نیم قرن با اقتصاد ایران در 29 مرداد

توافق تهران – کابل برای سرازیری آب هیرمند به ایران

کدخبر: ۴۳۴۴۴۵
برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند در دیدار سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حامد کرزای، رئیس دولت انتقالی افغانستان در کابل، طرفین درباره باز شدن آب رودخانه هیرمند به سوی ایران به توافق رسیدند.
توافق تهران – کابل برای سرازیری آب هیرمند به ایران

به گزارش اقتصاد نیوز،ماشین زمان امروز در 29 مرداد وقایع سال های 1351 تا 1391 را بررسی کرده است. در این گزارش که در قالب نیم قرن با اقتصاد ایران است این روز در یک برش 10 ساله مرور شده و وقایع مهم اقتصادی بازنشر می شود.

 

29 مرداد 1351

مذاکرات اوپک و کمپانی‌ها به توافق نزدیک شد

جلسه سه ساعته بین عربستان سعودی و نمایندگان کمپانی‌های نفتی خارجی در بیروت پایان یافت.

ناظران امور نفتی اظهار کردند که گفتگوهای کوتاه‌مدت دیروز درخواست‌های مشارکت بیشتر کشورهای تولیدکننده نفت منطقه خلیج فارس از کمپانی‌ها مطرح شد.

مذاکرات سه ساعته بسیار حساس تلقی شد و در محافل اقتصادی خوش‌بینی آمیخته به احتیاط پدید آورد.

شیخ احمد زکی‌یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی گفت که احساس نزدیک بودن توافق بین ما و نمایندگان کمپانی‌های نفتی غربی پدید آمده است.

مذاکرات میان کشورهای تولیدکننده و کمپانی‌های نفتی از فوریه گذشته در پایتخت‌های مختلف ادامه یافت و مذاکرات خارجی بین کمپانی‌های معظم نفتی و شیخ یمانی که علاوه‌بر نمایندگی کشور خود نمایندگی ابوظبی، عراق، کویت و قطر را نیز عهده‌دار است، ادامه می‌یابد.

پنج کشور یادشده خواستار حداقل 15 درصد و حداکثر 20 درصد مشارکت در امتیازات کمپانی‌های عامل در نفت مناطق هستند.

 

ایران و ژاپن یک شرکت مختلط تاسیس می‌کنند

روزنامه آساهی شیمبون گزارش داد که دولت ایران موافقت کرده است از سال 1976 سالانه 4 میلیون تن گاز مایع به ژاپن بفروشد. مدت این قرارداد 20 سال است.

این روزنامه از قول مقامات آگاه نوشته است که هیات ژاپنی در تهران موافقت کرده است که هزینه اجرای یک پروژه پتروشیمی 600 میلیون دلاری را برای ایران تامین کند.

بنا به گزارش این روزنامه شرکت ملی گاز ایران و کمپانی ژاپنی طرف قرارداد موافقت خود را برای ایجاد یک شرکت مختلط با سرمایه 44 میلیون دلار که سهام آن به‌طور مساوی بین صاحبان ایرانی و ژاپنی تقسیم خواهد شد، اعلام کرده است.

 

29 مرداد 1381

زمان نام‌نویسی تلفن همراه اعلام شد

مرحله جدید نام‌نویسی «تلفن همراه» در سراسر کشور، هفته پایانی شهریورماه آغاز می‌شود و در این مرحله از توسعه شبکه، تمامی شهرهای کشور زیر پوشش امواج تلفن همراه قرار خواهد گرفت.

دکتر سیداحمد معتمدی، وزیر پست و تلگراف و تلفن اعلام کرد: پیش از این برای پوشش شهرها حدنصابی از میزان خرید تلفن همراه وجود داشت که این قید برداشته شده و در شهرهای مختلف با هر تعداد داوطلب، نام‌نویسی و گسترش پوشش شبکه تلفن همراه انجام خواهد شد و محدودیتی ندارد.

وی درباره بهینه‌سازی کیفیت ارتباط تلفن‌های همراه که به‌ویژه در شهر بزرگ تهران دارای اشکال است، ضمن پوزش از مردم، توضیح داد: خوشبختانه مشاور خارجی براساس برنامه زمان‌بندی کار کرده، به‌گونه‌ای که شاخص‌های کیفی و فنی شبکه روند مثبت دارد. ازجمله اینکه بدون افزایش سیم‌کارت جدید، در زمان اوج مکالمه تلفن همراه، میزان تماس مشترکان از 850 هزار به حدود یک میلیون تماس افزایش داشته است.

معتمدی با بیان اینکه در این دوره از ثبت‌نام تلفن همراه افزایش قیمت وجود نخواهد داشت، گفت: پیشنهاد کاهش قیمت ازسوی این وزارتخانه برای سازمان مدیریت و شورای اقتصاد ارسال شده و قیمت نهایی پس از تصویب تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد.

download

مذاکرات تهران – کابل برای جریان یافتن آب هیرمند به سوی ایران

رضا اردکانیان، معاون وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با دکتر عبدالله عبدالله، ویر امور خارجه افغانستان در کابل دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

نوری، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه افغانستان گف: دکتر عبدالله در این دیدار از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در بازسازی افغانستان قدردانی کرد.

اردکانیان نیز ضمن اشاره به مناسبات سنتی ایران و افغانستان، آمادگی هرچه بیشتر ایران برای کمک به بازسازی ویرانی‌های ناشی از 23 سال جنگ در افغانستان اعلام کرد.

در این دیدار همچنین موضوع باز شدن و جریان یافتن مجدد آب رودخانه هیرمند به سوی ایران مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

گزارش دیگری حاکی است، دولت افغانستان هیاتی را به ریاست «محمداکبر بارکزی» معاون وزارت آبیاری و منابع آب افغانستان موظف کرد تا موضوع آب رودخانه هیرمند را مورد بررسی دقیق قرار داده و گزارش کاملی را برای تصمیم‌گیری نهایی به حامد کرزای، رئیس دولت انتقالی ارائه دهد.

برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند در این دیدار سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حامد کرزای، رئیس دولت انتقالی افغانستان در کابل، طرفین درباره باز شدن آب رودخانه هیرمند به سوی ایران به توافق رسیدند.

گفته می‌شود اردکانیان و هیات همراه برای اجرایی کردن این توافق به کابل سفر کرده‌اند.قرار است یک هیات مشترک ایرانی – افغانی به منطقه جنب غرب افغانستان اعزام و موضوع را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید