نتایج شوکه کننده پژوهش جدید دانشمندان درباره انتقال کرونا! مراقب باشید!

کدخبر: ۴۴۵۰۸۵
یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد ویروس کرونا در پدیده‌ای عجیب درحال تکامل خود است تا از طریق هوا سریع‌تر و بیشتر منتقل شود.
نتایج شوکه کننده پژوهش جدید دانشمندان درباره انتقال کرونا! مراقب باشید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری، 2 مطالعه جدید روی ذرات هوا برد ویروس کرونا نشان می‌دهد انواع جدیدتر این ویروس مانند آلفا و دلتا از طریق هوا با سرعت بالاتری منتشر می‌شود و افراد بیشتری را نسبت به ویروس اصلی آلوده می‌کند. در این مطالعات توضیحی ارائه شده است که بر مبنای آن، ویروس در حال تکامل است تا به‌طور مؤثرتری از طریق هوا پخش شود.

به گزارش نیویورک تایمز، سال گذشته پی بردن به این نکته که انتشار ویروس کرونا در فضاهای سرپوشیده بیشتر است، سختگیری‌هایی در مورد ماسک زدن، فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه در فضاهای عمومی را به همراه داشت. همین مسئله باعث شده که پزشکان به کسانی که حتی 2 دوز واکسن زده‌اند هم توصیه کنند که به‌ویژه در اماکن سربسته همچنان از ماسک استفاده کنند.

تکامل ویروس برای انتشار بیشتر

اکنون اکثر محققان معتقدند که ویروس کرونا بیشتر از طریق قطرات بزرگ که به سرعت به زمین می‌افتند و قطرات بسیار کوچک‌تر، به نام آئروسل، منتقل می‌شود که می‌تواند در فواصل طولانی‌تری شناور شده و مستقیما در ریه‌ها، جایی که ویروس بیشترین آسیب را به آنجا می‌زند، مستقر شود. مطالعات جدید این دیدگاه را به‌طور اساسی تغییر نمی‌دهد. اما یافته‌ها، نیاز به استفاده از ماسک‌های بهتر در برخی شرایط را لازم می‌داند.

وینسنت مانستر، ویروس شناس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، که یکی از این دو مطالعه جدید را رهبری می‌کند، می‌گوید: این یک سناریوی آخرالزمانی نیست. بلکه نشان‌دهنده تکامل ویروس برای انتقال کارآمدتر است، چیزی که همه ما انتظار آن را داشتیم و اکنون شاهد وقوع آن هستیم.

تیم دکتر مانستر نشان داد که آئروسل‌های کوچک مسافت طولانی‌تری را نسبت به قطرات بزرگ‌تر طی می‌کنند و نوع آلفا به‌احتمال زیاد باعث عفونت‌های جدید از طریق انتقال آئروسل می‌شود. در مطالعه دوم مشخص شد که افراد آلوده به آلفا حدود 43برابر بیشتر از افرادی که با انواع قدیمی آلوده شده‌اند، آئروسل‌های کوچک را بازدم کرده بودند.

لینسی مار، متخصص ویروس‌های هوابرد در ویرجینیا تک می‌گوید: این نتایج به ما نشان می‌دهد که ویروس در حال تکامل است تا در انتقال از طریق هوا کارآمدتر شود. گونه دلتا این فرضیه را ثابت کرد.

قابلیت انتقال فوق‌العاده گونه‌های مختلف ویروس ممکن است به ترکیبی از عوامل بستگی داشته باشد. ثابت شده است که نوع آلفا 2برابر ویروس اصلی قابل انتقال است و نوع دلتا دارای جهش‌هایی است که مسری بودن آن را بیش از حد افزایش می‌دهد.

کارایی بالای انواع ماسک

با این حال همچنان ابزارهایی که در اختیار داریم به خوبی برای متوقف کردن گسترش ویروس کارایی دارند. براساس مطالعه افراد آلوده به‌گونه‌های مختلف ویروس که در مجله Clinical Infectious Diseases منتشر شد، حتی ماسک‌های پارچه‌ای و ماسک‌های جراحی نیز نیمی از آئروسل‌های حاوی ویروس را مسدود می‌کنند. دون میلتون، متخصص ویروس‌های هوابرد در دانشگاه مریلند، معتقد است حداقل در برخی از فضاهای شلوغ، مردم باید از ماسک‌های مستحکم‌تری استفاده کنند. دکتر میلتون در مورد این ویروس می‌گوید: با توجه به اینکه ویروس کرونا به سمت تولید آئروسل بهتر پیشرفت می‌کند، پس ما به مهار بهتر و محافظت شخصی بهتر نیاز داریم. به مردم توصیه می‌کنیم که از ماسک‌های محکم‌تر استفاده کنند. یافته‌های جدید روی هم رفته اهمیت ماسک را برای افراد واکسینه شده، به‌ویژه در فضاهای شلوغ نشان می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید