گزارش «اقتصادنیوز» از شامخ بخش صنعت

آژیرخطر مدیران خرید برای آینده بنگاه‌های صنعتی

کدخبر: ۴۸۷۷۸۰
اقتصادنیوز: ارزیابی شاخص مدیران خرید در بخش صنعت در اسفند 1400 هر چند نشان از بهبود این شاخص نسبت به ماه قبل دارد؛‌ اما در این شاخص نیز نگرانی های نسبت به آینده دیده می شود.
آژیرخطر مدیران خرید برای آینده بنگاه‌های صنعتی

به گزارش اقتصادنیوز ؛ بر اساس داده‌های به‌دست ‌آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در اسفندماه عدد ۵۶,۴۳ به‌دست ‌آمده است که تقریبا مشابه اسفند سال قبل بوده است. بهبود این شاخص در اسفندماه در حالی ثبت شده که پیش بینی بنگاههای اقتصادی برای شاخص انتظارات تولید برای ماه آینده (۳۴,۸۰) به دست آمده است که این عدد از نگرانی رو به آینده این بخش حکایت دارد.  

در اسفندماه در میان مؤلفه‌های اصلی، فقط شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی عدد زیر ۵۰ را به ثبت رسانده است. همچنین صنایع لاستیک و پلاستیک کمترین و چوب، کاغذ و مبلمان بیشترین عدد شاخص کل را به ثبت رسانده‌اند.

در جریان استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت توسعه در حرکت است. اما اگر هر رقمی کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است. با این شرایط می توان گفت در بهمن ماه ماه شامخ کل اقتصاد ایران توانسته از مرز رکود عبور کند.

روند صنعت

جزئیات شامخ صنعت در اسفند 1400

براساس داده های به دست آمده از بنگاههای بخش صنعت، شاخص مدیران صنعت مقدار تولید محصولات بخش صنعت در اسفندماه عدد (56.79) بوده که طی ۳ ماه اخیر به بیشترین مقدار خود رسید و تقریباً مشابه اسفند سال قبل بوده است.

ارزیابی های صورت گرفته همچنین نشان دهنده آن است که شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در اسفندماه (59.92) نسبت به ماه قبل افزایش داشته و به بیشترین مقدار ۱۰ ماهه خود رسیده است، اگرچه این شاخص نسبت به اسفند ۱۳۹۹ عدد کمتری داشته است. به عقیده فعالان اقتصادی فشاری تورمی در بازار و بلاتکلیفی سیاست بین‌المللی باعث شده تا طرف تقاضا به میزان مورد انتظار تقاضای خرید نداشته نباشد. شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان یکی از شاخص های مهم در بخش تولید محسوب می شود و این شاخص می تواند بر روند تولید اثرگذار باشد.

از سوی دیگر  رصد صورت گرفته نشان دهنده آن است، شاخص موجودی مواد اولیه در اسفندماه (51.60) به بیشترین مقدار ۳ ماهه اخیر رسیده است. اندکی ثبات در نرخ ارز باعث شده تا صنایع راحت‌تر بتوانند مواد اولیه موردنیاز خود را تأمین کنند. این شاخص نیز یکی از شاخص های اثرگذار در تولید محسوب می شود و می تواند بر قیمت و رشد تولید اثرگذار باشد.

اما در میان شاخص های ارزیابی شده، شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی (46.61) طی ۲۳ ماه اخیر به یکی از کمترین مقادیر خود رسیده است. به عقیده فعالان اقتصادی بخش صنعت، از یک‌سو بخشی از این کاهش شاخص ناشی از افزایش شدید هزینه نهاده‌های تولید و کاهش نیروی انسانی برای جبران هزینه‌ها و از سوی دیگر بخش دیگری از آن به دلیل عدم تمایل نیروی کار به اشتغال در خطوط تولید است که باعث کاهش این شاخص هم از طرف کارفرما و هم نیروی کار شده است.

ارزیابی های صورت گرفته همچنین از رشد شاخص میزان صادرات کالا حکایت دارد. عدد به دست آمده برای این شاخص (۵۳,۰۲) بوده که به بیشترین مقدار طی ۳ ماه اخیر رسیده است، شاخص صادرات صنایع غذایی بیشترین مقدار را در میان صنایع مختلف در اسفندماه داشته است.

همچنین در میان شاخص های ارزیای شده نیز، شاخص موجودی محصول نهایی در انبار (42.51) کاهش داشته است. از یک‌سو رشد بیشتر شاخص میزان فروش (۵۹.۶۹) نسبت به شاخص تولید (۵۶.۷۹) و از سوی دیگر افزایش در میزان تقاضا در کاهش موجودی محصول نهایی در انبار مؤثر بوده است.

شاخص میزان فروش محصولات (۵۹,۶۹) طی ۱۰ ماه اخیر به بیشترین میزان خود رسیده است، با این حال در مقایسه با اسفند ۱۳۹۹ مقدار کمتر را ثبت کرذه است. فعالان اقتصادی کاهش قدرت خرید و تقاضا و سردرگمی ناشی از تصمیمات بین‌المللی را دلیل کمتر بودن تمایل به خرید مشتریان عنوان کرده‌اند.

اما آنچه بر بنگاههای تولیدی نگران کننده است به پیش بینی انتظارات تولید باز می گردد. براساس ارزیابی صورت گرفته شاخص انتظارات تولید در ماه آینده (۳۴,۸۰) بوده است که انتظار منفی فعالان را به کاهش در تولید فروردین نشان می‌دهد. علاوه بر تعطیلات فروردین مصادف شدن با ماه مبارک رمضان و بلاتکلیفی در روابط خارجی در تشدید آن مؤثر بوده است. تقریباً فعالان اقتصادی در همه رشته فعالیت‌ها به‌جز صنایع کانی غیرفلزی و سایر صنایع، انتظارات منفی برای فروردین‌ماه دارند.

 

شامخ صنعت

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید