رصد بازار خودروهای داخلی

سنت شکنی بازار خودروهای داخلی در اسفند 99 + جدول قیمت‌ها

کدخبر: ۳۹۸۹۰۵
اقتصادنیوز: خودروهای داخلی هفته گذشته با افت یک تا چهار میلیون تومانی در بازار عرضه شدند.
سنت شکنی بازار خودروهای داخلی در اسفند 99 + جدول قیمت‌ها

به گزارش اقتصادنیوز ؛ این افت قیمت طی سه هفته اخیر نیز در بازار خودرو حاکم بود، بطوریکه در این مدت خودروهای داخلی یا افت قیمت داشتند و یا اینکه سطوح قیمتی خود را حفظ کرده و بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند. 

روند بازارخودروهای داخلی در آخرین روزهای سال 99 ، خلاف سنت هرساله این بازار است، چرا که همه ساله در دو ماه پایانی سال و با افزایش تقاضا به دلیل افزایش سفر در تعطیلات نوروز، بازار خودرو شاهد رشد قیمت بوده، بطوریکه این روند به سنتی هر ساله بدل شده بود، اما در سال جاری این سنت شکسته شد و در روزهای آخر سال نه تنها شاهد رشد قیمت در بازار نیستیم بلکه بازار در برخی برندها با افت قیمت نیز مواجه بوده است.

براساس ارزیابی بازار بیشترین افت قیمت در هفته سوم اسفندماه به «تیبا صندوقدار» اختصاص داشته است، بطوریکه این خودرو با افتی 4 میلیونی با قیمتی در حدود 117 میلیون تومان نسبت به هفته قبل در بازار معامله شد. براساس ارزیابی بازار خانواده پراید نیز هفته سپری شده را با افت 2 میلیونی به پایان رساندند.  

اما فعالان بازار خودرو در خصوص روند معکوس بازار نسبت به سال قبل سه عامل را ذکر می کنند عواملی که موجب شده تا بازار خودرو در روزهای پایانی شکل نزولی به خود گیرد. عمده عاملی که می توان به آن اشاره کرد به سردرگمی خریداران در بازار باز می گردد، این سردرگمی باعث شده تا بسیاری از خریداران در حال حاضر دست از خرید بکشند.

دلایل افت قیمت در بازار

اما چه عواملی باعث شده تا بازار خودرو شکل صعودی به خود بگیرد؛ فعالان بازار خودرو معتقدند عوامل مختلفی می توانند به بازار خودرو سمت و سو دهد، در این خصوص می توان به سه عامل اشاره کرد:

1- صدور فاکتور برای برخی خودروها با مدل 1400 یکی از دلایلی است که موجب شده تا خریداران تا رسیدن این خودروها (پلاک شدن آنها) به بازار از خرید دست نگهدارند.

2-یکی دیگر از دلایلی که فعالان بازار خودرو به آن اشاره می کنند به کاهش سفرهای نوروزی در سال جاری باز می گردد؛ به گفته فعالان این بازار دلیل اعمال برخی محدودیت های کرونایی موجب شده تا تقاضا در بازار کاهش یابد به همین دلیل درحال حاضر بازار خودرو علاوه بر افت قیمت روند آرامی را در پیش گرفته است.  

3-از دیگر مسائلی که فعالان بازار خودرو رسیدن بازار به ثبات را به آن نسبت می دهنده می توان به اخبار سیاسی اشاره کرد، عاملی که خوش بینی در بازار را به همراه داشته و موجب شده تا بسیاری از خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت فعلا دست از خرید بکشند. 

به این عوامل می توان نوسان در بازار ارز بخصوص بازار دلار را نیز اضافه کرد، عاملی که چندی است بازار خودرو را با نوسانات خود دستخوش تغییر کرده است.

قیمت پراید در بازار خودرو

 خانواده پراید این هفته روند نزولی پیش گرفت. براساس ارزیابی بازار، پراید 131 در هفته سپری شده در محدوده قیمتی 107 میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به هفته قبل افت 2 میلیونی داشت.پراید 111 نیز با افت 2 میلیون تومانی در بازار با قیمت 126 میلیون تومان معامله شد.

پراید 22

قیمت محصولات پژو در بازار

در میان محصولات ایران خودرو نیز خانواده پژو 206 این هفته بدون تغییر قیمت در بازار معامله شدند.  براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی 206 تیپ 2 همانند هفته گذشته در بازار با قیمت 185 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از سوی دیگر تیپ 5 این خودرو نیز در هفته سپری شده با قیمت 248 میلیون تومان در بازار معامله شد. همچنین با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، این خودرو در بازار در محدوده قیمتی 234 میلیون تومان قیمت خورد.

پژو 22

قیمت خانواده سمند در بازار

براساس ارزیابی های صورت گرفته سمند LX  و «سمند lx با موتورEF7 » هر دو در هفته سپری شده از افت قیمت بی نصیب نبودند و  هرکدام با افت یک میلیون تومانی قیمت نسبت به هفته قبل در بازار با قیمت 175 و 198 میلیون تومان  قیمت خوردند.

«سمندسورن» هم 238 میلیون تومان در بازار معامله شدند و با این شرایط هفته گذشته را بدون تغییر قیمت به پایان رساند.

سمند 22

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو این هفته را با قیمت 117 میلیون تومان در بازار معامله شد و نسبت به هفته گذشته افت قیمت چهار میلونی را ثبت کرد. این خودرو این هفته رکورد دار افت قیمت در بازار بوده است. قیمت «تیبا2» معمولی در بازار 128 میلیون تومان قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته بدون تغییر بوده است.

 اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است با افت یک میلیون تومانی و با قیمت 134 میلیون تومان در بازار معامله شد.

تیبا 22

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید