خبر مهم دیپلمات اتحادیه اروپا/مذاکرات تمام شد

کدخبر: ۵۱۳۵۶۱
اقتصادنیوز: طبق خبری که خبرنگار پولیتکو به نقل از دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرده است، مذاکرات وین به اتمام رسیده است و طرفین این شهر را ترک خواهند کرد.
خبر مهم دیپلمات اتحادیه اروپا/مذاکرات تمام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شده که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین امروز تمام می‌شود. این مقام مدعی شده که متن توافق نهایی شده است.

با توجه به نوع اخباری که این روزها در حال مخابره شدن است احتمال می‌رود این مقام اروپایی «انریکه مورا»، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا باشد. رسانه‌های غربی هنوز اشاره‌ای به نام این مقام اروپایی نکرده‌اند.

جزییات روند مذاکرات وین از زبان مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای

خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم که اخبار مربوط به مذاکرات را رصد می‌کند در توییتر به نقل از «مقام ارشد یکی از سه کشور اروپایی» نوشت: «متنی که توسط هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا روی میز قرار گرفته منتهی الیه انعطاف‌پذیری همه ما ماست. این به منزله پایان تقریباً یک سال و نیم مذاکره است. اکنون زمان تصمیم‌های نهایی است.»

این در حالی است که یک مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۷ مرداد ماه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین ظرف چند ساعت آینده، گفت: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.»

روزنامه وال استریت ژورنال هم ساعاتی قبل‌تر در خبری مدعی شده بود که متن نهایی توافق در وین در چند ساعت آینده نهایی خواهد شد. 

خبرنگار خبرگزاری فارس دقایقی پیش با تأیید ادعاهای مطرح‌شده در رسانه‌های غربی گزارش داد دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها به اتمام رسیده و هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران ساعاتی دیگر به تهران باز خواهد گشت. (جزئیات بیشتر).

دور جدید مذاکرات از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در شهر وین آغاز شد. این دور از مذاکرات بعد از رایزنی‌های غیرمستقیم ایران و آمریکا در شهر دوحه برگزار می‌شد.

نشریه پولیتیکو هم در گزارشی درباره آخرین وضعیت مذاکرات نوشت: «مقام‌های غربی می‌گویند رایزنی بر سر مسائل فنی که در متن نهایی توزیع‌شده توسط جوزپ بورل باز بودند به پایان رسیده است.»

طبق ادعای این نشریه، پیش‌نویس نهایی که بر روی میز است به مشخص کردن گام‌هایی می‌پردازد که ایران و آمریکا بایستی برای ازسرگیری اجرای کامل برجام بردارند. اتحادیه اروپا امروز متن نهایی آماده شده را رسما تقدیم طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات خواهد کرد و از ایران و آمریکا خواهد خواست بر سر آن به توافق برسند.

مطابق این ادعا، چنانچه توافقی حاصل شود وزیران خارجه کشورها برای احیای کامل برجام به شهر وین بازخواهند گشت. یک مقام غربی به پولیتیکو گفت: «شانسی واقعی برای توافق وجود دارد اما همانند همیشه تردیدهایی هم وجود دارند.»

پولیتیکو نوشته در پنج روز گذشته مذاکره‌کنندگان به راه‌حل‌هایی برای برخی «سوالات فنی» دست یافته‌اند که در متن نهایی برای احیای برجام هنوز باز بودند.

یکی از این سوالات به جزئیات نصب مجدد  دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط می‌شود. ایران این دوربین‌ها را در ماه ژوئیه و بعد از تصویب یک قطعنامه ضد ایرانی توسط شورای حکام آژانس اتمی خاموش کرده بود.»

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید