صف مجوز گیری صنعتی در پاییز 99 +جدول

صنایع جذاب برای سرمایه گذاران

کدخبر: ۳۸۲۷۰۷
آمارهای صنعتی در اولین ماه پاییز از افزایش تمایل سرمایه‌گذاران برای اخذ جواز صنعتی حکایت دارد.
صنایع جذاب برای سرمایه گذاران

به گزارش اقتصادنیوز؛ رصد درخواست های ثبت شده برای دریافت مجوز صنعتی نشان دهنده آن است که علاوه بر درخواست برای دریافت تقاضا در مدت زمان مورد بررسی میزان سرمایه پیش بین شده برای طرح‌های صنعتی نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است که این امر را می توان به ذائقه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری صنعتی تعبیر کرد. رشد سرمایه گذاری صنعتی در حالی ثبت شده که بسیاری از فعالان اقتصادی پیش بینی می کردند که با شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش سرمایه گذاری صنعتی در کشور باشیم روندی که با اعلام داده ها شکل معکوس به خود گرفت.

ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که در مدت زمان از 22 هزار و 45 فقره جواز تاسیس صادره در مدت زمان مورد بررسی،بیشترین تعداد مربوط به گروه «سایر محصولات کانی غیر فلزی» با دو هزار و 754 فقره اختصاص داشته و «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» با 2  دو هزار و 536 فقره در جایگاه دوم قرار گرفته اند. با این شرایط بالاترین سهم پیشبینی سرمایه گذاری در گروههای صنعتی متعلق به گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» با 12.6  درصد از کل سرمایه گذاری اختصاص داشته است.

از سوی دیگر آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان‌دهنده گرایش سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید در مدت زمان مورد بررسی است و با توجه به این آمار می‌توان گفت، صف دریافت مجوز و سرمایه‌گذاری صنعتی جدید در این دوره طولانی بوده و سرمایه‌گذاران متقاضی سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید بوده اند.

صنایع جذاب برای سرمایه گذاران

ارزیابی داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی روند صدور جواز صنعتی رشد 45 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. با توجه به داده های اعلام شده می توان گفت بالاترین رشد درخواست جواز صنعتی به لحاظ تعداد به گروههای « ابزارپزشکی-اپتیکی-دقیق- ساعت»،  «سایر تجهیزات حمل و نقل»، «دباغی- چرم- کیف-چمدان- کفش» و «سایر محصولات کانی غیرفلزی» و «مبلمان سایر مصنوعات» رسیده است.

از نکات قابل توجه در روند جواز دهی در مدت زمان مورد بررسی می توان به رشد 238 درصدی صدور جواز صنعتی برای گروه « ابزارپزشکی-اپتیکی-دقیق- ساعت» اشاره کرد. مجموع مجوزهای صادره برای این گروه در مدت زمان مورد بررسی 906 فقره بوده است.

براساس آمار اعلام شده پس از گروه « ابزارپزشکی-اپتیکی-دقیق- ساعت» بالاترین رشد درخواست نسبت به سال گذشته به گروه «رادیو تلوزیون وسایل ارتباط» با رشد 136.8 درصدی رسید و پس از آن گروه «دباغی- چرم- کیف-چمدان- کفش» با رشد 113.3 درصدی درجایگاه بعدی قرار گرفت.

استان های پیشتاز در اخذ جواز

اما با توجه به داده های اعلام شده کدام استان ها در مدت زمان مورد بررسی عملکرد بهتری در جذب سرمایه داشته اند.

داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت بیانگر آن است که استان های «خراسان رضوی»، «یزد»، «تهران»، «فارس» و«آذربایجان شرقی» به لحاظ تعداد بالاترین درخواست مجوز سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده اند.

براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع دو هزار 154 فقره جواز تاسیس برای استان «خراسان رضوی» صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 70.4 درصدی داشته است.

جواز تاسیس صادره برای «استان یزد» نیز برابر با دو هزار و 62 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 26.9 درصدی داشته است. مجوزهای صادره برای استان «تهران» نیز برابر با هزار و 398 بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 144.8 رشد داشته است.

سهم استان «فارس» نیز از جوازهای تاسیس صنعتی برابر با هزار 398 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 54.8 درصدی را ثبت کرده است.

جواز تاسیس صادره برای «آذربایجان شرقی» نیز هزار و 157 مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشذی 25.5 درصدی را تجربه کرده است.

تاسیس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید