رصد بازار خودروهای داخلی؛

سنگینی سایه واردات و برجام بر بازار خودرو +جدول

کدخبر: ۵۱۷۳۴۹
اقتصادنیوز: بالاخره پس از چند ماه کش و قوس آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد. بازار خودرو در اولین هفته شهریور ماه چشم انتظارآیین نامه واردات خودرو بود و این امر موجب شد تا بازار این هفته را با نوسان اندک به پایان رساند. اما با ابلاغ آیین نامه احتمالا هفته آینده بازار خودرو با تغییرات قیمتی متعددی روبرو خواهد بود.
سنگینی سایه واردات و برجام بر بازار خودرو +جدول

به گزارش اقتصادنیوز ؛ بازار در هفته سپری شده هر چند چشم انتظار آیین نامه واردات خودرو بود، اما با رسیدن پاسخ اروپا به بسته پیشنهادی برجام و انتظار برای جواب ایران به این بسته موجب شد تا بازار در هفته سپری شده نیم نگاهی نیز به اخبار سیاسی داشته باشد. با این شرایط می توان گفت بازار خودرو هفته مذکور را در حالت انتظار به پایان رساند و حال باید منتظر اثر این اخبار در هفته های آینده در این بازار بود. 

با توجه به اینکه آیین نامه واردات خودرو امروز منتشر شده آنچه مسلم است اثر این آیین نامه در روزهای آینده مشخص خواهد شد. با این حال اخباری که در خصوص این آیین نامه در هفته جاری به گوش می رسید کافی بود تا بازار خودرو تا حدودی آرام شود.    

در آیین نامه واردات خودرو که امروز ابلاغ شد 9 پیش شرط در نظر گرفته شده و تمرکز اصلی بر ورود خودروهای با قیمت زیر 20 هزار یورو و ممنوعیت ورود خودروهای لوکس به بازار است. یکی دیگر از شروطی که در این میان جلب توجه می کند عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا است؛ پیش شرطی که فعالان بازار خودرو به آن به دیده تردید می نگرند. 

نوسان قیمت در بازار

ارزیابی بازار نشان دهنده آن است که در هفته سپری شده «شاهین»، «دنا پلاس توربو اتومات» و «پژو 207 سقف شیشه ای» در بازار رشد یک تا سه میلیون تومانی در بازار داشته اند و سایر محصولات ارزیابی شده یا با افت قیمت در بازار عرضه شده اند و یا نسبت به هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته اند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

ارزیابی بازار نشان دهنده آن است که این هفته خانواده کوییک با افت 1.5 تا یک میلیون تومان در بازار عرضه شدند. با این شرایط «کوییکR  » در بازار 203 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاری شد و افتی 1.5 میلونی را تجربه کرد و «کوییک معمولی» هم در بازار افتی یک میلیونی داشت و 199 میلیون تومان قیمت خورد.  اما «شاهین» این هفته رشد قیمت در بازار داشت و 363 میلیون تومان دست به دست شد و رشدی سه میلیونی را نسبت به هفته گذشته ثبت کرد.

شاهین 4

 قیمت تیبا در بازار خودرو

از سوی دیگر رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است این هفته «تیبا صندوقدار» تغییر قیمت در بازار نداشت و میلیونی در بازار داشت و 198 میلیونی شد، اما «تیبا 2 معمولی» هم با افت دو میلیونی در بازار 202 میلیون تومان دست به دست شد. «ساینا» دیگر محصول گروه خودروسازی سایپا این هفته با افت یک میلیونی در بازار 200 میلیون تومان به فروش رفت.

تیبا 4

قیمت محصولات پژو در بازار

اما وضعیت 207ها در هفته ای که گذشت چگونه بود؟ ارزیابی بازار نشان دهنده آن است که در این هفته «پژو 207 دنده ای» در بازار تغییر قیمت نداشت و 392 میلیون تومان از سوی فعالان بازار قیمت داده شد و تغییر قیمتی در بازار نداشت و «پژو 207 سقف شیشه ای» هم  رشد یک میلیونی در بازار 402 میلیون تومان قیمت خورد.

پژو 4

قیمت خانواده سمند در بازار

اما خانواده سمند این هفته در بازار هم بدون تغییر و هم افت 2 تا یک میلیون تومانی در بازار  عرضه شد. براساس ارزیابی بازار «سمندLX  » در بازار بدون تغییر 305 میلیون تومان قیمت خورد،  «سمند LX با موتورEF7 » هم این هفته افت 2 میلیونی قیمت را ثبت کرد و 343 میلیون تومان در بازار دست به دست شد، «سمند سورن پلاس» هم این هفته افت یک میلیونی داشت و در بازار 335 میلیون قیمت خورد.

سمند 4

قیمت سایر پرطرفدارها

در میان سایر خودروهای پرطرفدار بازار هم «دنا پلاس توربو اتومات» این هفته با رشد 2 میلیونی در بازار 505 میلیون تومان دست به دست شد. «دنا معمولی» هم ثبات قیمت داشت و در بازار  392 میلیون تومان قیمت گذاری شد و تغییر قیمت نداشت. «رانا پلاس» یکی دیگر از خودروهای پرطرفدار بازار نیز این هفته بدون تغییر در بازار 300 میلیون تومان دست به دست شد.

دنا 4

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید