تضمین‌های درخواستی اوکراین از روسیه منتشر شد/ مسکو: مقدمه جنگ جهانی سوم است

کدخبر: ۵۲۱۶۷۴
دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین پیشنویس تضمین‌های امنیتی درخواستی کی‌یف را منتشر کرد، سندی که برای روسیه یادآور ماده «امنیت جمعی» ناتوست و مدودف آن را زمینه‌ساز جنگ جهانی سوم می‌داند.
تضمین‌های درخواستی اوکراین از روسیه منتشر شد/ مسکو: مقدمه جنگ جهانی سوم است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین پیشنویس تضمین‌های امنیتی درخواستی کی‌یف را منتشر کرد، سندی که برای روسیه یادآور ماده «امنیت جمعی» ناتوست و مدودف آن را زمینه‌ساز جنگ جهانی سوم می‌داند.

این سند توسط روسای کارگروه تضمین‌های امنیتی بین‌المللی کی‌یف، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین و دبیرکل سابق ناتو ارائه شد.

بنابر گزارش تاس، متخصصان غربی هم در در میان کسانی هستند که در تدوین این پیشنویس همکاری کرده‌اند، از جمله سیاستمداران سابق و کنونی و همچنین دانشمندان. بر خلاف پیشنهادهای اولیه، این سند درباره وضعیت بی‌طرف کی‌یف یا حضور روسیه به عنوان یک تضمین‌کننده امنیت، حرفی به میان نیاورده است.

تضمین‌کننده‌ها

پیشنهاد شده که یک سند لازم‌الاجرای امنیتی میان اوکراین و کشورهای تضمین‌کننده امضا شود. یک گزینه جایگزین برای این سند، توافقات دوجانبه با هریک از این کشورهاست.

امضاکنندگان شامل آمریکا، استرالیا، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، لهستان، ترکیه، فرانسه، کشورهای اروپای شمالی، مرکزی و جنوبی و همچنین کشوهای حوزه بالتیک هستند. نام روسیه در میان امضاکنندگان احتمالی دیده نمی‌شود.

در این سند آمده است: تضمین‌های امنیتی مثبت خواهند بود. آن‌ها گستره‌ای از تعهدات را از سوی تضمین‌کننده‌ها و اوکراین مطرح می‌کنند. آن‌ها باید براساس توافقات دوجانبه، لازم‌الاجرا باشند، اما از طریق یک سند همکاری استراتژیک مشترک، در کنار هم قرار گیرند، سندی تحت عنوان «پیمان امنیتی کی‌یف». این پیمان یک گروه مرکزی از کشورهای متحد را در کنار اوکراین قرار می‌دهد. این می‌تواند شامل آمریکا، استرالیا، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، لهستان، ترکیه، فرانسه، کشورهای اروپای شمالی، مرکزی و جنوبی، کشورهای نوردیک همچنین کشوهای حوزه بالتیک باشد.

همچنین ممکن است توافقات مضاعفی به چهارچوب تضمین‌ها ضمیمه شود، مثلا توافق‌هایی درباره ارسال سامانه‌های پدافند موشکی و هوایی به اوکراین یا درباره امنیت منطقه‌ای دریای سیاه.

این سند خواسته اوکراین برای پیوستن به ناتو را محدود نمی‌کند.

اوکراین چه می‌خواهد؟

کی‌یف خواستار فهرستی از اقدامات زیرساختی، فنی، نظامی و اطلاعاتی تهیه شود، برخی از این اقدامات باید در صورت حمله یک کشور سوم به اوکراین، به سرعت توسط دیگر کشورها تامین شود.

در این سند مشترک، تضمین‌کننده‌ها باید ضمانت‌ کنند که در صورت حمله، تعهدات امنیتی گسترده‌ای را با استفاده از تمامی امکانات قدرت ملی و جمعی خود به کار گرفته و اقدامات لازم (برای دفاع از اوکراین) را انجام دهند، اقداماتی که شامل ابزارهای دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی است. این اقدامات به اوکراین کمک می‌کند تا از حق حاکمیت خود دفاع کرده و امنیت، برتری نظامی و توانایی دفاع از خود را تضمین کند.

اوکراین از متحدانش می‌خواهد که در بخش نظامی کی‌یف سرمایه‌گذاری کرده و تسلیحات و اطلاعات خود را با اوکراین به اشتراک بگذارند.

نیروهای مسلح اوکراین باید در رزمایش‌ها و تمرینات نظامی اتحادیه اروپا و ناتو شرکت کنند.

در این سند آمده است: بزرگترین تضمین امنیتی برای اوکراین، در توانایی‌اش برای دفع مهاجمان تحت ماده 51 منشور سازمان ملل نهفته است. کی‌یف برای این کار نیاز دارد که با دراختیار داشتن منابع کافی، نیرویی دفاعی بسازد که توانایی دفع حملات روسیه را داشته باشد. این نیازمند چندین دهه سرمایه‌گذاری پایدار در پایگاه صنعت دفاعی اوکراین، کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی متحدان، و رزمایش‌های متعدد زیر پرچم اتحادیه اروپا و ناتو است.

این توافقات همچنین باید شامل بسته سفت‌وسخت تحریم‌های علیه مهاجمان باشد.

واکنش روسیه: این زمینه‌ساز جنگ جهانی سوم است

انتشار این سند واکنش روسیه را برانگیخت. دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه گفت کی‌یف هیچ تضمین امنیتی دریافت نخواهد کرد، زیرا این پیشنویس «مقدمه جنگ جهانی سوم است»!

او غرب را از خطر یک آرماگدون هسته‌ای بر حذر داشت و گفت، آن‌ها نمی‌توانند دائما به اوکراین سلاح بفرستند و ادعا کنند که دخالت مستقیمی در این مناقشه ندارند.

مدودف گفت، این توافق پیشنهادی کی‌یف، همان ماده پنجم پیمان آتلانتیک شمالی است که سنگ بنای ناتو است. دفاع جمعی ناتو بدین معناست که حمله به یکی از کشورهای ناتو، به معنای حمله به همه آن کشورهاست.

مدودف گفت که باور دارد دشمنان بزرگ روسیه که در سند منتشرشده کی‌یف خطاب قرار گرفته‌اند، باید متوجه یک مسئله باشند. اینکه «این سند مستقیما با جنگ ترکیبی ناتو علیه روسیه مرتبط است. اگر این احمق‌ها به کمک‌های تسلیحاتی گسترده خود به کی‌یف که شامل تسلیحات خطرناک می‌شود، ادامه دهند، دیر یا زود کارزار نظامی به سطح جدیدی خواهد رسید.»

وی درباره این سطح جدید گفت، این کارزار هیچ مرز قابل رویتی نخواهد داشت و اقدامات طرفین غیرقابل پیشبینی خواهد بود. این کارزار سناریوی نظامی خودش را خواهد داشت و شامل شرکت‌کنندگان بیشتری خواهد بود.

او ادامه داد: «آن روز، کشورهای غربی دیگر نمی‌توانند در خانه‌های تمیزشان بنشینند و به این بخندند که چطور دارند با جنگ نیابتی، روسیه را ضعیف می‌کنند. آن روز، هرچیزی در اطراف آنان به آتش کشیده خواهد شد. رنج و اندوه مردمشان را فرا می‌گیرد. زمین‌هایشان آتش می‌گیرند و خانه‌ها نابود می‌شوند».

مدودف که سابقاً رئیس‌جمهوری روسیه هم بوده، در کانال تلگرامی خود نوشت: هنوز هم سیاستمداران تنگ‌نظر غربی و اتاق‌های فکر احمقشان، با لیوان شرابی در دست، ژست متفکرانه گرفته و به این فکر می‌کنند که چطور بدون نبرد مستقیم، با ما مقابله کنند. احمق‌های کسل‌کننده تحصیل‌کرده!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید