فضاسازی رسانه ای در آستانه مذاکرات وین؛

انتقام ایران از اسرائیل به‌روایت نیویورک تایمز

کدخبر: ۴۵۵۷۲۵
نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شده است که مقامات می‌گویند حمله به این پایگاه آمریکایی «انتقام ایران از اسرائیل بود. بر اساس این گزارش، هشت مقام آمریکایی و اسرائیلی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود مدعی هستند که حمله اخیر به یک پایگاه نظامی آمریکایی در جنوب سوریه، انتقام نیابتی ایران برای حملات هوایی اسرائیل در سوریه بوده است.
انتقام ایران از اسرائیل به‌روایت نیویورک تایمز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هفته گذشته در یک کنفرانس خبری درباره حمله صورت گرفته به پایگاه آمریکایی التنف در سوریه گفت: «تعدادی از این موارد بوده است که بدون هیچ سند و مدرکی ایران را متهم کرده‌اند. کشورهایی که بدون دعوت از دولت مرکزی سوریه پایگاه‌های نظامی خود را در سوریه ایجاد کرده و به سیاست‌های تروریسم و   حمایت از کشورهای تروریستی ادامه می‌دهند، ریشه واقعی بی‌ثباتی در منطقه و سوریه هستند».

با این حال نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شده است که مقامات می‌گویند حمله به این پایگاه آمریکایی «انتقام ایران از اسرائیل بود. بر اساس این گزارش، هشت مقام آمریکایی و اسرائیلی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود مدعی هستند که حمله اخیر به یک پایگاه نظامی آمریکایی در جنوب سوریه، انتقام نیابتی ایران برای حملات هوایی اسرائیل در سوریه بوده است.

اریک اشمیت و رانن برگمن نویسندگان ارشد نیویورک‌تایمز مدعی هستند که این اقدام ادعایی نشان دهنده «تشدید جنگ سایه است که خطرات جدیدی را برای نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ایجاد می کند».

به ادعای این روزنامه پنج پهپاد  در 20 اکتبر به سوی پایگاه آمریکایی در التنف پرتاب شدند که فرماندهی مرکزی ایالات متحده آن را یک حمله "عمدی و هماهنگ" خواند. یک مقام ارشد ارتش ایالات متحده ادعا کرد که تنها دو مورد در اثر برخورد منفجر شدند، اما آنها با یاتاقان‌های توپ و ترکش‌هایی با "قصد آشکار کشتن" پر شده بودند. علیرغم این ادعا مقامات یادشده همچنین مدعی‌اند اکثر 200 سرباز آمریکایی مستقر در این پایگاه قبل از حمله و پس از دریافت هشدار توسط اطلاعات اسرائیل تخلیه شده بودند.

انتقام نیابتی ایران از اسرائیل

مقامات آمریکایی بدون ارائه مدرک مدعی‌اند که اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می دهد این اقدام از سوی نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه انجام شده است. آنها تمایلی به افشای جزئیات بیشتر درباره این حمله نداشتند و حتی سخنگوی پنتاگون از متهم کردن علنی ایران خودداری کرد.

نیویورک‌تایمز در ادامه آورده است که این پایگاه آمریکایی در جاده ای قرار دارد که به عنوان یک حلقه ارتباطی حیاتی برای نیروهای تحت حمایت ایرات در امتداد یک کریدور استراتژیک عمل می‌کند که تهران را از طریق عراق و سوریه به جنوب لبنان و مرز اسرائیل متصل کرده است.

منابع ادعایی نیویورک‌تایمز علاوه بر متهم کردن تهران و نیروهای متحد ایران، همچنین مدعی هستند که این اقدام انتقام تحرکات اخیر اسرائیل علیه متحدان ایران در سوریه بوده است.

نیویورک‌تایمز برای تصدیق مدعای خود به پست‌های یک کانال تلگرامی غیر رسمی استناد کرده و آن را وابسته به سپاه پاسداران معرفی کرده است. ظاهراً این کانال تلگرامی درباره حمله یاد شده نوشته است که این حمله «پاسخی به مجوز آمریکا برای حمله اسرائیل به نیروهای «مقاومت» در شرق سوریه است ... فرماندهان مقاومت به این نتیجه رسیدند که باید دندان مار را بکشند».

نیویورک‌تایمز در ادامه، تایم‌لاین اقدامات تحریک‌آمیز اخیر اسرائیل را ترسیم و ادعا می کند این اقدامات با پاسخ جبهه مقاومت که هم‌پیمانان تهران هستند روبرو شده، این روزنامه مدعی شده است: در 8 اکتبر، اسرائیل به سمت یک پایگاه هوایی در مرکز سوریه شلیک کرد که به ادعای دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، یک مقر نظامی هم‌پیمانان ایران بوده است. در 13 اکتبر، اسرائیل حملات هوایی را به اهدافی در نزدیکی شهرهای پالمیرا و حمص، در مرکز سوریه صورت داد و مقاومت وعده تلافی و انتقام‌جویی داد. همچنین در 16 اکتبر، یک تک تیرانداز اسرائیلی، میدحات صالح، یک مقام عالی رتبه سوری را ترور کرد که اطلاعات اسرائیل مدعی بود با ایران جهت ایجاد زیرساخت های نظامی در امتداد مرز همکاری می کرده است.

انتقام نیابتی ایران از اسرائیل

گفتنی است در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، فضاسازی‌های رسانه‌ای که می‌تواند به اختلاف‌های موجود دامن بزند، افزایش یافته است. همچنین امر مسبوق به سابقه‌ای است که در برهه‌های حساس دیپلماتیک که ایران و غرب در مسیر تعامل قرار می‌گیرند و هنگامی که احتمال حصول تفاهم میان طرفین جدی می‌شود، به همان نسبت اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل که بطور مشخص لا هدف برهم زدن روند تنش‌زدایی صورت می گیرند نیز گسترش می‌یابد.

بنابراین مهم است که تصمیم‌سازان کشور بر مبنای چنین تجاربی، بدون تأثیرپذیری از مانورهای رسانه‌ای و با آگاهی از نیات شوم اقدامات تحریک آمیز اسرائیل، این توطئه‌ها را ناکام بگذارند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید