رأی گیری مخفی است

کدخدایی: نمی دانم چند نفر تایید صلاحیت شده اند

کدخبر: ۴۱۴۱۸۲
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هیچ‌کدام از اخبار منتشره درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، صحت ندارد، گفت: شیوه رای گیری در شورای نگهبان مخفی و کتبی است.
کدخدایی: نمی دانم چند نفر تایید صلاحیت شده اند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از میزان، عباسعلی کدخدایی در برنامه زنده شبکه یک سیما با بیان اینکه، استفاده حداکثری از ۵ روز دوم برای بررسی صلاحیت‌ها، بستگی دارد که چقدر کار پیش برود، گفت: احتمال اینکه زودتر از پایان ۵ روز دوم، اسامی نهایی کاندیداها را اعلام کنیم، وجود دارد؛ هر وقت به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: هیچ‌کدام از اخبار منتشره درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، صحت ندارد.

وی افزود: خود من هم هنوز نمی‌دانم چه تعداد از داوطلبان ریاست‌جمهوری، صلاحیت‌شان احراز می‌شود.

کدخدایی گفت: شیوه رای گیری در شورای نگهبان مخفی و کتبی است؛ برای هر داوطلب، از ۱۲ نفر باید ۷ نفر رای مثبت بدهند تا صلاحیت فرد، احراز شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: احتمال اینکه بتوانیم تعیین کنیم که چند نفر تاییدصلاحیت می‌شود هم برای ما وجود ندارد.

وی تاکید کرد: حتی نمی‌توان درباره تعداد کاندیداهای نهایی حدس هم زد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اگر کسی به قانون اساسی وفاداری ندارد، طبیعتا نمی‌تواند رئیس جمهور شود.

کدخدایی ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد پاسدار قانون اساسی شود، باید به آن ملتزم باشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره رجل بودن بانوان نیز گفت: قانون منعی برای ثبت نام ندارد و بانوان گرامی هم می‌توانند ثبت نام کنند و طبیعتا شرایط‌شان بررسی می‌شود.

وی گفت: درباره داوطلبان باید دلایل مثبته‌ای داشته باشیم تا بتوانیم داوطلبان را تاییدصلاحیت کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه قانون گذار شورای نگهبان را مکلف کرده که در هر دوره‌ای افراد را بررسی کند، گفت: حتی رییس جمهور یا نماینده مجلسی که یک دور حضور داشته، برای دور بعد دوباره بررسی صلاحیت می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: وظیفه شورای نگهبان رعایت قانون است، تشخیص مصلحت برعهده شورای نگهبان نیست.

کدخدایی گفت: شورای نگهبان درباره توصیه‌ها گوشه شنوایی ندارد و به توصیه‌ها ترتیب اثر نمی‌دهد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود:: کسی که به او نامزد پوششی می‌گویند ولی از نظر داشتن شرایط قانونی، شرایط را داراست، از نظر حقوقی قانون منعی برای او نگذاشته و چیزی تعیین نکرده و در واقع منعی برای کاندیداهای پوششی (آنهایی که شرایط قانونی را دارند) در قانون وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در انتخابات ریاست جمهوری ردصلاحیت نداریم، بلکه می‌گوییم شرایط را در فلان فرد احراز کردیم و در فرد دیگری این شرایط را احراز نکردیم.

وی با بیان اینکه اگر کسی درباره عدم‌احرازش مراجعه کند، دلایل عدم احراز صلاحیتش را به او اعلام خواهیم کرد، ادامه داد: تا روز قبل از برگزاری انتخابات اگر اسناد یا مدارکی به دست‌مان برسد که تعیین کننده باشد، آن مدارک را بررسی می‌کنیم.

کدخدایی افزود: اگر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ما اعلام کند که مثلا فلان کاندیدا، منافع ملی را رعایت نکرده و یا تعرضی به منافع ملی کرده، مجددا صلاحیت آن کاندیدا را بررسی می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: قطعا تا زمانی که ما وارد چرخه روز انتخابات نشدیم، مراجع رسمی گزارشی رسمی به ما بدهند، امکان ورود و بررسی داریم ولی بعد از روز انتخابات، نمی‌توانیم.

وی گفت: امروز یکی از نامزدها که احساس می‌کرد حرف‌هایی درباره او مطرح است، گزارش مفصلی درباره فعالیت‌های دوره وزارتش داد و ما هم گزارش او را در صحن شورای نگهبان قرائت کردیم.

کدخدایی تاکید کرد: شورای نگهبان، ابدا اعمال سلیقه نمی‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: خیلی از داوطلبان یرنامه‌های خود را به شورای نگهبان داده‌اند و این برنامه‌ها در اختیار اعضای محترم شورای نگهبان گذاشته شد و اتفاقا اثر هم داشته است.

کدخدایی با بیان اینکه، تا چند روز دیگر اسامی کاندیداهای نهایی اعلام می شود و وارد فضای تبلیغات می شویم، گفت:  کاندیداها از سخنان فریبنده و وعده‌های خلاف پرهیز کنند.

وی افزود: کشورمان مشکلات متعددی دارد که با تلاش جوانان حل خواهد شد، کسانی که وارد گردونه می‌شوند، آنچه را که می‌توانند حل کنند، به نردم اعلام کنند و صادق باشند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما قول داده ایم که هم سلامت انتخابات و هم سلامت مردم را تضمین کنیم و مردم با توجه به تدابیری که اندیشیده شده، با خیال راحت در روز انتخابات پای صندوق‌ها حاضر شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید