سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

اینستاگرام به سرنوشت تلگرام دچار می شود؟ /خطرات پیش روی دولت رئیسی

کدخبر: ۵۲۶۵۳۸
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
اینستاگرام به سرنوشت تلگرام دچار می شود؟ /خطرات پیش روی دولت رئیسی

به گزارش اقتصادنیوز، با وجود آنکه 18 روز از ایجاد محدودیت بر روی اینترنت و فیلتر شدن برخی از پلفترم ها می گذرد اما، این موضوع به یکی از خبرهای مهم این روزهای دنیای سیاست تبدیل شده است.

از سوی دیگر اعتراضات اخیر مردم به حجاب و گشت ارشاد، اظهارات امیر عبداللهیان درباره فروش سلاح های ایرانی به روسیه در جنگ اوکراین از دیگر خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است. 

تبدیل شدن اینستاگرام به سرنوشت تلگرام /تندروها پیروز میدان فیلترینگ؟

تا پیش از اعمال محدودیت بر روی اینترنت، مخالفان فضای مجازی به دنبال تصویب طرح صیانت بودند که در پی تصویب آن، پلفترم های خارجی مانند اینستاگرام، واتس اپ و ... فیلتر می شدند. طرحی که با اعتراض زیادی از سوی کارشناسان ارتباطات و همچنین افکار عمومی رو به رو شد اما، در نهایت بخشی از آن که شامل اعضا و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات بوده و برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده بود، توسط شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد.

 حال با ایجاد محدودیت بر روی اینترنت گویی خیال تندروها از فیلتر شدن این فضا راحت شده و بر طبل پیروزی می دمدند. از سوی دیگر نیز، برخی از مخالفان فضای مجازی خواستار فیلتر شدن دائمی اینستاگرام هستند. مانند کیهان که روز گذشته در گزارشی نوشته بود:« اگر در دو هفته‌ گذشته مخاطب رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه بودید حتما به این نتیجه می‌رسیدید که جمهوری اسلامی آخرین روزهای خود را سپری می‌کند؛ اگر اخبار را فقط در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال می‌کردید مطمئنا خودتان را برای 48 ساعت پایانی رژیم[!] آماده می‌کردید و اگر از کاربران پَروپا قرص توئیتر می‌بودید، آنجا دیگر جمهوری اسلامی سرنگون شده و بحث بر سر طراحی پرچم حکومت جدید ایران بود! اما واقعیت میدانی نیز چنین اخباری را تأیید می‌کرد؟»

این روزنامه همچنین به مردم توصیه می کند که؛« برای مشاهده واقعیت کافی است گوشی هوشمند خود را کمی کنار بگذارید، به بیرون بروید و در دنیای حقیقی با امنیتی که جمهوری اسلامی در یکی از ناامن‌ترین مناطق جهان برای‌تان پدید آورده از قدم‌زدن در خیابان لذت ببرید و ببینید آن بیرون خبری نیست!»

اما، آیا اینستاگرام برای همیشه فیلتر شده و به سرنوشت تلگرام تبدیل خواهد شد؟، آیا اینترنت برای همیشه ملی شده است؟ این ها سوالاتی است که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات در  پاسخ به آن ها گفت:« تقریبا دو روز است که هیچ محدودیتی غیر از محدودیت روی دو پلتفرم امریکایی اینستاگرام و واتساپ آن هم به دلایل ملاحظات امنیتی وجود ندارد. محدودیت هایی که در روز های گذشته در بعضی ساعت های روز وجود داشت که به دستور نهادهای امنیتی ایجاد می شد دو سه روز است برداشته شده است. تصمیم گیری درباره این دو پلتفرم باید در مراجع ذیصلاح بررسی شود. پلتفرمی که قواعد جمهوری اسلامی را به رسمیت نمی شناسد و نقش محوری هرازگاهی در آشوب ها به عهده دارد و مجب ناامنی در کشور می شود طبیعتا بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور نیست و به هر حال ممکن است تصمیات دیگری هم در مورش گرفته شود.»

تکذیب حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین

اوایل شهریور ماه بود که روزنامه آمریکایی واشتنگتن پست در گزارشی مدعی شد که،« بنا بر اعلام مقامات مطلع آمریکایی، هواپیماهای باری روسیه 10 روز پیش و بی سر و صدا، نخستین محموله پهپادهای جنگی ساخت ایران را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه برده اند، اقدامی که تاکیدی بر تعمیق روابط بین مسکو و تهران است و در عین حال نشان دهنده تلاش روسیه برای تامین تجهیزات مورد نیاز ارتش این کشور است.»

گزارشی که با واکنش ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه رو به رو شد و او این ادعا را بی اساس دانست. حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در دیدار پاول یابلونسکی، معاون وزیر امور خارجه لهستان، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان سلاح برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده و موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالفت با تسلیح هر یک از طرفین این جنگ و با هدف توقف جنگ است.

تحلیل های متفاوت از اعتراضات اخیر

پس از فوت مهسا امینی، اعتراضاتی از سوی مردم علیه گشت ارشاد و حجاب شکل گرفت. اعتراضاتی که زیر ذره بین جامعه شناسان و اهالی سیاست رفت و تحلیل های متفاوتی را درباره ان مطرح کردند. عماد افروغ، جامعه شناس درباره این اعتراضات گفت:« با یک آنارشیسم روبه‌رو هستیم؛ آنارشیسم رها‌شده‌ای که فاقد ایدئولوژی است، فاقد مدیریت است و آنارشیسم به هر حال چیز خوبی نیست، مگر اینکه در نهایت این‌ها به یک انسجام تئوریک برسند، یک ایدئولوژی مشخص پیدا کنند و یک لیدر تعریف‌شده‌ای داشته باشند که بیایند بیانیه بدهند، خواسته‌های خودشان را مطرح کنند و تقاضای مذاکره کنند. ما الان این حالت را نداریم و با یک آشفتگی روبه‌رو هستیم.»

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی نوشت:« بترسید! پدیده‌ای که در حال حاضر انقلاب نیست، می‌تواند در آینده به انقلاب تبدیل شود؛ اگر شکست‌های سیاست‌گذاری‌های خود را نپذیرید و تن به اصلاح و جبران آنها ندهید. حرف بر سر این است که سیاست ناکارآمد را می‌توان اصلاح کرد یا کنار گذاشت، اما دولت ناکارآمد را خیر. دولت در شرف ناکارآمدی اگر سیاست‌های خود را اصلاح نکند یا با استیضاح  بر می‌افتد یا با تداومش زمینه وقوع انقلاب را فراهم می‌کند.»

افزایش حقوق کارمندان به کجا رسید؟

با این همه، مشخص شدن میزان حداقل حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، موافقت ابراهیم رئیسی با تفکیک وزارت خانه راه و شهرسازی از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت گذشته بود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید