیمت کالاها در این ماه و تغییرات آن در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل درج می شود.

گزارش دارای سه سطح است؛ کدام کالاها در بازه ماهانه بیشترین مقدار افزایش قیمت را تجربه کرده اند، کدام کالاها در بازه سالانه چنین تجربه ای داشته اند و در نهایت کالایی بوده که برای مردم ارزان شده باشد یا حداقل کمتر گران شده باشد؟

رکورد داران گرانی در یک ماه

اگر در آخر پاییز کره خریده اید بهایی که برای آن پرداخته اید نزدیک به 60 درصد بیشتر از ماه قبل بوده است. قیمت کره ظرف یک ماه 59.1 درصد بالاتر رفته است تا رتبه اول گرانی در بازه ماهانه را کسب کند. پس از گرجه فرنگی در رتبه دوم بیشترین گرانی ماهانه قرار گرفته است اما پس از این دو محصول تخم مرغبا بیش از 22 درصد رکورد دار گرانی در یک ماه بوده است.

جدول ارازق

بیشترین رشد قیمت های سالانه

اما در اتفاق دوم کالایی مورد ارزیابی قرار گرفته اند که در طول یکسال اخیر بالاترین رشد قیمت را داشته اند. افت قیمت عدس در مهر ماه نسبت به آبان سال جاری در حالی ثبت شده که مقایسه سالانه این کالایی اساسی از رشد 170 درصدی عدس در جه یک حکایت دارد، بطوریکه بالاترین رشد قیمت در یکسال اخیر به این کالا اختصاص یافته است.

برنج پاکستانی نیز در میان کالایی اساسی و ضروری قرار دارد که در یکسال اخیر رشد قیمت قابل توجهی داشته است. براساس آمار اعلام شده برنج پاکستانی در یکسال گذشته رشد 112.4 درصدی را ثبت کرده است.

تخم مرغ سومین محصولی که در دوره یکسال گذشته با رشد 94.5 درصدی قیمت رشد قابل توجهی را ثبت کرده است. در رتبه های بعدی محصولاتی که رشد قیمت را تجربه کردند به گروه کالایی گوجه فرنگی اختصاص داشته است و در رده بعدی نیز کره قرار دارد که بالاترین رشد قیمت را در یکسال اخیر ثبت کرده است.

محصولاتی که افت قیمت داشتند

اما ارزانی به کوچه های بازار در پایان پاییز نیز  رسید در بین افزایش های رنگ به رنگ کالاهای مختلف معدود کالاهایی بوده اند که کاهش قیمت داشته اند.  براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت در از مهر سال گذشته تا مهر سال جاری چهار کالای ضروری و اساسی «گوشت گوساله»، «گوساله زنده»، «خرما مضافتی» و «جوجه یک روزه» افت قیمت داشته اند. البته جوجه یک روز در بازه ماهانه 20 درصد گران شده است اما در بازه سالانه نزدیک به 12 درصد ارزان شده است. این گرانی می تواند دو ماه دیگر اثر خود را در قیمت گوشت مرغ نشان دهد.

قیمت کالا2

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید