رصد بازار خودروهای داخلی در هفته آخر اسفند ماه 99

پرونده خودروهای داخلی 99 بسته شد + جدول قیمت

کدخبر: ۴۰۰۴۱۷
اقتصادنیوز: خودروهای داخلی پرطرفدار داخلی سال 99 را با رکود با پایان رساندند، تا عجیب ترین سال برای این این بازار پرطرفدار رقم زده شود.
پرونده خودروهای داخلی 99 بسته شد + جدول قیمت

به گزارش اقتصادنیوز ، خودروهای داخلی آخرین در آخرین هفته سال 99 هم طعم افت قیمت را چیدند و هم رشد را چید، خودروهای داخلی هفته گذشته را با رشد دو میلیون تومانی و افت یک میلیون تومانی به پایان رساندند.

پرونده بازارخودروهای داخلی در آخرین روزهای سال 99 خلاف سنت هرساله این بازار بسته شد؛ چرا که همه ساله در دو ماه پایانی سال و با افزایش تقاضا به دلیل افزایش سفر در تعطیلات نوروز، بازار خودرو شاهد رشد قیمت بوده، بطوریکه این روند به سنتی هر ساله بدل شده بود، اما در سال جاری این سنت شکسته شد و بازار با رکود روبرو شد. شیوع ویروس کرونا یکی از دلایلی است که بازار خودرو در سال جاری تحت تاثیر آن قرار گرفته است.

براساس ارزیابی بازار بیشترین افت قیمت در آخرین هفته اسفند ماه به «پراید 111 » اختصاص داشته است، بطوریکه این خودرو با افتی یک میلیونی و با قیمتی در حدود  125 میلیون تومان نسبت به هفته قبل در بازار معامله شد. براساس ارزیابی بازار «پژو 206 صندوقدار» نیز هفته سپری شده رشدی 2 میلیون تومانی داشته است.

مقایسه هفته جاری بازار خودرو با هفته قبل نشان می دهد که بازار در آخرین روزهای اسفند ماه کمی تکان خورد و رشد کرده، اما این رشد را شاید بتوان بیشتر به اصلاح قیمت در بازار نسبت داد.

اما فعالان بازار خودرو در خصوص روند معکوس بازار نسبت به سال قبل عوامل محتلفی را ذکر می کنند عواملی که موجب شده تا بازار خودرو در روزهای پایانی سال را با رکود سپری کند. عمده عاملی که می توان به آن اشاره کرد به سردرگمی خریداران در بازار باز می گردد، این سردرگمی باعث شده تا بسیاری از خریداران در حال حاضر دست از خرید بکشند.

دلایل افت قیمت در بازار

کاهش سفرهای نوروزی از جمله دلایلی است که فعالان بازار خودرو به آن اشاره می کنند. به گفته فعالان این بازار اعمال برخی محدودیت های کرونایی موجب شده تا تقاضا در بازار کاهش یابد به همین دلیل شاهد رکود در بازار خودروهای پرطرفدار داخلی بودیم.

ورود خودروهای مدل 1400 به بازار یکی دیگر از دلایلی است که موجب شد تا بازار خودروهای مدل 99 در بازار آرام گیرد، این در حالی است که خودروهای مدل 1400 نیامده رشد قیمت در بازار را تجربه کردند.

به عوامل مذکور می توان نوسان در بازار ارز بخصوص بازار دلار را نیز اضافه کرد، عاملی که چندی است بازار خودرو را با نوسانات خود دستخوش تغییر کرده است و موجب شده تا بازار با رکود سال 99 را به پایان رساند.

 

قیمت پراید در بازار خودرو

رصد بازار خودروهای داخلی نشان دهنده آن است که خانواده پراید این هفته هم رشد قیمت داشته اند و هم روند نزولی را تجربه کردند. براساس ارزیابی بازار، پراید 131 در هفته سپری شده در محدوده قیمتی 107 میلیون و 500 هزار تومان قیمت خورد و نسبت به هفته قبل رشد 0.4 درصدی را تجربه کرد. پراید 111 نیز با افت یک میلیون تومانی در بازار با قیمت 125 میلیون تومان معامله شد با افت 0.7 درصدی روبرو شد.

4.4

قیمت محصولات پژو در بازار

در میان محصولات ایران خودرو نیز خانواده پژو 206 این هفته با رشد قیمت 500 هزار تا دو میلیون تومان در بازار داشت. براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی 206 تیپ 2 همانند هفته گذشته در بازار با قیمت 186 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از سوی دیگر تیپ 5 این خودرو نیز در هفته سپری شده با قیمت 250 میلیون تومان در بازار معامله شد. همچنین ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند در بازار در محدوده قیمتی 239 میلیون تومان عرضه شده است.

1.1

قیمت خانواده سمند در بازار

براساس ارزیابی های صورت گرفته سمند LX  و «سمند lx با موتورEF7 » نیز هر دو در هفته سپری شده بدون تغییر قیمت نسبت به هفته گذشته معامله شدند، در این مدت سمند LX با قیمت 175 میلیون تومان و سمند lx با موتورEF7موتور EF7 نیز با قیمت 198 میلیون تومان  در بازار خرید و فروش شدند.

«سمندسورن» هم آخرین هفته سال با یک میلیون تومان رشد و با قیمت 239 میلیون تومان در بازار معامله شد.

2.2

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو این هفته بدون تغییر و با قیمت 117 میلیون تومان در بازار معامله شد. قیمت «تیبا2» معمولی نیز در بازار 128 و 500 هزار تومان در بازار خرید و فروش شد و رشد 500 هزار تومانی را تجربه کرد.

 اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است با رشد یک میلیون تومانی و با قیمت 135 میلیون تومان در بازار معامله شد.

3.3

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید